Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-27, 16:42
  #1
Medlem
Nu är jag lite sen med inlägg då jag trodde att jag skulle få höra något om detta i nyheterna, men det har varit helt tyst och jag vill veta vad det kan ha varit som flög förbi?

Jag befinner mig för tillfället i Varna, Bulgarien, och i förrgår (Söndag) e.m kl 17:17 (16:17 i SE) såg jag det här eldklotet på himlen:

http://i.imgsafe.org/98c6ebf.jpg

http://i.imgsafe.org/95c0744.jpg

Har precis laddat ned Stellarium, men hittar ingenting där..

Jag såg eldklotet i nordvästlig riktning och det flög österut. Det tog ca 30 sekunder från att bilderna var tagna tills eldklotet hade försvunnit ned bakom husen.

Någon som har en idé om vad det kan ha varit? En komet?
Citera
2015-10-27, 16:49
  #2
Medlem
abdals avatar
Det kanske är en rest från den som trillade för inte längesen?
Citera
2015-10-27, 16:54
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Har själv bevittnat samma sak för ett par år sedan.
Det var mitt under ett meteorregn, var ute på balkongen under natten när jag såg ett "eldklot" svischa förbi (såg precis ut som på din bild).

Kändes som den passerade jämt ovanför trädtopparna, men antar att det var lite av en optisk illusion. Befann sig nog ganska långt ifrån skulle jag tro.

Det är nog något sådant du har sett, mer exakt vad vågar jag inte gå in på. Har inte tillräckligt stor kunskap inom området.
Citera
2015-10-27, 18:26
  #4
Medlem
No.90-Kleists avatar
Spontant tänker jag flygplan, men eftersom det försvann så fort så låter det konstigt. En komet var det inte. Kometer ser ut att stå still på himlen (bortsett från jordens rotation så klart). Det kan ha varit en meteor likt den i Tjeljabinsk för ett par år sedan.
Citera
2015-10-27, 19:03
  #5
Medlem
30 sekunder?
På bilden ser det ut som en kondensstrimma från ett flygplan. Passar bra med solens läge o allt.

En meteorit brukar inte synas så länge som 30 sekunder. De allra flesta är över på mindre än en sekund och några extrema kanske kan ses i 5-10 sekunder.
Citera
2015-10-27, 19:23
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Kanske var något liknande denna
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lju...te-upp-himlen/
Citera
2015-10-27, 20:31
  #7
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kanske var något liknande denna
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lju...te-upp-himlen/

Nja. Detta såg jag i fredags, tog väl ca 2 sekunder från start till slut.
Citera
2015-10-27, 21:58
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var nog bara kondensstrimmorna efter ett flygplan i alla fall. Det tar längre tid än en halv minut för ett flygplan på marschhöjd att passera över det från en viss punkt synliga himlavalvet men det framgår inte av om du följde det hela vägen. Det är många som misstagit korta kondensstrimmor för meteorer så du vore inte den första. Kondensstrimmor kan dessutom förekomma under bara korta sträckor, de måste inte bildas längs hela flygrutten utan det och strimmornas varaktighet beror på luftfuktighet och temperatur högt där uppe.
Citera
2015-10-28, 08:35
  #9
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwercy
Har precis laddat ned Stellarium, men hittar ingenting där..

Jag såg eldklotet i nordvästlig riktning och det flög österut. Det tog ca 30 sekunder från att bilderna var tagna tills eldklotet hade försvunnit ned bakom husen.

Någon som har en idé om vad det kan ha varit? En komet?

Hade den synts i 30 dagar så hade det möjligen varit en komet. Hade den synts i 1 sekund så var det möjligen en bolid.

Bästa applikationen här är Flightradar24.
Citera
2015-10-28, 10:34
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
30 sekunder?
På bilden ser det ut som en kondensstrimma från ett flygplan. Passar bra med solens läge o allt.

En meteorit brukar inte synas så länge som 30 sekunder. De allra flesta är över på mindre än en sekund och några extrema kanske kan ses i 5-10 sekunder.

Vissa kan synas ganska länge eftersom de kommer in i en sådan vinkel att de "studsar" på atmosfären innan jordens dragningskraft tar över. De flyger alltså rätt länge i de övre atmosfärslagren där luftmotståndet är rätt lågt och det tar tid för meteoriten att brinna upp.

Nu verkar ju solljuset ligga så att det kan vara reflektioner av en längre avgasstrimma som bara visar en del av avgasstrimman. Sådana uppträder ibland vid solnedgången. Att den rör sig beror dels på att planet rör sig men också att solen är på väg ner.
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2015-10-28 kl. 10:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback