Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-28, 22:56
  #1
Medlem
Derftyuios avatar
Om jag färdas väldigt snabbt ut i rymden tills jag befinner mig så pass att ljuset jag ser på jorden är för 10 år sedan. Jag har ett super-teleskop med mig, skulle jag kunna se mig själv på jorden för 10 år sedan? Är det fysiskt möjligt? (Även om inte resan är fysisk möjlig då)
Citera
2015-10-28, 23:05
  #2
Medlem
Anarkogossens avatar
Ja det är möjligt, men resan är inte möjlig eftersom du måste färdas snabbare än ljuset.

Det skulle vara om ljuset och du tar olika vägar, dvs något geometriskt trix. Ett sånt trix vore att titta i en spegel...
Citera
2015-11-11, 10:18
  #3
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derftyuio
Om jag färdas väldigt snabbt ut i rymden tills jag befinner mig så pass att ljuset jag ser på jorden är för 10 år sedan. Jag har ett super-teleskop med mig, skulle jag kunna se mig själv på jorden för 10 år sedan? Är det fysiskt möjligt? (Även om inte resan är fysisk möjlig då)

Ja. (om du i tankeexperimentet kan färdas snabbare än ljuset så att du hinner före)
Citera
2015-11-11, 10:25
  #4
Medlem
Snyrras avatar
Ja. Det är så man studerar universums historia. Man tittar på gammalt ljus och kan se saker som hände långt tillbaka i tiden.
Citera
2015-11-11, 13:11
  #5
Medlem
Perdites avatar
Ljusets hastighet är konstant. Det vill säga att det kommer att avlägnsna sig ifrån dig i en hastighet av ca 300 000 km/s oavsett om du färdas väldigt snabbt i ljusets färdrikning eller ej.
Citera
2015-11-11, 15:53
  #6
Medlem
Yppsilons avatar
Anarkogossen har rätt här. Då ljus böjs vid gravitation kan du färdas i en rak riktning från jorden och se ljus som böjts av och färdats en längre sträck än dig själv. Fast de kommer från samma tidpunkt,, t. Ex.. När du startande flygfarkosten.
Citera
2015-11-16, 19:44
  #7
Medlem
Kate80s avatar
Rubrik ändrad//Mod
Citera
2015-11-23, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Ljusets hastighet är konstant. Det vill säga att det kommer att avlägnsna sig ifrån dig i en hastighet av ca 300 000 km/s oavsett om du färdas väldigt snabbt i ljusets färdrikning eller ej.

Korrekt, så länge han färdas saktare än ljusets hastighet.
Citera
2015-11-25, 22:39
  #9
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Korrekt, så länge han färdas saktare än ljusets hastighet.

Ljusets hastighet skulle väl vara konstant ändå, även om jag kunde överskrida dess hastighet? Det är därför tiden skulle gå baklänges, just för att ljusets hastighet är konstant?
Citera
2015-12-09, 14:44
  #10
Medlem
En händelse från en punkt färdas utåt med ljusets hastighet som bilder på en spelfilm. Är du riktigt snabb och springer upp bilderna så går händelsen saktare eftersom bilderna då radas fram saktare per tidsenhet. Med andra ord så går omgivningen kring dig saktare då medan din egen tid är opåverkad, till lika din klocka, eftersom du för med dig din normala tid.

Färdas du mellan två punkter i en viss fart så åldras du saktare än om du stod still, eftersom den omgivande tiden då går saktare, med en skillnad på typ ljusets hastighet (300000km/s) minus din egen.

Åker du bil så är skillnaden väldigt liten men vid farter som med satelliter är det så pass märkbart att de måste kompensera tids-skillnaden för att en GPS skall visa rätt.

Färdas du med ljusets hastighet så står tiden stilla eftersom du hela tiden hinner upp tiden (bilden).
Typ du är framme i samma ögonblick du stiger på och ur farkosten oavsett riktning eller hur långt du åker.

Färdas du med överljusfart så hinner du upp föregående tid (bild) vilket måste betyda att tiden går baklänges typ om du kliver på farkosten idag så är du framme igår.

Det enda stället där något går fortare än ljuset är in i ett svart hål där ljuset ramlar in med överljusfart vilket måste resultera i att tiden då går baklänges där inne och att man så småningom hamna i BB-starten om naturlagarna fortfarande där är de samma som i universum utanför.

Tror inte att man fysiskt kan inlemma sig till den dåtida händelsen utan bara som typ till bilder av gårdagen.

Detta är bara en tanke men rätta mig gärna.
Citera
2015-12-12, 21:38
  #11
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Det enda stället där något går fortare än ljuset är in i ett svart hål där ljuset ramlar in med överljusfart vilket måste resultera i att tiden då går baklänges där inne och att man så småningom hamna i BB-starten om naturlagarna fortfarande där är de samma som i universum utanför.

Tror inte att man fysiskt kan inlemma sig till den dåtida händelsen utan bara som typ till bilder av gårdagen.

Detta är bara en tanke men rätta mig gärna.


Vad jag vet har jag aldrig läst eller lärt mig att ljuset vid infallet i ett svart-hål skulle gå snabbare än sin egna hastighet.

Jag minns att en avhandling visade att vid två närliggande svarta-hål finns det en väldigt invecklad bana man kan ta för att faktiskt åka bakåt i tiden. Det är det ända jag känner till.
Citera
2015-12-13, 17:20
  #12
Medlem
Det går väl inte se "dinosaurier"/varelser/händelser bakåt i tiden, utan det är inget annat än ljuset man ser från den tiden...??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback