Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-26, 14:55
  #1
Medlem
svarttaxins avatar
Efterblivna Oisin Cantwell har med sin briljans kommit fram till varför IKEA-morden inte är rasistisk terror, medan morden i Trollhättan är det.

Slutklämmen som sätter alla bitar på sin plats lyder

Citat:
Men det finns en avgörande skillnad mellan Ikea och Trollhättan. Det finns ingen krets kristna eritreaner som anser att mord är ett legitimt svar på avslagen asylansökan.
Ideologi saknas. Vita, svenska medborgare behöver inte frukta att bli mördade av detta skäl.

Vad menar han med detta? "Det finns ingen krets kristna eritreaner som anser att mord är ett legitimt svar". Finns det svenskar som tycker att mord är ett legitimt svar?

Han skriver även att det går att argumentera för att IKEA-morden var hatbrott, men njeeeeeeh, det var ju trots allt svenskar som blev mördade så det kan vi väl strunta i. Han skriver att "Han har sagt att han attackerade kvinnan och hennes son för att de såg svenska ut." - i mina ögon ser det ut som ett solklart fall av hatbrott.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21648781.ab
Citera
2015-10-26, 15:09
  #2
Medlem
Gregor.Silbersteins avatar
Ingen av attackerna var terrorism. Däremot var båda hatbrott.

Media har ett intresse av att försöka vinkla Trollhättanattacken som terrorism och försöka koppla ihop det med asylbränderna och slutligen med SD-retoriken. De missar givetvis att det är media själva som har skapat det upptrissade debattklimatet i Sverige genom att systematiskt ljuga, vinkla, undertrycka och rasiststämpla åsikter.

När det gäller Trollhättan så citerar jag mig själv:

Citat:
Jag börjar bli trött på medias fokus på hur skolattacken skulle vara "terrorism" och "extremistisk".

Mördaren visade var hans huvudsakliga lojalitet låg. Det var genom att skriva på 4chan och troll-kultur. Det var väl inte "nynazistiska motståndsrörelsen x" som han skrev sitt avskedsbrev till?

Han har mer gemensamt med Columbine och Batman-mördaren än han har med någon form av terrorism eller politisk extremism.

SÄPO har själva sagt att Trollhättan-attacken inte var terrorism.
Citera
2015-10-26, 15:24
  #3
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Efterblivna Oisin Cantwell har med sin briljans kommit fram till varför IKEA-morden inte är rasistisk terror, medan morden i Trollhättan är det.

SÄPO klassar inte dådet i Trollhättan som ett terrorbrott:

Citat:
Säpo: Inte ett terrorbrott

Så något officiellt terrorbrott är det inte?
– Nej, det är mord och hatbrott. Så polisen står för utredningen.

http://www.svd.se/trollhattan-sapo-s...r-efterfoljare

Men om inte verkligheten passar Aftonbladets ideologi så skapar man en alternativ verklighet, med egna definitioner, som passar bättre. Är ju inte första gången som det sker.
Citera
2015-10-26, 15:27
  #4
Medlem
Jag tycker att varken IKEA-morden eller skolmorden i Trollhättan är terrorism.

De är båda verk utförda av sjuka människor. Båda är givetvis hatbrott med inslag av rasism, dvs att hudfärgen spelade roll vilka offer gärningsmannen valde.

Om vi börjar kalla sådana våldsdåd för terrorism, då har vi plötsligt mycket terrorism i Sverige.

I själva verket har vi aldrig haft något terrordåd i Sverige, möjligen med undantag för idioten som sprängde sig själv i Stockholm där ingen annan blev skadad.

På den nivån är det och jag tycker inte vi ska snacka terrorism i Sverige, det är respektlöst mot de länder som verkligen har problem med terrorism.

Inte ens i USA där man har skolmord relativt ofta benämns de som terrordåd.

Allt handlar istället om att Aftonblaskan vill göra politik av en tragiskt händelse.
Citera
2015-10-26, 15:41
  #5
Medlem
jazznegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
I själva verket har vi aldrig haft något terrordåd i Sverige, möjligen med undantag för idioten som sprängde sig själv i Stockholm där ingen annan blev skadad.

Nja, attentatet mot Norrskensflamman är väl det värsta terrordådet vi haft i Sverige? Men det var för över 70 år sedan och dessutom mot kommunister så ingen tycker att det är av någon större betydelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Attent...rrskensflamman
Citera
2015-10-26, 15:59
  #6
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Osin Cuntwell gör alltså en slutsats på icke-forskning och icke-logik om att IKEA = Inte hatbrott. Skolattacken = Hatbrott.

Och han ska vara företrädare för anti-rasismen.
Citera
2015-10-26, 16:11
  #7
Avstängd
Halloween2s avatar
Är inte terrorism när en babbe tex flyger in plan i byggnader?

Skämt åtsido, måste vara riktigt gött för juden på AB att kunna kalla en svensk för terrorist. Som alla kränkta babbar på Facebook

Vit man mördar invandrare = psykisk sjuk.

Muslim som mördar vita = terrorister.

Hela tiden
Citera
2015-10-26, 16:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Är det inte dags för en bojkott mot Aftonbladet?

Att folk läser såna här rasistiska inlägg av ABs ledare borde beivras.
Funderar på att spärra aftonbladet.se i min webbläsare.

Klokt tänkt. Det verkar som att du är i behov av skydda dig mot dig själv.
Släng ut webbläsaren också när du ändå är igång, så slipper vi töntiga inlägg.
Citera
2015-10-26, 17:05
  #9
Medlem
Varför skulle inte IKEA morden vara terrorism, han protesterar genom sitt mördande mot svenska lagar och svenska politiker. Ett beslut att avvisa honom är ju hans motivation och för det skall människor som ser svenska ut dö. Enligt Wikipedias engelska version är ju terrorism
Citat:
Terrorism is any act designed to cause terror.[1] Terrorism is generally understood to feature a political objective.
sehttps://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Citera
2015-10-26, 17:41
  #10
Medlem
johnny_viciouss avatar
Inte en diskussion för medier och journalistik. Vi testar i terrorism eftersom tråden handlar om terrorism.

/Mod
Citera
2015-10-26, 17:48
  #11
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
SÄPO klassar inte dådet i Trollhättan som ett terrorbrott:



Men om inte verkligheten passar Aftonbladets ideologi så skapar man en alternativ verklighet, med egna definitioner, som passar bättre. Är ju inte första gången som det sker.
Cuntwell är expert på att berätta "sanningen" för oss vanligt folk. Vi förstår ju inte rätt och fel om inte han förklarar.
Citera
2015-10-26, 18:08
  #12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Vad menar han med detta? "Det finns ingen krets kristna eritreaner som anser att mord är ett legitimt svar". Finns det svenskar som tycker att mord är ett legitimt svar?

Jag kan nog tänka mig en del vänstermuppar och asylaktivister som anser att mord är ett legitimt svar på utvisning. Cantwell är inte lite rasistisk när han automatiskt klassar mördaren främst som "kristen" och "eritrean".

Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Cuntwell är expert på att berätta "sanningen" för oss vanligt folk. Vi förstår ju inte rätt och fel om inte han förklarar.

Så fungerar ofta präster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback