• 1
  • 2
2015-10-25, 22:06
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Jag har nu kört allt möjligt som jag alltid velat prova, städbolag, korvkiosk, stubbfräsning, hållit i servering på event osv.

Jag har dock ännu inte börjat handla med skrot, jag är helt övertygad om att det på 20 års sikt inte ens kommer att kosta pengar att frakta bort gammalt skräp, de största företagen kommer buda på skräpet (råvarorna)

Nu till min fråga, jag funderar på att köpa en kabelgranulator, dvs den kvarnar ner plasten (oftast pvc) och kopparen och separerar dessa. Finns det någon lönsamhet i att köpa upp kabelskrot och själv granulera och sedan sälja kopparen?

Var kan jag köpa kabelskrot?
Bilskroten?
Elfirmor?
??

Vad får man för koppargranulat idag och vad kostar Skrotkabel att köpa in?
plasten har jag redan en kund som kommer köpa.

Jag kommer ringa runt lite på tisdag, på måndag har jag för mycket att göra.
Senast redigerad av Thorsten_Flinck 2015-10-25 kl. 22:09.
Citera
2015-10-25, 22:09
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Jag har nu kört allt möjligt som jag alltid velat prova, städbolag, korvkiosk, stubbfräsning, hållit i servering på event osv.

Jag har dock ännu inte börjat handla med skrot, jag är helt övertygad om att det på 20 års sikt inte ens kommer att kosta pengar att frakta bort gammalt skräp, de största företagen kommer buda på skräpet (råvarorna)

Nu till min fråga, jag funderar på att köpa en kabelgranulator, dvs den kvarnar ner plasten (oftast pvc) och kopparen och separerar dessa. Finns det någon lönsamhet i att köpa upp kabelskrot och själv granulera och sedan sälja kopparen?

Var kan jag köpa kabelskrot?

Bilskroten?
Elfirmor?
??

Elfirmor går ju bra. Annars kan du alltid erbjuda dig att hämta upp det på diverse företag som slipper betala för att forsla väck det.
Citera
2015-10-25, 22:11
Medlem
Parkours avatar
Finns inte tillräckligt med pengar att hämta. Åtminstone inte om du skall ha det som huvudverksamhet.
Det är en sak om man äger en bilskrot eller ett företag som handlar med metallskrot (Tex Stena)

Men att ge sig in som enskilds näringsidkare och försöka kriga med jättarna om lite kopparkablar så har man en rejäl utmaning framför sig
Citera
2015-10-25, 22:18
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Finns inte tillräckligt med pengar att hämta. Åtminstone inte om du skall ha det som huvudverksamhet.
Det är en sak om man äger en bilskrot eller ett företag som handlar med metallskrot (Tex Stena)

Men att ge sig in som enskilds näringsidkare och försöka kriga med jättarna om lite kopparkablar så har man en rejäl utmaning framför sig

Jag gillar utmaningar. Jag har en sommarsäsongsverksamhet som jag klarar mig på året om men skulle vilja ha något att göra på vintern också.

På vilket sätt skulle det vara svårt att konkurrera menar du?
Citera
2015-10-25, 22:26
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns massor med kopparkabel därute.
I gamla hus sitter massor med överblivet, under våra gator finns mängder!
Citera
2015-10-25, 22:37
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns massor med kopparkabel därute.
I gamla hus sitter massor med överblivet, under våra gator finns mängder!

Jo det vet jag men jag tänker inte åka runt och dra ur kabel ur hus eller gräva upp, det är knappast lönsamt. Däremot är det lönsamt att för en demoleringsfirma sälja kabelskrot till mig som jag sedan granulerar och säljer vidare
Citera
2015-10-25, 22:49
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Jag gillar utmaningar. Jag har en sommarsäsongsverksamhet som jag klarar mig på året om men skulle vilja ha något att göra på vintern också.

På vilket sätt skulle det vara svårt att konkurrera menar du?

Dåså! Trodde du hade tänkt sluta med allt annat och se detta som din primära inkomst redan från start hehe..

Stena och andra stora bolag har stora kontrakt med kommuner och företag som i sin tur har kontrakt med alla småföretagare osv.. Eftersom det finns så stora aktörer på skrotmarknaden så är det svårt att ge sig in och få kunder helt enkelt.. Och kopparn är inte värd alls så mycket som den har varit tidigare tyvärr.. Så du behöver rätt mycket koppar för att det skall bli några pengar...

Känns som om du skulle tjäna mer på att stjäla bilbatteriet ifrån återvinningcentraler och sälja bly till bilskroten... Hört att du kan få 50:- per batteri i runda slängar.
Citera
2015-10-25, 22:54
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Dåså! Trodde du hade tänkt sluta med allt annat och se detta som din primära inkomst redan från start hehe..

Stena och andra stora bolag har stora kontrakt med kommuner och företag som i sin tur har kontrakt med alla småföretagare osv.. Eftersom det finns så stora aktörer på skrotmarknaden så är det svårt att ge sig in och få kunder helt enkelt.. Och kopparn är inte värd alls så mycket som den har varit tidigare tyvärr.. Så du behöver rätt mycket koppar för att det skall bli några pengar...

Känns som om du skulle tjäna mer på att stjäla bilbatteriet ifrån återvinningcentraler och sälja bly till bilskroten... Hört att du kan få 50:- per batteri i runda slängar.

Jag kommer inte göra något olagligt. Jag ser det som bra att priserna sjunkit då blir det ännu mer hävstångseffekt på råvarorna om man spm jag har lite pengar att avvara för inköp.
Citera
2015-10-25, 23:01
Medlem
dacks avatar
Citat:
Jag kommer inte göra något olagligt. Jag ser det som bra att priserna sjunkit då blir det ännu mer hävstångseffekt på råvarorna om man spm jag har lite pengar att avvara för inköp.
Du är ju inte ensam om att ta tillvara metaller det finns massa små handlare kolla bara på baltstaterna och polen dit en del ädelmetall försvinner.
Citera
2015-10-25, 23:05
Medlem
Parkours avatar
Citat:

Det uppmanar jag inte till heller..
Jag skriver bara fakta.. Det är en mycket tuff marknad. Det kommer krävas investeringar och mycket hårt arbete.... Jag hade försökt rikta in mig på en marknad som inte är lika etablerad och konkurrenskraftig om jag vore du..

Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till.

Mvh
PArkour
Citera
2015-10-25, 23:12
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Det uppmanar jag inte till heller..
Jag skriver bara fakta.. Det är en mycket tuff marknad. Det kommer krävas investeringar och mycket hårt arbete.... Jag hade försökt rikta in mig på en marknad som inte är lika etablerad och konkurrenskraftig om jag vore du..

Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till.

Mvh
PArkour

Tack, det stora problemet är att få tag i tillräckliga mängder råvara
Citera
2015-10-25, 23:54
Medlem
Du borde vända dig till små/mellanstora firmor som sysslar med kabel. Typ el och rivningsfirmor.
Jobbade som elektriker i ett litet företag med endast 2 anställda. Vi producerade kopiösa mängder kopparskrot varje månad. Och ett jävla bök att hålla det någorlunda strukturerat med skrotet i pallställ/mindre containrar.
Om du kan erbjuda nån lösning(typ container du tömmer i utbyte mot att dem fyller den med kabel) så skulle nog mååånga nappa. Det var inte direkt värt timpenningen att vi skulle sortera skrot istället för att fakturera timmar och material utom i vissa specifika fall(typ rivning av grov kopparkabel).
Du kan ju till exempel vara kreativ och bjuda på frukostmackor/räkmackor på tömningsdagen och samtidigt kassera in några hundra kilo kabelskrot(plus kopparskenor och annat kopparskrot).

FYI. Kan tillägga att ägarna till återvinningsfirman i mitt område åker BMW X6 eller fin-Merca.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in