2015-10-26, 18:55
Medlem
Tja,
Har ca 150,000 SEK som i onödan sitter på ett sparkonto hos Swedbank utan ränta. Var ska jag placera dem (och hur?). Har aldrig gjort något liknande tidigare så vore tacksam för lite hjälp
Citera
2015-10-26, 18:59
Medlem
Öppna ett ISK-konto, köp och handla lite vad du tycker känns bra, för kanske 50000. Sätt resten på ett bankkonto där du får ränta på typ 1,5 - 2% ( med insättningsgaranti - finns ett antal banker ). Sen när du blir varm i rocken med ditt ISK-konto, så flyttar du över hela beloppet dit och fortsätter göra affärer. Se det långsiktigt dock.
Citera
2015-10-26, 19:27
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenmansland999
Tja,
Har ca 150,000 SEK som i onödan sitter på ett sparkonto hos Swedbank utan ränta. Var ska jag placera dem (och hur?). Har aldrig gjort något liknande tidigare så vore tacksam för lite hjälp

Beror på vad du har tänkt använda dem till, och om hur länge.
Citera
2015-10-26, 19:31
Medlem
Eventuellt behöver jag dem om 2,5 år. Inte innan dess tänker jag.
Citera
2015-10-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Öppna ett ISK-konto, köp och handla lite vad du tycker känns bra, för kanske 50000. Sätt resten på ett bankkonto där du får ränta på typ 1,5 - 2% ( med insättningsgaranti - finns ett antal banker ). Sen när du blir varm i rocken med ditt ISK-konto, så flyttar du över hela beloppet dit och fortsätter göra affärer. Se det långsiktigt dock.

Vad för bank har 1.5-2% med insättningsgaranti?
Citera
2015-10-26, 20:03
Medlem
MyskooMojss avatar
Starta ett ISK på avanza eller nordnet och sedan fokusera på att lära dig genom att läsa på forum, dagens industri, aktiespararna, ljudböcker/böcker, podcasts etc. Börja så klart inte med allt åt gången heller, gör istället nybörjarmisstagen i början och läs på så att du slipper dem så gott det går och köp mer efterhand.

Företag som jag tycker är intressanta är Sensys gatso group, karo bio, immunicum, fingerprint, powercell o.s.v.

Var medveten om att börsen har varit ryckig i höst och det sker viss avmattning i ekonomin i stora delar av världen. Därför skulle jag vara särskilt försiktig med att gå in i någon index fond eller fond överhuvudtaget. Möjligtvis i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Börsen har i alla fall haft en god uppgång i oktober.

Lycka till
Citera
2015-10-26, 20:33
Medlem
Razys avatar
Se först och främst till att du har en ordentlig buffert som du klarar dig någon månad på, ifall något oväntat skulle hända.

Därefter öppnar du ett konto hos Avanza eller Nordnet, fixar ett ISK, och sätter sedan in de pengar du vill placera.

Köp sedan några fonder där förvaltningsavgiften inte är så hög, eftersom den på sikt äter upp en stor del av ditt kapital.

Rekommenderar att du köper fonderna Länsförsäkringar Global Index samt Spiltan Investmentbolag.

Viktigt är att du skiter i om börsen går ner kraftigt, behåll fonderna och om du har möjlighet köper du mer av dem.

Tillsist vill jag bara rekommendera dig att börja handla med aktier även om du känner dig osäker, det gör att du utvecklas som placerare. Gör det dock med en liten summa innan du känner dig säker på vad du gör.
Senast redigerad av Razy 2015-10-26 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in