Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-26, 18:53
  #13
Medlem
Den här diskussionen går ju inte att ta med människor som inte känt sig kränkt av ordet neger.
Citera
2015-10-26, 20:46
  #14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om de nuvarande namnen är något som invandrade Europeer har hittat på så kan man väl ändra till det Maoriska ursprungsnamnet om det finns något. Annars låta lokala maorier hitta på ett namn.

Men om de nuvarande namnen är maoriska (det skulle ju möjligen kunna vara så) så tycker jag inte att man ska ändra.
Citera
2015-10-26, 21:22
  #15
Medlem
Avva66s avatar
Klart att de skall ändra namnen, ordet Nigger är mycket nedsättande.
Ej att jämföra med ordet Neger, eller Engelskans Negro dock.
Citera
2015-10-27, 00:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om de nuvarande namnen är något som invandrade Europeer har hittat på så kan man väl ändra till det Maoriska ursprungsnamnet om det finns något. Annars låta lokala maorier hitta på ett namn.

Men om de nuvarande namnen är maoriska (det skulle ju möjligen kunna vara så) så tycker jag inte att man ska ändra.

Hur menar du att maorier namnsatt platser med engelska öknamn för svarta, något som de antagligen över huvud taget inte hade någon relation till innan den vite mannen kom till landet? Någon svart befolkning förekommer ju heller inte direkt på Nya Zeeland (maorier klassar jag inte som svarta).
Citera
2015-10-28, 01:02
  #17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Hur menar du att maorier namnsatt platser med engelska öknamn för svarta, något som de antagligen över huvud taget inte hade någon relation till innan den vite mannen kom till landet? Någon svart befolkning förekommer ju heller inte direkt på Nya Zeeland (maorier klassar jag inte som svarta).
Min tanke var att "nigger" möjligen, möjligen kunde vara ett ursprungligt maoriskt ord som inte alls har med afrikaner att göra.
Citera
2015-10-30, 19:03
  #18
Medlem
Uplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Min tanke var att "nigger" möjligen, möjligen kunde vara ett ursprungligt maoriskt ord som inte alls har med afrikaner att göra.
Sannolikt hade det aldrig blivit tal om namnbyte då.
Knappast att maorierna bryr sig om att negrer kan bli kränkta av deras språk.

Man kan vidare läsa i en NZ-blaska: "Offensive place names staying put for now include the West Coast's Darkies Creek, Darkies Terrace Track and Darkies Terrace, north of Greymouth. They were apparently named after the African-American prospector Arthur 'Darkie' Addison in the 1860s."

http://www.stuff.co.nz/the-press/new...d-from-the-map
Citera
2015-11-03, 10:45
  #19
Medlem
zBr9s avatar
Man bör ändra namnen ja. Självklart ska inte platser heta saker med Nigger i. Vad är argumenten för att behålla rasistiska namn? I USA rensade man ut gamla rasistiska ortnamn på 60-talet, i Sverige gör man det väl titt som tätt fortfarande. 2009 bytte man namn på kvarteret "Negern" i Karlskoga (tror jag det var).

Givetvis är rasism något som ska förpassas till historien, och inte återspeglas i våra kartböcker. Blir liksom svårt att säga "Joo nä men rasismen ska vi ha kvar, den är bra!", förutom för just rasister, vilka lycklitgvis inte besitter någon direkt makt att påverka såna här saker.
Citera
2015-12-22, 12:28
  #20
Medlem
johanjosefssons avatar
Där ser man! PK-ism är alltså inte bara ett Svenskt fenomen, detta är av Judiskt intresse även i fina länder som NZ!
Citera
2015-12-31, 10:45
  #21
Medlem
MorkaKrafters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Där ser man! PK-ism är alltså inte bara ett Svenskt fenomen, detta är av Judiskt intresse även i fina länder som NZ!

NZ är förlorat. Åker du till Auckland så känns det som du är i Kina. Seriöst.
Citera
2016-01-05, 00:24
  #22
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det gör de väl som de vill med. På vilket sätt angår det dig?
Där håller jag med. Vill tillräckligt många finnar ändra från Östersjön till Västerhavet har jag inget emot det. Jag talar inte finska, är inte finne och skiter väl Fan i stort sett i alla som bryr sig om Finland.
Citera
2017-08-24, 22:45
  #23
Avstängd
DisSids avatar
Åtminstone Nigger Hill verkar ha överlevt inkvisitionen,
Citat:
Nigger Hill är en kulle i Australien. Den ligger i kommunen Wyndham-East Kimberley och delstaten Western Australia, i den nordvästra delen av landet, 3 000 km nordväst om huvudstaden Canberra.
https://www.google.se/maps/place/Nig...!4d128.7833333
Ödet för övriga är för mig okänt.
Citera
2017-08-25, 19:19
  #24
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Man bör ändra namnen ja. Självklart ska inte platser heta saker med Nigger i. Vad är argumenten för att behålla rasistiska namn? I USA rensade man ut gamla rasistiska ortnamn på 60-talet, i Sverige gör man det väl titt som tätt fortfarande. 2009 bytte man namn på kvarteret "Negern" i Karlskoga (tror jag det var).

Givetvis är rasism något som ska förpassas till historien, och inte återspeglas i våra kartböcker. Blir liksom svårt att säga "Joo nä men rasismen ska vi ha kvar, den är bra!", förutom för just rasister, vilka lycklitgvis inte besitter någon direkt makt att påverka såna här saker.
Problemet med ditt resonemang är att just ordet "neger" i sig själv är varken positivt eller negativt utan bara en beskrivning av en mörkhyad person från afrika. Ordet neger kan dock ges en negativ betydelse, t.e.x genom att man använder ordet "jävla" eller liknande "kraftuttryck" före eller efter ordet.Till skillnad från ordet "nigger" där redan själva ordet är nedsättande.

Problemet i det nytida Sverige är att man har omdefinierat ordet neger till att det allmänt ska anses som ett nedsättande ord. Så att en viss person beskrivs som "negerkung" i en berömd svensk barnbok är egentligen inte mer uppseendeväckande än att det ska få läsaren att tänka på en person med ett visst utseende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback