Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-29, 14:56
  #1
Medlem
Hej tänkte dra nått år till NZ å jobba med tjejen. Tänkte bara höra hur lång tid de tar att få ett working visa dvs från min ansökan till bekräftat working holiday visa? Går det att söka långt i förtid? dvs om jag tänkte åka i typ Augusti kan jag redan nu söka ett working holiday visa från då?

Nån annan som varit där som vet hur lätt/svårt de är att få jobb inom skolan? har ingen utbildning med 4 år erfarenhet av särskola där jag jobbat som elevass för autistiska barn och ungdomar, skulle helst jobba vidare som det.
Citera
2015-11-26, 05:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croonpa
Hej tänkte dra nått år till NZ å jobba med tjejen. Tänkte bara höra hur lång tid de tar att få ett working visa dvs från min ansökan till bekräftat working holiday visa? Går det att söka långt i förtid? dvs om jag tänkte åka i typ Augusti kan jag redan nu söka ett working holiday visa från då?

Nån annan som varit där som vet hur lätt/svårt de är att få jobb inom skolan? har ingen utbildning med 4 år erfarenhet av särskola där jag jobbat som elevass för autistiska barn och ungdomar, skulle helst jobba vidare som det.

Om du söker visumet genom NZ Immigrations hemsida tar det max 3 dagar, men kommer troligtvis endast ta en dag. När du har fått visumet har du ett år efter att visumet är utfärdat på dig att ta dig in i landet, men visumet i sig börjar att gälla den dagen du landar och ett år framåt.

Vet att det finns reseföretag som tex Kilroy för en del tusenlappar hjälper dig att komma igång när du är på plats med bankkonto, skattenummer osv. Spara pengarna och gör det själv, jag kan guida dig hur man gör det, är inte svårt!

Ang. jobb inom skola; Inte hundra men nästan helt säker på att du inte kan jobba inom skola när du är här på ett Working Holiday Visum utan behöver ett vanligt arbetsvisum för att göra de, men kan kolla upp de noggrannare ifall du vill.

För övrigt ett sjukt skönt land, har aldrig ångrat mig en sekund att jag tog mitt pick och pack och flyttade hit. Hade lyckan att träffa en kiwi-tjej(som dessutom väntar mitt första barn), så har haft turen att få stanna!

Har du några andra frågor, fråga på!
Citera
2015-11-26, 06:57
  #3
Medlem
Tackar för svaret!

OK är arbetsvisum mkt svårare att få? Är de lite som USA/Kanada med arbetsvisum?
Låter fantastiskt hur som
Citera
2015-11-27, 05:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croonpa
Tackar för svaret!

OK är arbetsvisum mkt svårare att få? Är de lite som USA/Kanada med arbetsvisum?
Låter fantastiskt hur som

För att få ett arbetsvisum utan restriktioner på vilka jobb du kan ha eller ett visum som gäller inom din arbetskategori behöver du hitta en arbetsgivare som anställer dig(eller sponsrar dig) innan du söker visumet.

Eller att du har kvalifikationer som ger dig visumpoäng(ex antal visum ges ut varje år till de som har högst poäng).

Om en av er får ett arbetsvisum, kan du eller din partner söka ett visum med dig, "Joining partner in New Zealand".

Om du stöter på problem med arbetsvisumet, ge inte upp. Vill man verkligen dit så brukar det lösa sig. När du söker visum på NZ från Sverige, måste du söka genom ambassaden i London vilka är dom värsta paragrafryttarna jag någonsin varit med om och sega som fan. Jag hade stora problem att få igenom mitt partnerskap-arbetsvisum när jag var hemma i Sverige i två månader och mitt WH-visum var över. Blev turistvisum tillbaka och sökte på Immigration i Auckland istället, löste sig utan problem.

Skickar en länk till dig med lite info:
http://www.immigration.govt.nz/migra.../requirements/

Cheers
Citera
2016-12-27, 13:14
  #5
Medlem
Tänkte återuppliva denna tråd genom att höra om någon sitter på färsk information om WH-visum i NZ? Någon som är där nu eller har kommit hem nyligen?

Jag har blivit mer och mer intresserad av NZ på sistone och det skulle vara roligt om någon kunde dela med sig av sina upplevelser/erfarenheter :D
Citera
2017-01-15, 04:04
  #6
Medlem
JFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesslip
Tänkte återuppliva denna tråd genom att höra om någon sitter på färsk information om WH-visum i NZ? Någon som är där nu eller har kommit hem nyligen?

Jag har blivit mer och mer intresserad av NZ på sistone och det skulle vara roligt om någon kunde dela med sig av sina upplevelser/erfarenheter :D

Jag har varit här sedan aug 2016 och planerar att använda hela mitt år här.
NZ är dyrt kan jag börja med att säga. Planerar du att endast resa utforska och ta det lugnt så räcker 4-5 månader totalt på nord & sydön inkluderat.
Om du däremot har tänkt arbeta lite för att behålla en någorlunda budget under din vistelse så är 1 år helt perfekt!

Jag tillbringade mina första fem månader med arbete uppe i Bay of Islands som ligger på hyfsat centralt på norra ön. Det hör dock till Northland... tror jag.
Jobb jag har gjort inkluderar all typ av fruktplock trädgårdsarbete flyttfirmor måleri samt jobb på farm. Ska du jobba och är för lat för att söka själv så råder jag dig till att besöka ett working-hostel. Dem ser till att du antingen från ett fulltidsjobb eller dags/veckojobb beroende på hur driven du är.

Vad gäller turistattraktioner så har jag inte hunnit med så mycket än. Waipoua forest i väst är ballt, 50 meter höga kauri träd. Cape Reinga är häftigt med, där tasmanhavet och stilla havet möts. Hobbiton var roligt som fan, man fick en gratisöl i slutet av turen. Var kul att springa runt och leka hobbit. För två dagar sedan gjorde jag en sex timmars vandring genom tre olika berg bl.a. Mt Doom från LOTR-filmerna som egentligen heter typ Mount Nhangarue någonting.

Och det finns självklart massa andra saker du kan göra. Men kom ihåg oavsett om du ska köpa en bil och köra genom landet med eller buss eller vad. Köp en bra väska och bra skor. ha alltid med dig mycket och fräscht vatten och viktigast av allt. landet är lite dyrare än sverige så spara ihop en stor budget innan du reser.

Lycka till!
Citera
2017-01-16, 15:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JFT

Jag har varit här sedan aug 2016 och planerar att använda hela mitt år här.
NZ är dyrt kan jag börja med att säga. Planerar du att endast resa utforska och ta det lugnt så räcker 4-5 månader totalt på nord & sydön inkluderat.
Om du däremot har tänkt arbeta lite för att behålla en någorlunda budget under din vistelse så är 1 år helt perfekt!

Jag tillbringade mina första fem månader med arbete uppe i Bay of Islands som ligger på hyfsat centralt på norra ön. Det hör dock till Northland... tror jag.
Jobb jag har gjort inkluderar all typ av fruktplock trädgårdsarbete flyttfirmor måleri samt jobb på farm. Ska du jobba och är för lat för att söka själv så råder jag dig till att besöka ett working-hostel. Dem ser till att du antingen från ett fulltidsjobb eller dags/veckojobb beroende på hur driven du är.

Vad gäller turistattraktioner så har jag inte hunnit med så mycket än. Waipoua forest i väst är ballt, 50 meter höga kauri träd. Cape Reinga är häftigt med, där tasmanhavet och stilla havet möts. Hobbiton var roligt som fan, man fick en gratisöl i slutet av turen. Var kul att springa runt och leka hobbit. För två dagar sedan gjorde jag en sex timmars vandring genom tre olika berg bl.a. Mt Doom från LOTR-filmerna som egentligen heter typ Mount Nhangarue någonting.

Och det finns självklart massa andra saker du kan göra. Men kom ihåg oavsett om du ska köpa en bil och köra genom landet med eller buss eller vad. Köp en bra väska och bra skor. ha alltid med dig mycket och fräscht vatten och viktigast av allt. landet är lite dyrare än sverige så spara ihop en stor budget innan du reser.

Lycka till!

Intressant info, bugar och bockar! Ska kika närmare på detta. :D
Citera
2017-11-12, 20:58
  #8
Medlem
Hur ser jobbmöjligheterna för ett par som närmar sig 30 års åldern med erfareneht inom lager och för tjejen inom café och resturant, kan man hitta den typen av stabila jobb (3-6 månaders anställning) med bra och stabi lägenhet?

eller är alternativet att hoppa runt bland hostels och tillfälliga jobb?

Tacksam för tips!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2641226

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback