Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-11-06, 23:28
  #49
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Vi har en köttindustri redan där djur slaktas på löpande band, affären är full med kött men du känner fortfarande att du behöver skaffa ditt eget genom att skjuta vilda djur? Antagligen för att du gillar att jaga och skjuta djuret.

Så du föredrar att få sämre kött med mer miljöförstöring och mer lidande för djuren?

Vilda djur lever väl och dödas vid jakt snabbt och humant.

Det kan du inte säga om fläsk- och nötköttet du köper på ICA. De djuren lever tätt, blir pumpade med diverse mediciner då de konstant blir sjuka p.g.a. att de lever så tätt, lever i en onaturlig miljö, transporteras långa sträckor vilket stressar dem något enormt och när de kommer fram får de elstötar innan de skjuts i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Jag tycker att det är en jävla skillnad av att ha ett intresse för att döda, än att utöva någon sport, ja. Det är just min poäng, ditt intresse ligger i att jaga och döda. Därför ser jag dig som en empatilös person.

Intresset är ju dock inte i att döda utan i gemenskapen, naturen, skytte(och då menar jag lerduvor och pappmål vilket är lika mycket en sport som fotboll eller bandy) och jakten (vilket är betydligt mer än att bara skjuta djur).


Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag är inte på något vis ett fan av köttindustrin, och väljer därför att äta antingen vilt eller egenslaktat/egenstyckat från en gård i familjen. Så, mitt val är att inte stödja köttindustrin utan att lösa köttförsörjningen på egen hand.

Vad tror du skulle hända med Sveriges jordbruk, skogsbruk och trafik om vi inte hade en ganska omfattande jakt på älg och vildsvin?

Värt att nämna är att många djurrättsorganisationer håller upp viltköttet som ett föredöme och rekommenderar det framför industrins kött. Även många läkare rekommenderar det på grund av ovan nämnda överanvändande av läkemedel för gris och nöt. Känner även till flera vegetarianer som faktiskt äter viltkött ibland då det kommer från en sådan naturlig källa och införskaffas så humant.

Kan även nämna att områden där det inte jagats har betydligt mer sjukdomar och inte alls lika starka bestånd. Naturen behöver jakt och våra stammar av rovdjur är alldeles för koncentrerade just nu för att det skall kunna skötas utan mänsklig inblandning. Även där vi har väldigt stor mängd varg och björn behövs mänsklig jakt.
__________________
Senast redigerad av Turrluff 2015-11-06 kl. 23:42.
Citera
2015-11-10, 18:39
  #50
Medlem
[quote=Nup|55180830]Vi har en köttindustri redan där djur slaktas på löpande band, affären är full med kött men du känner fortfarande att du behöver skaffa ditt eget genom att skjuta vilda djur? Antagligen för att du gillar att jaga och skjuta djuret.



Vill bara säga att du helt ärligt verkar lite korkad??

vet du att allt kött kommer från djur?


köttet i frysdisken kommer från djur som haft det bra mycket sämre än dem flesta vilda djuren...
att skjuta djuret är också ett bra mycket bättre sätt att avlida ett djur än att trycka in dem i en trång box där dem sedan jätte stressade avlivas???
men du kanske hellre vill att tex kor ska lida hela livet än att en älg dör i skogen?
tycker du dem vilda djurenär mer värda än dem tama???
Citera
2015-11-29, 22:36
  #51
Medlem
Att påstå att jakt/fiske innebär djurplågeri är inte det något folk gör mest för att verka "unika" och "speciella"? Hur kan man över huvud taget äta någon form av kött om man anser att de metoder som används i svensk jakt är plågeri. Även om metderna skulle vara sämre än de är idag så anser jag i alla fall att ett liv i fångenskap är ett större lidande än att dö våldsdöden i timmar. Kan inte annat än älska komiken i dessa personers okunnande.
Citera
2015-11-30, 09:12
  #52
Medlem
Arkades avatar
Alla djur som blir skjutna av jägare hamnar dock inte i köttdisken.
Citera
2015-12-08, 23:27
  #53
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
De är väl inte lata, de flesta av dem lider ju bara av grav övervikt och kan därför inte gå i skogen. Det är därför de sitter i den varma bilen och tittar på GPS:en vart hunden befinner sig.

Visst finns de lata jägare som endast jagar T.ex. älgen i organiserade jakter där andra slaktar djuret om de skulle få skjuta. Många gånger är dessa äldre herrar som inte längre orkar med allt som hör jakten till men ändå sätter stort värde i den gemenskap och de få jaktdagar de får.
Jag känner till och med till två jägare som följer med vid stora jakter trotts att de inte har vapen med sig en p.g.a schizofreni och en p.g.a hög ålder som inte längre kan skjuta bra nog men bara att få vara med gör mycket och då finns det ytligare många som på ålderns höst upplever jakten med spänning från köksbordet genom jaktradion... Det känns rätt fint att höra Arne 81år gratulera johan 29år över radion när han skjutit sin första älg.

Att börja jaga när solen går upp tills solen gå ner och sen efter det ta hand om det vilt som skjutits är inte att vara lat. Det är inte heller jobbigt då man brinner för det och att få äta egen skjutet, slaktat och sedan tillrett kött är en fröjd.

Många tycker att jakt är barbariskt och hemskt och tyvärr följer inte alla jägare den etik som behövs för att det ska finnas stöd för nöjesjakt hos allmänheten men de flesta bedriver en jakt där djuren inte stressas i närheten av lika mycket som i köttindustrin.

Många verkar tycka att det är sjukt att döda djur för nöjes skull men det de glömmer är att dödandet är en liten om än viktig del i jakt. Som jägare vill man avsluta djurens liv så snabbt och skonsamt som möjligt och ingen är särskilt glad om skadeskjutning inträffar.
Att få skjuta vid jakt är inte samma sak som att avliva ett djur uppfött till mat (jag har gjort båda och det sistnämnda var tämligen hemskt då jag känner att jag förråder djuret som ser mig som en snäll typ som kommer med mat) att jaga är helt annorlunda och jag tillåter mig tro att människans arv där jakt har varit nödvändigt för vår överlevnad lagt grunden för min passion.

Att fiska är samma känsla även om jag till 98% bedriver C&R och för mig är det en självklarhet att behandla fiskar på ett så skonsamt sätt som möjligt.

Jag tycker att personer som har en negativ inställning till jakt ska göra ett studiebesök vid jakt, jag tror inte att alla skulle bli för jakt men personligen skulle jag inte ta en person som inte vet något om jakt på allvar om denne skulle kritisera mig för att jag jagar. Och varför skulle någon lyssna på en person som inte är insatt i jakt om denne framför kritik?

Jag hoppas att jag lyckas få någon att tänka annorlunda kring jakt med denna text, inte minst för att vi jägare är så väldigt beroende av att jakten ska vara fortsatt accepterad hos allmänheten framöver.
__________________
Senast redigerad av hashish-boy 2015-12-08 kl. 23:32.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback