Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-07-13, 05:00
  #49
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Nja, Roswell är nog inget om man inte går igång på UFO:n.
Dock väcker ju utställningen på UFO museet lite funderingar på om kanske har hänt

White Sands huserar Trinity Site där den första atombomben detonerades, dock är denna plast endast öppen vid två tillfällen per år, en gång i april och en gång i oktober.

Är du inne på rymdresor kan du besöka Spaceport America där bla Virgin Galactic kommer att köra sina rymdresor från. Dock är det mest en byggarbetsplats (iaf för 1 år sen).

Sen finns mängder med western tema, bla Billy The Kids grav i Fort Sumner.
Jag förstår! Får se lite vad man hittar på. Förmodligen mycket natur och lite lokala barer och se vad folket har att erbjuda. Verkar vara en trevlig delstat!
Förresten, hur är det nu med internationellt körkort? Är det ett måste? Vad säger polis/biluthyrare?
Verkar vara en jävligt gammalmodig process att ta sig igenom här hemma. Är det värt det?
Citera
2016-07-13, 09:21
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Jag förstår! Får se lite vad man hittar på. Förmodligen mycket natur och lite lokala barer och se vad folket har att erbjuda. Verkar vara en trevlig delstat!
Förresten, hur är det nu med internationellt körkort? Är det ett måste? Vad säger polis/biluthyrare?
Verkar vara en jävligt gammalmodig process att ta sig igenom här hemma. Är det värt det?

Internationellt körkort behövs inte, men se till att ditt svenska körkort är helt och att bilden verkligen liknar dig.
Citera
2016-12-02, 03:24
  #51
Medlem
BaconMedBacons avatar
Tänkte uppdatera tråden nu när jag varit där. Var ju dock ett par månader sedan men hade nästan glömt tråden.

NOTE: Det råkade bli en väldigt lång text på två inlägg. Läs den som orkar.

Resrutten ändrades ju fram och tillbaka innan resan och vi visste inte riktigt vart vi skulle åka när vi kom fram förutom att vi skulle ta oss runt i södern till att börja med. Vi började således att åka norrut från Orlando längs med Floridas östkust till Jacksonville. Det var fantastiskt att för första gången sätta sig bakom ratten i en stor Tahoe, dra på sig solglasögonen och köra på småvägar längs stränderna och lyssna på bra musik. Vi stannade på en restaurang utanför Daytona Beach och tog en öl och käkade nyfångad (så de sade) fisk innan vi drog vidare. Allt var underbart

Vi stannade alltså i Jacksonville ett par nätter. Jacksonville som har en stendöd stadskärna på fredag- och lördagseftermiddagar vilket vi inte hade en aning om. Vi snackade med en Uber-chaufför som sa att vi skulle ta oss till stranden där det däremot var drag. Vi drog dit för några bärs och tacos som var extremt jävla gott, restaurang här. Första natten bodde vi på ett motell en bit utanför centrum med en parkering full av tjackhoror och annat folk. Det var intressant och billigt.

Jag hade inte tänkt vara såhär detaljerad men nu kör vi på! Här har ni en karta över hela resan förresten.

Efter Jacksonville körde vi upp mot Georgia som var en väldigt intressant stat. Vi stannade tyvärr inte längre än en natt i staden Columbus precis vid gränsen till Alabama, men vi tog god tid på oss att köra småvägar och stanna till på diverse ställen. Vid flera tillfällen var vi så långt ute i ingenstans att vi kände att vi riktigt inte passade in med vår blankpolerade hyrbil. Vi skiljde oss nämligen mot lokalbefolkningen då deras bilar till 98% bestod av höjda pickuper täckta med lerstänk och två meter långa antenner. Det var också ganska intressant att ungefär hälften(ej överdrift) av vägskyltarna vi såg var fulla med kulhål.

För att inte vara för långrandig så snabbspolar vi till Jackson, MS. Vi körde runt i nästan en hel dag i staden för det var intressant att se hur extremt nergången stora delar av staden var. Downtown var fint och tråkigt som i vilken amerikansk stad som helst, men en bit utanför såg det ut som en spökstad. Det var väldigt mycket fattiga och hemlösa personer som låg och sov utanför gamla kyrkor och andra byggnader. Vi såg också två rondeller(!) i Jackson och passade på att kolla in "Gold Coast" som är ett område där barer och bluesklubbar höll till under förbudstiden. Dock fanns inte mycket spår kvar av detta.

Nästa intressanta stopp skulle vara Vicksburg. Tyvärr var det en stor vattenläcka när vi kom dit så vattnet var förorenat och hela staden var i stort sett stängd. Vi gick runt i några timmar och var nästan själva i staden, så vi provade att åka till några parker men de var såklart också stängda. Det var hur som helst en väldigt fin stad med härlig vy över Mississippifloden, men vi bestämde oss för att åka vidare och kolla in Natchez Trace. Det var fint...

Snabbspolning till Baton Rouge som vi bara åkte igenom då det inte fanns några rum lediga då dessa förmodligen var ockuperade av offren för översvämningen som inträffade två veckor tidigare. Jo, ett rum fanns i hela staden enligt alla bokningssidor. Dock kände vi inte att vi skulle knipa det rummet om någon annan behövde det. Därför fortsatte vi till New Orleans.

Ja, vad ska man säga om New Orleans? Helt jävla galet skulle jag säga, även om mina förväntningar på Bourbon Street var lite för höga. Det var inte alls en gata för mig. Det var alldeles för likt en strandgata i en sliskig turistby i Turkiet. Med vissa undantag såklart. Men jag klarar inte av när inkastare kommer och rycker i mig stup i kvarten. Vi hittade dock en "dive bar" på gatan med en alldeles förträffligt trevlig bartender där lokalbor drack sig fulla. Nånting "Hole in the wall" hette den.
Av bartendern fick vi en lista med liknande barer och efter det vet jag inte riktigt vad som hände. Vi gick till ett ställe där tjejen i baren bjöd på hembakade kakor och sen minns jag bara att jag blev rånlurad på $40 av en snubbe jag skulle köpa gräs av och att min telefon gick sönder. Det var ett härligt äventyr. Ja, så såg det ut i några dagar så vi kan gå vidare.

Efter New Orleans åkte vi ner till träsken och tog en airboat-tur. Det var bland det coolaste på resan faktiskt så det kan jag rekommendera. Airboat tours by Arthur hette stället och det var riktigt bra. Riktiga slitna Cajun-folk som pratade som inavlade bönder. Det var inte överdrivet turistigt utan kändes genuint. När vi väntade på att det skulle börja så kom vår guide tillbaka från sin alligatorjakt och slängde upp ett par stendöda alligatorer framför oss

Ja, hur mycket orkar jag skriva egentligen? Vi åkte sen till Houston där jag lagade min telefon och stannade en natt för att sedan åka vidare till San Antonio och stanna en natt även där. River Walk i San Antonio var lite småcoolt om än väldigt plastigt på något sätt. Åt jäkligt god mexikansk mat på Acenar. Åkte sedan vidare till Lockhart som skall vara BBQ-meckat i Texas. Vi käkade på legendariska Smitty's Market vilket var jävligt gott. Jag trodde efter det att BBQ inte skulle vara så mycket bättre än såhär, vilket absolut inte var dåligt. Men vi åkte senare till Austin för att prova det extremt populära Franklin's BBQ. Stället öppnar kl 11.00 och stänger när maten är slut, vilket ofta kan vara efter endast några timmar. Detta gör att folk står i kö från kl 6-7 på morgonen.

Jag hade varit taggad hela resan för det besöket men var samtidigt rädd att mina förväntningar var alldeles för höga. Vi åkte till Walmart kvällen innan för att förbereda med kylväska, campingstolar och öl. Vi valde också ett motell strategiskt placerat ett kvarter från Franklin's. Dagen efter tog vi med stolar och kylväska med bärs och satt oss i kö kl 8.00. Det var ca 20 pers framför oss och innan klockan slog 11.00 så var det kanske 80 personer i kö. Det var trevligt att sitta i kö och ta en bärs innan vi fick komma in och äta det absolut godaste jag ätit i hela mitt liv. Fyfan vad gott det var! Det går inte att beskriva hur jävla väl tillagat allt kött var. Brisket, pulled pork, kalkon, korv, ribs. Ja fyfan. Smitty's korv var dock snäppet bättre, men allt annat var hästlängder ifrån Franklin's.

Fortsättning följer...
__________________
Senast redigerad av BaconMedBacon 2016-12-02 kl. 03:51.
Citera
2016-12-02, 03:24
  #52
Medlem
BaconMedBacons avatar
Fortsättning...

Nu börjar jag bli trött, men ok då. Del Rio var lite häftigt då det låg så nära mexikanska gränsen. Vi blev stoppade två gånger innan och efter Del Rio av gränspoliser som ville kolla pass och så att vi inte hade nån illegal mexikan i bagaget. Vi stannade också i Marfa som var en riktigt cool stad. Det är en liten stad mitt ute i öknen som är bebodd av mexikaner, cowboys och hipsters. Vi åt på ett litet ställe som heter Marfa Burrito. Det var som att gå in i köket hos en gammal mexikansk dam och slå sig ner vid köksbordet för en burrito. Eller det var exakt det det var. Det stod två tanter och rullade burritos till oss som ensamma kunder och ingen av dem pratade engelska. Efter lite viftande med armarna och övertydlig engelska så kom de i alla fall ut med en varsin burrito och en iskall mexikansk cola. "Gracias!" sa jag och kände mig väldigt internationell.

El Paso var nästa anhalt och där var det häftigt att se staden flyta ihop med den mexikanska staden Juárez avskilt av ett staket och floden Rio Grande som mer liknar en smal kanal när den flyter genom städerna.

Senare drog vi vidare mot Phoenix efter ett stopp utanför Tucson där vi stannade och tittade på extremt stora Saguarokaktusar. Jag trodde dessa var ca 2 meter höga, men det visade sig vara riktigt fel. 10-15 meter kan de tydligen bli och det var häftigt att se en sådan på nära håll.

Sedan bar det av mot Las Vegas där jag lyckades bränna ca 20% av reskassan på poker, slots, sprit, strippklubbar och annat smått och gott. Ja, så kan det gå... Vi går vidare.

Efter några nätter i Vegas var vi lagom trötta så vi sov en hel dag på ett motell i en liten stad utanför Vegas vid namn Kingman. Dagen efter blev det Grand Canyon som inte behöver någon närmare beskrivning, men jag kan säga att det var värt att åka dit. Helt klart.

Vid den här tiden på resan hade vi inte jättemycket tid kvar. Vi hade en vecka kvar och skulle ta oss tillbaka till Orlando. Vi kände oss lite stressade till en början men kom på att en vecka är lång tid. Vi kom dock fram till att köra motorvägar för det mesta för att kunna köra in lite tid. Tidigare hade vi ju kört mest småvägar. Men vi tog det ändå ganska lugnt och stannade på några nationalparker och annat efter vägen. Vi tog även några sträckor på en gamla Route 66. I albuquerque kollade vi på Walter White's hus och i Amarillo stannade vi på The Big Texan där jag gav mig på 72 Oz steak challenge. Det gäller att äta en 2 kg steak, en bakad potatis, ett bröd och sallad på under en timme så får man det gratis. Jag fick i mig 3/4 av biffen sen gav jag upp och gick 72 dollar back.

Nästa stora stopp var Memphis där jag lyckades bränna ytterligare 20% av reskassan på sprit, knark och låtsasknark som införskaffades av en enögd svart man som drog med mig på svartklubb någonstans i utkanten av Memphis. Jag trodde först det var en vanlig nattklubb tills vi kom in i lokalen och dörrvakten drog in mig och min enögde kompanjon på toaletten för att bjuda på/sälja lite kokain. Att klockan var 6 på morgonen och vi var ute i nåt industriområde/ghetto var tydligen inte tillräckligt för att jag skulle fatta vad det var för ställe. Varför vi gick in på toaletten vet jag inte heller då alla andra var helt öppna med det på resten av stället. Träffade lite roligt folk där inne som sa att de respekterade mig för att jag vågade komma dit fast jag var vit Sen åkte jag och Enöga iväg för att hämta en tjejkompis till honom som visade sig vara prostituerad. När jag satt i bilen med dessa två kändes det som att jag var med i ett avsnitt av Cops. Vi åkte tillbaks till klubben och när klockan var ca 09.00 körde Enöga mig till hotellet där utcheckningen var 11.00 Det var ett jäkla äventyr.

Efter Memphis var vi alla slitna. Mina kompisar drog hem lite tidigare än mig men hade inte hittat hotellet förrän kl. 06 på morgonen så de var också lagom bittra vid utcheckningen. Vi hade tänkt dra vidare men tog in på ett slitet motell utanför Memphis och låg på rummet hela dagen och rökte gräs som jag hade köpt under natten och tittade på south park. Efter detta hände egentligen inte så mycket. Vi åkte till Orlando och sov där två nätter innan vi flög hem. Kollade runt lite i Orlando o.s.v.

Om jag ska sammanfatta resan så var det det absolut roligaste jag gjort i hela mitt liv. Allt från häftiga miljöer och bilåkning på småvägar till god mat och idiotiska utekvällar. Ibland har jag tänkt att det kanske skulle varit bättre om vi hade kortat ner resan, men jag tror ändå inte det. Även om nästa resa kanske blir mer koncentrerad så kändes det som en bra första resa för att få se lite av mycket.

Trevligast folk träffade vi helt klart i Texas, även fast de flesta var trevliga på andra ställen också. Men i Texas var alla välkomnande och jättetrevliga hela tiden. I städer eller på landsbygden spelade ingen roll. Om jag ska åka tillbaka till södra USA är det främst Texas som lockar. Stämningen överlag var fantastisk. De roligaste städerna var helt klart Memphis, Austin, New Orleans och Las Vegas. I den ordningen. Nu kan jag ju bara döma dem efter det lilla vi såg vilket såklart inte är rättvist, men det är det jag har att gå efter. Beale Street i Memphis var underbar.
Citera
2017-01-18, 16:52
  #53
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaconMedBacon
De roligaste städerna var helt klart Memphis, Austin, New Orleans och Las Vegas. I den ordningen. Nu kan jag ju bara döma dem efter det lilla vi såg vilket såklart inte är rättvist, men det är det jag har att gå efter. Beale Street i Memphis var underbar.

Mycket intressant tråd. Ska åka till Memphis efter en tur runt i midwest så fort dollarn kommer på en mer rimlig nivå. Var inte Graceland något som lockade efter din helnatt med One eyed Jack och ludret?
Citera
2017-08-25, 23:34
  #54
Medlem
BaconMedBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Mycket intressant tråd. Ska åka till Memphis efter en tur runt i midwest så fort dollarn kommer på en mer rimlig nivå. Var inte Graceland något som lockade efter din helnatt med One eyed Jack och ludret?
Jag tänkte att det var dags att svara dig, såhär 7 månader senare. Kul att du gillade tråden.

Vi hade såklart Graceland i tankarna, men tyvärr var vi alltför slutkörda så vi var tvungna att ta en vilodag. En extra dag hade vi tyvärr inte tid med.

Har det blivit någon Memphisresa än?
Citera
2017-08-30, 13:04
  #55
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaconMedBacon
Jag tänkte att det var dags att svara dig, såhär 7 månader senare. Kul att du gillade tråden.

Vi hade såklart Graceland i tankarna, men tyvärr var vi alltför slutkörda så vi var tvungna att ta en vilodag. En extra dag hade vi tyvärr inte tid med.

Har det blivit någon Memphisresa än?

Med tanke på att dollarn varit hög under en lång tid så har tankarna inte varit där alls utan jag har hållit till i Polen, Baltikum, Ukraina, Ryssland under sommaren där man får mycket för pengarna. Den senaste tiden har dollarn sjunkit så nu är tankarna börjar cirkulera igen.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2639185

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback