Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-24, 07:44
  #1
Medlem
Säg en rackare på ett par centimeter. Förutsatt att den lyckas undvika problem som stjärnor, svarta hål och andra saker som potentiellt kan utplåna den. Hur länge kommer den existera? Sönderfaller materian av sig efter tillräckligt lång tid eller kommer den köra på utan stopp?
Citera
2015-10-24, 08:17
  #2
Medlem
vim.s avatar
Nu är jag ingen expert inom ämnet, så jag kan mycket väl ha fel. Men jag antar att det beror på vilket material meteoriden är av. Finns det t.ex. radioaktiva ämnen i meteoriden så kommer ju dessa sönderfalla enligt en viss halveringstid.

Om man bortser från detta så borde inte meteoriden förlora någon massa oavsett tid.
Citera
2015-10-24, 08:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vim.
Om man bortser från detta så borde inte meteoriden förlora någon massa oavsett tid

Det är typ det jag känner också. Samtidigt inbillar jag mig att "oändlig existens" bryter mot någon form av fysisk lag.
Citera
2015-10-24, 10:12
  #4
Medlem
SmokeOns avatar
Lekmannafunderingar:

Inget föremål kan väl vara helt befriad från yttre påverkan? Tänker att den då och då kommer krocka med enskilda atomer, även om den så skulle befinna sig i en extragallaktisk miljö. Friktionen borde ge upphov till värme och till slut borde meteoriden bli så varm att dess molekylära bindningar inte håller.

Fast den kanske kyls av på något sätt?
Citera
2015-10-24, 13:36
  #5
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Lekmannafunderingar:

Inget föremål kan väl vara helt befriad från yttre påverkan? Tänker att den då och då kommer krocka med enskilda atomer, även om den så skulle befinna sig i en extragallaktisk miljö. Friktionen borde ge upphov till värme och till slut borde meteoriden bli så varm att dess molekylära bindningar inte håller.

Fast den kanske kyls av på något sätt?
Är det inte mer sannolikt att den lilla meteoriden sakta men säkert klumpar ihop sig med mikroskopiska partiklar och faktiskt vinner massa under tid?
Citera
2015-10-24, 22:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
krocka med enskilda atomer

Vad betyder det här?
Citera
2015-10-24, 23:14
  #7
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryxt
Vad betyder det här?
Vakuumet i universum är inte vakuum, inte ens rummet mellan galaxerna är helt tomt. Det finns alltid någon/några atomer per kubikmeter. Att inte krocka med någon av dem är osannolikt.
Citera
2015-10-25, 00:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Vakuumet i universum är inte vakuum, inte ens rummet mellan galaxerna är helt tomt. Det finns alltid någon/några atomer per kubikmeter. Att inte krocka med någon av dem är osannolikt

Jo. Men hur kan det ha ens en minimal fysisk påverkan på meteoriden? Borde inte atomerna "åka igenom" dess struktur med tanke på sin ringa storlek. Vad är det som atomerna ska slå i? Andra atomer?
Citera
2015-10-25, 01:04
  #9
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryxt
Jo. Men hur kan det ha ens en minimal fysisk påverkan på meteoriden? Borde inte atomerna "åka igenom" dess struktur med tanke på sin ringa storlek. Vad är det som atomerna ska slå i? Andra atomer?
Atomerna klumpas ihop med de andra i meteoriden. Hur det fungerar rent fysiskt och kemiskt kan jag inte svara på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback