Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-23, 12:41
  #1
Medlem
Xays avatar
Sjuåringen vill börja spela piano och jag tänkte lära honom grunderna själv eftersom man inte får börja kommunala musikskolan förrän vid nio års ålder. Det jag funderar på är vad jag ska börja med. Ackord, lära sig noter, skalor?

Jag lärde mig spela med farmor när jag var fem men inte fan kommer jag ihåg hur hon gjorde. Någon som har tankar/idéer?

Och ja, naturligtvis har jag ett piano hemma...
Citera
2015-10-23, 13:07
  #2
Medlem
Kan du spela själv? Vilken nivå är du på?



Börja inte med någon teori. Kör enkla låtar med bastoner.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2015-10-23 kl. 13:14.
Citera
2015-10-23, 14:59
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Försök att lära honom enkla saker att spela först. Sedan kan du införa detta med teori muntligt efter hand, så att han förstår att det finns något sådant innan ni går in på det mer i detalj.
Citera
2015-10-23, 16:15
  #4
Medlem
Jag skulle börja med att låta barnet härma mig när jag spelar mycket enkla låtar med högerhanden på de vita tangenterna. Typ "Gubben Noa".

När det lärt sig att spela lite på gehör skulle jag introducera noter genom att öva på liknande låtar.

Piano har ju fördelen att alla toner är lika lätta att spela, så en sjuåring ska nog kunna lära sig alla traggla sig fram i enklare notskrift efter några månaders övning.

Förr i tiden fick många sjuåringar lära sig att spela noter på blockflöjt, och där har olika toner dessutom olika svårighetsgrad, så man ska nog inte underskatta deras förmåga.
Citera
2015-10-23, 18:04
  #5
Medlem
Xays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Kan du spela själv? Vilken nivå är du på?



Börja inte med någon teori. Kör enkla låtar med bastoner.

Jag är något av en klassiskt skolad pianist. Mycket noter, skalor och teori. Är inte lika bra på att spela på gehör som jag skulle vilja vara, men med ett nothäfte framför mig kan jag spela det allra mesta...
Citera
2015-10-23, 18:08
  #6
Medlem
Xays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Försök att lära honom enkla saker att spela först. Sedan kan du införa detta med teori muntligt efter hand, så att han förstår att det finns något sådant innan ni går in på det mer i detalj.

Tack för tipset! Grabben är lite av en nörd när det gäller att lära sig hur saker verkligen fungerar i teorin, därför är jag lite osäker på hur jag ska introducera noter eftersom han då mest troligt snöar in på det och memorerar istället för att fokusera på musiken (han är högfunktionellt autistisk och VÄLDIGT bra på att snöa in på detaljer och teori...).
Citera
2015-10-30, 00:11
  #7
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xay
Tack för tipset! Grabben är lite av en nörd när det gäller att lära sig hur saker verkligen fungerar i teorin, därför är jag lite osäker på hur jag ska introducera noter eftersom han då mest troligt snöar in på det och memorerar istället för att fokusera på musiken (han är högfunktionellt autistisk och VÄLDIGT bra på att snöa in på detaljer och teori...).
Låter som att du har en oslipad diamant att jobba med!

Lär honom hur man greppar C F G Am Dm Em, i olika lägen. Ett F dur ska alltid ha tonerna F A C, se om han kan klura ut på vilka tre olika sätt man kan ta det på, och fråga sedan vilket som verkar smidigast att ta efter att han har tagit C (C-F-A).

Lär du honom transponera också, och hur olika skalor är uppbyggda (dur=2 halvtonssteg, 2, 1, 2, 2, 2, 1). Se om han kan klura ut hur man tar ett Db dur och en Db dur skala.

En övning jag gillar att göra med elever är att spela simpel blues utan bas. Ta bara tersen och sjuan i vänsterhanden i C7, F7 och G7, så att han bara flyttar ett halvtonssteg, och sedan en bluesskala på det och så kan han börja lattja Alternativt att du kompar i botten och så spelar han bluessolo på toppen. (Finns en scen i Ray där har sin första lektion genom att plonka mellan C, Bb och Eb samtidigt som en annan kille lirar blues längre ner på pianot.
Citera
2015-11-02, 17:11
  #8
Medlem
HanMedPinnens avatar
Väldigt viktigt är att hålla motivationen uppe; det ska vara kul att spela! Särskilt i den åldern och särskilt när man just börjat. Har han väl fått lite kläm på grunderna och kan spela lite är det mycket lättare att motivera honom till tråkiga övningar som man vet kan ge utdelning. Så prova några av förslagen du får här, se vad som engagerar och låt det som inte är så kul vänta lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback