Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-20, 09:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Med tanke på din ålder, så lär det bli svårare att bygga upp, än att tappa i vikt.

Vad har du för grund för detta påstående? 30-35 är fortfarande i botten på kurvan inom effekter av åldrande.
Citera
2017-08-20, 10:03
  #14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
WoT incoming.

Sedan denna journalen startades så gav jag upp. Hade alldeles för mycket för mig för att engagera mig. Men för cirka en vecka sen så fick jag vad som närmast kan beskrivas som ett uppvaknande. Ställde mig på vågen och såg 125. Nu jävlar fick det vara nog!

Sedan en vecka tillbaka har jag legat på 1000kcal i underskott och löper varje morgon under två timmar. Dagschemat ser ut som följer;

04:00 ; Springer 2 timmar, 1.5 på vardagar
05:30 - 06:00 ; Frukost. Oftast bestående av Ägg, Havregrynsgröt och kaffe. Gärna någon frukt.
07:00 - 16:30 ; Arbete. har ett väldigt fysiskt påfrestande arbete så bränner en hel del under dagen. Intar "second breakfast" vid 09:00 och middag vid 12:00. Middagen består av fullkorns ris och kyckling samt sallad.
15:00 ; Mellanmål.
17:00 ; Middag. Igen, Ris och kyckling med sallad.
19:00 - 20:00 ; Kvälls-cardio
20:00 ; Kvällssnack. Oftast frukt och/eller något ägg.

Tillsammans med måltiderna intar jag även proteinshake för att minimera muskelnedbrytning. Innan träning och efter träningen är det BCAA som gäller.
Jag har valt att köra mat veckovis för att förenkla för mig själv. Nästa vecka blir det lax.

Invägning sker också veckovis och det blir söndagar. Alltså idag.

Så vad är då målet? Tanken är att jag ska ner till i alla fall runt 90kilo. För min kroppsbyggnad och mitt utseende är 90 min sweetspot. När det väl är uppnått så är tanken att det ska byggas upp till 110, men i bra massa och inte i flabbigt fett.

Ha i åtanke att är det främst fettmassa du gått ned så är det även det du kommer lägga på dig igen vid ett kaloriöverskott. Vi pratar om en viktökning på 20 kg, självklart är det så att styrketräning under viktuppgången kommer ge större mängd muskelmassa än enbart överätning, men kan vara värt att veta att det kommer även en ökning av fettmassan. Sen angående kosten, inget fel på den, både frukt/grönt och trivs du med den och det passar dig så kör på. Det jag personligen skulle ta bort är BCAA, och även eventuellt proteinshaken till måltiderna, du äter en del kyckling och ägg som redan innehåller fullvärdigt protein och får du i dig tillräckligt från kosten så "behövs" inte proteinpulver, och proteinpulver tar man inte för att minimera muskelnedbrytning, utan för att stimulera uppbyggnaden (proteinsyntesen).
Citera
2017-08-20, 10:05
  #15
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Tycker att det ser bra ut och att du är duktig!

Men se upp så att du inte tröttnar på maten, då man måste ändra sin livsstil för alltid.

Det finns endel storkok man kan göra och ha potatis till som är helt ok.

Tex kalops, div grytor och stekar.

Tack! Njae tröttnar på maten lär jag nog inte göra. Har levt så tidigare och för min del blir det nästan en besatthet. När den sidan väl sätter till. Men jag försöker få en viss variation veckovis. Lax en vecka, kyckling nästa osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Klockanfyra
Min spontana reflektion är att du lägger väldigt mycket vikt på dina knän om du springer otränad så mycket.
Sen generellt dra ner på snabba kolhydrater som pasta tex.

Om du (som jag) blir sugen på kvällen kan jag rekommendera dig att testa grönkålschips, skära gurkstavar och krydda,med örtsalt. Undvik "nyttiga tips" om en näve nötter! För oss som gillar att äta blir det en säck med nötter.

Lycka till!

Som tur är så har jag väl en viss grundfysik. Har varit väldigt aktiv tidigare med både amerikansk fotboll och gym så knäna klarar sig bra. Dessutom har jag ett rätt krävande yrke så kroppen i sig, rent muskulärt, klarar sig fint.

Jag har faktiskt helt uteslutit vissa saker. Såsom alkohol, godis i alla former och läsk. Alkoholen var inga problem med tanke på att jag inte dricker längre. Värre är det med chipsen. Är inget stort fan av kakor eller andra bakverk men ibland så kan jag få noja på t.ex chips och då ryker det lätt en påse
Citera
2017-08-22, 12:34
  #16
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Är inget stort fan av kakor eller andra bakverk men ibland så kan jag få noja på t.ex chips och då ryker det lätt en påse

Det ryker lätt två-tre påsar (köpte tre st i lördags) på ätardagar och jag väger runt 77kg.
Citera
2017-08-22, 17:43
  #17
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Det ryker lätt två-tre påsar (köpte tre st i lördags) på ätardagar och jag väger runt 77kg.

Det är livsfarligt ^^

En liten uppdatering! Ligger sedan i söndags på ett total intag på 3290kcal. Sen i söndags alltså. Känner mig fortfarande energisk, är inte trött eller stingslig och jag tror kroppen har börjat vänja sig vid intaget.

Kör nu 2 timmar cardio på morgonen och en timme på kvällen medelst löpning och stationär stålhäst. Känns fruktansvärt bra faktiskt!

Första invägning blir nu på söndag och det känns faktiskt skit bra än så länge.
Citera
2017-08-24, 04:53
  #18
Medlem
Aviarts avatar
Okej!

Jag kunde inte hålla mig utan gjorde invägningen igår. Efter ganska precis en vecka och strikt kosthållning och träning så visar vågen 119. Jag kan fysiskt känna att jag har förlorat några kilon men fan inte 6.

Har bytat ut bananerna jag har som mellanmål och kör på proteinshake istället. Så maten under dagen ser ut såhär;

04:00; Upp ur sängen, BCAA och andra tillskott samt kaffe. Morgoncardio.
09:00; Frukost. Tre ägg
11:00; Proteinshake
12:00; Lunch. 100g Ris, 100g Kyckling
14:00; Proteinshake
16:30/17:00; Middag. 110g Ris, 100g Kyckling
19:00-20:00; Kvällscardio
20:00; Banan eller annan frukt sen sova.

Detta schemat fungerar skitbra för mig och ger mig runt 900-1100kcal, 22g fett, 75 kolhydrater och 150g protein . Jag känner mig aldrig trött eller slö eller seg. Är oftast utvilad när jag vaknar (beroende på om ungarna sovit natten igenom) och har inte känt mig trött på jobbet.
Citera
2017-08-24, 09:55
  #19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Okej!

Jag kunde inte hålla mig utan gjorde invägningen igår. Efter ganska precis en vecka och strikt kosthållning och träning så visar vågen 119. Jag kan fysiskt känna att jag har förlorat några kilon men fan inte 6.

Har bytat ut bananerna jag har som mellanmål och kör på proteinshake istället. Så maten under dagen ser ut såhär;

04:00; Upp ur sängen, BCAA och andra tillskott samt kaffe. Morgoncardio.
09:00; Frukost. Tre ägg
11:00; Proteinshake
12:00; Lunch. 100g Ris, 100g Kyckling
14:00; Proteinshake
16:30/17:00; Middag. 110g Ris, 100g Kyckling
19:00-20:00; Kvällscardio
20:00; Banan eller annan frukt sen sova.

Detta schemat fungerar skitbra för mig och ger mig runt 900-1100kcal, 22g fett, 75 kolhydrater och 150g protein . Jag känner mig aldrig trött eller slö eller seg. Är oftast utvilad när jag vaknar (beroende på om ungarna sovit natten igenom) och har inte känt mig trött på jobbet.

BCAA:n kan du gott strunta i och spara pengarna.
Citera
2017-08-24, 17:06
  #20
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
BCAA:n kan du gott strunta i och spara pengarna.

Hade det hemma så tänkte att det kunde inte skada. Men skulle du kunna utveckla varför BCAA´n är överflödig?
Citera
2017-08-30, 20:27
  #21
Medlem
Aviarts avatar
Uppdatering!

Vågen står numera på 119kg nysketen imorse. Kul att se att det rör på sig. Håller kosten och så smått börjat köra enklare övningar med fria vikter. Standard saker såsom bänkpress, hantelpress, benpress, hammercurls, squat och deadlift etc.

En kul historia på det. Första kvällen på gymmet så var det självklart en helvetes massa folk. Sket i vilket och körde på schemat jag lagt upp. Tänk er en gammal pundare som hållit sig ren ett par år, han fläskar i sig samma mängd som tidigare, med det goda minnet i behåll. Ungefär likadant var det för mig. Körde 35 minuter på stålhästen och sen drog mig bort mot bänken. Lastade upp stången (dock mindre än vad jag låg på tidigare i träningsvikt) och la mig ner. Lyfter av den och känner redan halvvägs ner att "Satans helvetes jävlar fittefan va tungt det va" och pressar upp stången igen med ett jävla vrål/flås/elefantbrunst-ljud.

Då dyker det upp en snubbe bakom bänken och frågar "umm....ska jag spotta eller?" Försökte spela obrydd och svarar "Nej fan. Det är lugnt. Skulle bara testa en grej....hrm...just det....testa en grej..." och lastade av hälften av vikterna. Jävla ego

Hur som helst. Ska försöka hålla mig till schemat jag lagt upp med början av nästa vecka. Förväntar mig snart platån där vikten stannar av eller ökar igen innan det fortsätter neråt men än så länge går det fint!
Citera
2017-08-30, 20:46
  #22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Hade det hemma så tänkte att det kunde inte skada. Men skulle du kunna utveckla varför BCAA´n är överflödig?
Det är i princip verkningslöst när det gäller muskeluppbyggnad. Denna postades för ett par dagar sedan.

https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0184-9

Citat:
Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.

Kort sagt kan man säga att det är pengar i sjön.
Citera
2017-09-05, 04:47
  #23
Medlem
Aviarts avatar
Liten morgonuppdatering

Har stannat av på 118-119kg verkar det som. Håller fortfarande kosten och kör regelbundet cardio morgon och kväll. Enda skillnaden är väl att jag nu även tränar.

Fortsätter kämpa och siktar på under 110 ASAP!
Citera
2018-11-07, 18:42
  #24
Medlem
Aviarts avatar
Fan här ekar det tommare än Frälsningsarméns knyppelkvällar.

Jag bumpar tråden här och ger en kort sammanfattning om vad som skett sedan senast.

Jag lyckades med mitt mål. Jag var nere och vände på 109. Strikt kostschema (som jag fortfarande följer förövrigt, med vissa modifikationer) och rätt intensiv träning. Men se där tog det stopp. Jag har pendlat mellan 109-111kg nu i ett par månader. Men den största skillnaden är mitt BF%. Jag är betydligt mer "definierad" och inte alls lika slapp och sambo-fet längre

Nu har dock nya mål dykt upp. Min nya målsättning är 115kg och jobba ner fett procenten ännu mer. Det är delmål 1. Delmål 2 är 120kg med lågt kroppsfett.

Som det ser ut nu så är kostschemat som följer;

04:00; Vaknar och äter 4-5 ägg, en skål gröt samt proteinshake.
04:30; Cardiopass. Oftast stationär stålhäst eller en rask promenad.
09:00; Frukost. Proteinshake och ofta en skål frukt tillsammans med proteinshake. Slänger ibland in lite yoghurt eller liknande
12:00; Lunch. Kött! Kött i mängder! Fisk, Kyckling, Nöttkött etc etc. Oftast tillsammans med pasta eller ris.
15:00; Mellanmål. Frukt eller kvarg/kesella
17:00;Middag! KÖTTTTT!!!
18:00;EAA och dags för gymmet.
19:30; Kasein och BCAA. Gärna något lättare att äta.
21:30; Nattamaten. Kvarg och frukt tillsammans med en shake bestående av det jag tycker jag behöver komplettera med.


Tränar 5 gånger i veckan och har ökat ganska raskt i PB över hela spektrumet. Har dock nått en platå just nu och kämpar med motivationen. Det är inte utan att man börjat snegla på diverse oljor.... Men just nu är det verkligen inte aktuellt.


Allt ovan är good and well men det som verkligen har gjort en enorm skillnad är att jag slutat dricka alkohol, slutat snusa och röka och har inga cheat-days. Vilken skillnad! Ni som fortfarande förgiftar kroppen med dylikt skit, ta det från mig, bara lägg ner det.


Ska försöka uppdatera tråden mer frekvent nu när det blir mer byggande än bantande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback