Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-11-17, 12:49
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Bäst är att gå upp i spänning till 48V system. Vill man ansluta 12V saker så kan man enkelt ta ut 12V från ett sådant system. Det behövs en hel del solceller för att driva ett oljeelement.

om ett element är på 1000W vid 240V så skulle detta behöva en ström som är 20ggr större vid 12V för att ge denna effekt. p/u=I dvs runt 83 Ampere vid 12V dessutom så har du förluster på vägen i form av laddregulator och omvandlare från 12 till 240V

Då är det betydligt bättre att driva en lite luft/luft värmepump med bra energivärde. Det finns de som drar 750W och ger över 3kW i värme

Solpaneler och en mindre vindsnurra som kan ladda en batteripark är nog att föredra. Skall man bo i eget hus/stuga så skulle jag välja en kökspanna med en varmvattentank så att man inte behöver elda mer än 1 ggr per dygn för att få varma element och varmvatten. Pellets värme är en annan variant.. Det finns pelletskaminer som kan gå på 12V och som brinner i 12-24 timmar på en laddning.

Intressant. Tusen tack för svaret, så du tror att det vore en bra idé att köra en luftvärmepump på ett 48 volts system. Hur pass stort system skulle det behöva vara?
Citera
2018-11-17, 13:10
  #86
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Intressant. Tusen tack för svaret, så du tror att det vore en bra idé att köra en luftvärmepump på ett 48 volts system. Hur pass stort system skulle det behöva vara?

Fördelarna med 48V är tunnare kablar och möjligheten att använda apparater för 12, 24 och 48V

P=UxI är en del av Ohms lag. Där kan du enkelt se vilken kapacitet en solanläggning behöver ha.

P (750W / U (240V) blir en strömstyrka på lite mer än 3,1A

Så en strömriktare som kan ge 5A på 240V sidan borde räcka till.

Om du har ett 48V system som laddar din batteripack så skall dina solceller ge 25A minst i laddström till batterierna för att täcka ev förluster. Ett 12V system skulle innebära väldigt höga strömmar in till batterierna och mer förluster.

48V system finns det ganska gott om ute i samhället i form av nödkraft och liknande.

Moderna LED lampor finns också till 12, 24 och 48V.
Citera
2018-11-17, 14:09
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Intressant. Tusen tack för svaret, så du tror att det vore en bra idé att köra en luftvärmepump på ett 48 volts system. Hur pass stort system skulle det behöva vara?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Fördelarna med 48V är tunnare kablar och möjligheten att använda apparater för 12, 24 och 48V

P=UxI är en del av Ohms lag. Där kan du enkelt se vilken kapacitet en solanläggning behöver ha.

P (750W / U (240V) blir en strömstyrka på lite mer än 3,1A

Så en strömriktare som kan ge 5A på 240V sidan borde räcka till.

Om du har ett 48V system som laddar din batteripack så skall dina solceller ge 25A minst i laddström till batterierna för att täcka ev förluster. Ett 12V system skulle innebära väldigt höga strömmar in till batterierna och mer förluster.

48V system finns det ganska gott om ute i samhället i form av nödkraft och liknande.

Moderna LED lampor finns också till 12, 24 och 48V.


Du tänker alltså köra en värmepump på 750 W på en solcellsutrustning
I detta räkneexempel kommer jag att räkna med 12 volt bara för jag är van att räkna med 12 volt
Jag ser det som så att du har en inverter direkt eller nästan direkt på batterierna så spänningsfallet blir försumbart

Antag att det inte är sol på 3 dygn och du kör värmepumpen hela tiden
750 / 12 är 60 Du förbrukar alltså 60 AH på en h alltså ca 1 batteri per h
på tre dygn behöver du då ungefär 1 * 72 batteri Du behöver 72 batteri om vardera 100 AH (man skall inte använda alla Ah)
Varje batteri kostar ca 2000 kr för ett agm batteri, det blir ca 140 000 kr

750 W motsvarar 18 kWh per dygn
se
https://i1.wp.com/bengtsvillablogg.i...r-1024x304.gif

Med 3,36 kW lyckas de ladda 34 kWh i december alltså 1 kWh per dygn
Du behöver alltså en anläggning som är 18 ggr så stor, ungefär 60 kW

Ytan
1 kvm innebär ca 200 W 0,2 kW

60 / 0,2 är ca 300 kvm alltså ca 600 paneler a 100 W

Varje panel kostar ca 1 000 kr

kostnad paneler 1000 * 600 är 600 000 kr + installation mm

Övriga månader kan du ha färre solpaneler

det finns möjlighet att jag räknat fel någonstans kontrollera gärna , beräkningarna är också ganska ungefärliga, jag är inte van att räkna sådana här exempel, det är också möjligt att jag försummat en del förluster

Du behöver ungefär lika många paneler oberoende av spänning
Om du har så stora förluster som flaskborste skriver behöver du en väsentligt större anläggning
Det är tur vi fortfarande har kärnkraft
Lycka till pust
Citera
2018-11-17, 14:53
  #88
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Ett exempel allt baserat på 12 volt
Antag att en liten stuga har två batterier på 200 Ah totalt
har en kabel till en elcentral säkrad till 30 A
har en elcentral där samtliga utgående ledningar är säkrade till 8 A

Då får ju jag inte koppla in batterierna då de kanske kan ge 1000 A (jag får inte koppla in)
kabeln till säkringen kanske kan ge kanske flera tusen A (jag får inte koppla in)
Efter säkringen till elcentralen kan ge 30 A (jag får inte koppla in)
Efter elcentralen har jag max 8 A ( får jag då dra en kabel till ett kylskåp etc ? )

Så skulle jag också tolka det.
Citera
2022-11-03, 17:57
  #89
Medlem
Vitiss avatar
Stort tack för ett så tydligt och klargörande svar!

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det korta svaret är: Glöm solcellsdriven värme, och särskilt för att värma något större än en kanna kaffe.

Den långa orsaken: En solcellspanel kan väl i bästa fall producera uppåt 200W per kvadratmeter, mitt på en högsommardag med maximal ljusstyrka och solljuset träffande panelen i rät vinkel. Nu är det rätt sällsynt att man har det så perfekt, solen lyser från fel vinkel det mesta av dagen och lyser inte alls en stor del av dygnet, dessutom är det ofta mulet. Särskilt den del av året när man behöver värme producerar solceller extremt lite effekt.
Den kallare halvan av året får du bara ut motsvarande några få timmars maxproduktion ur solcellspaneler även på en bra helt solig dag, så om du t.ex. vill driva ett 1000W element 24h (vi utgår från att elementet är på hela tiden) förbrukar det 24 000 Wh (watt-timmar), eller vanligare uttryckt 24kWh.
Om vi antar att du får motsvarande 3h maxproduktion från panelerna behöver du en total paneleffekt på 8000W för att producera det, plus förluster vid batteriladdningen, lite marginal o.s.v, så vi säger att du behöver paneler som kan ge 10 000W för att hålla jämna steg med elementet.

10 000/200 = 50 solcellspaneler á 200W. Styckpris ca 3000kr (kanske billigare i storpack) vilket ger ett totalpris på 150 000kr.
Utöver detta behöver du en batteribank att lagra energin i. 24kWh vid 12V blir 2000Ah, man vill inte tömma batteribanken mer än till hälften för att få bra batterilivslängd, man vill sannolikt kunna köra lite lyse etc. samtidigt också, plus att man vill ha en stor nog batteribank att man har reserv som räcker till om det blir några mulna dagar. Så, ska vi säga... 10 000Ah batteribank?
Biltema tar 1449kr för ett 100Ah fritidsbatteri. Vi säger att det går köpa batterierna för 750kr/st för att bygga en sån batteribank. 100 batterier á 750kr blir 75 000kr batteribank.

Solcellerna håller länge, men batterierna behöver bytas ut efter några år. Men redan här har du alltså en förstainvestering på grovt uppskattat 225 000kr (och det är inte alla grejer du behöver), plus ett löpande underhåll på i snitt rätt många tusenlappar per år. Allt det, bara för att kunna ha ett enda litet löjligt element på 1000W igång mitt i vintern...

Solcellsel kanske verkar "gratis", men det är den absolut inte. När det gäller värmeproduktion är 12V system över huvudtaget rätt olämpliga, det krävs enorma strömmar för att få någon nämnvärd effekt och enorma batteribankar för att lagra effekten. För samma pengar kan du antagligen få ved så du klarar dig livet ut, färdigkapat och kluvet...

Förhoppningsvis har jag demonstrerat varför solcellssystem och eluppvärmning är en riktigt dålig kombination. Med solcellssystem driver man små och effektsnåla grejer, allt annat blir väldigt fort väldigt dyrt.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback