Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-20, 16:32
  #1
Medlem
Hej

Jag tänkte bara skapa denna tråden för jag undrar hur personer som köper kött från tex ICA kan säga att det är fel och jaga och rent ut av hatar jägare????

Skulle vara kul om man fick höra några argument om varför det är fel att jaga?

Tycker det är riktigt spännande och man får så ekologiskt kött det någonsin kan bli av djur som fått en förhoppningsvis snabb och smärtfri död.
Citera
2015-10-20, 16:47
  #2
Medlem
mrPMLs avatar
Förmodligen för att majoriteten av dagens jägare är så sjukt trofékåta och poserar stolt framför sina byten på sociala medier så stolta att de nästan kissar i byxorna. Byten som de tappert stridit mot gömda i ett torn, med vapen, 300m bort mot ett byte som inte kan försvara sig. Tappert. Manligt. Grattis.
Citera
2015-10-20, 16:50
  #3
Medlem
Bergtatts avatar
Jag är köttätare och fullt införstådd med hur köttindustrin fungerar, och väljer på grund av det nästan uteslutande vilt. Jag har sällan hört något negativt om viltjakt och jägare från andra köttätare utom i väldigt specifika frågor, utan de som driver jägarhatet brukar enligt min erfarenhet vara veganer, och då ur samma nisch som de som inte drar sig för att vandalisera minkfarmar och kasta färg på pälsbärare. Sen finns det som sagt vissa specifika frågor, vargjakten till exempel. Varghatet är ganska utbrett i de delar av Sverige som har varg. Det finns prestige i att ha skjutit en varg, och myterna om hur vilda vargar kan "gå in i städerna och döda barnen på lekplatserna" sprids som extra underlag för att man ska få skjuta av en redan utsatt art. Det är den sortens jägare jag hört mest hat och avsky mot bland "vanligt folk", resten är extremveganer som sagt.
Citera
2015-10-20, 17:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrPML
Förmodligen för att majoriteten av dagens jägare är så sjukt trofékåta och poserar stolt framför sina byten på sociala medier så stolta att de nästan kissar i byxorna. Byten som de tappert stridit mot gömda i ett torn, med vapen, 300m bort mot ett byte som inte kan försvara sig. Tappert. Manligt. Grattis.




Fast även om dem är så jävla trofekåta så tar dem ju ändå hand om köttet från djuret?
vill även säga att det ligger mycket planerande och jobb bakom en lyckad jakt. 300 m är också en överdriven siffra.
Citera
2015-10-20, 17:09
  #5
Medlem
Sosan72s avatar
Jag önskar att all "köttproduktion hade sköts snyggt". Tyvärr är det inte så!

Kor, grisar,getter, höns, kalkoner, getter, hundar, katter, råttor skalbaggar, spindlar, larver m. fl. (utom inbördes ordning).

Hur ser du på dessa grupper? Är de också jakt?

Inte för att förringa dig - jag äter kött. ALLT KÖTT! Ok, inte människa!

Men...

Hur kan man INTE hata jägare som skjuter om de inte ser "Ok", de är 90+ och har fått körkortet indraget?
Citera
2015-10-20, 17:43
  #6
Medlem
Kommer aldrig förstå varför någon som har tillgång till kött redan, måste gå ut och skjuta vilda djur istället. Jag ser bara jägare som empatilösa perversa äckel, som går igång på dödande. Att man sen ser det som en bedrift och ska posera med sitt byte får mig att koka inombords.

Hade det handlat om överlevnad hade det varit en annan sak, men det gör det aldrig. Finns ingen som behöver skjuta djur för att överleva i det här landet. Har man inget jobb, så finns det välfärd. Man får mat på bordet hur som helst.
Citera
2015-10-20, 17:48
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Jävligt många jägare är idioter. Men samtidigt långt från en homogen grupp. Sen läser man väl mest om tjuvjägare och annat pack och då blir det väl lätt att hata på jägare.

Jag äter själv inte överhuvudtaget kött men tycker absolut inte jakt i sig är fel. Det är ju värre med köttfabriker med mera. Däremot så har jag svårt för människor som finner överdriven njutning i att skjuta försvarslösa djur....

De som tycker jakt är fel och samtidigt köper massa kött i affären är väl såna där verklighetsfrånvända jävlar som vill låtsas att det inte är djur de äter. Äter man vilt så har ju iaf djuren levt ett hyfsat naturligt liv upp till döden istället för att födas upp under sjuka omständigheter.
Citera
2015-10-20, 18:05
  #8
Medlem
Lanics avatar
Att jaga för att äta, är helt ok enligt min åsikt. Det har både människor och djur gjort i alla tider.
Att jaga för troféer eller för att det är roligt tycker jag är att jämställa med vanligt mord.
Citera
2015-10-20, 19:56
  #9
Medlem
Fettsprutans avatar
Nu är jag jägare, men "jägarhatet" är inget som jag har påverkats av direkt. Förekommer oftast på ställen som här.
Och grunden är ofta ren okunskap, typ trofejakt, har under de 40 år jag varit med på jakt aldrig varit med om att inte ta vara på köttet oavsett hur stora horn bytet haft.
Citera
2015-10-20, 20:04
  #10
Medlem
Draedons avatar
Jag är också jägare, men det här jägarhatet det märker man bara bland kommentatorsfält på nätet. Så jag bryr mig näppeligen. Däremot jakthatarna i regeringen och rikspolisstyrelsen, där har vi ett stort problem.
Citera
2015-10-20, 20:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Kommer aldrig förstå varför någon som har tillgång till kött redan, måste gå ut och skjuta vilda djur istället. Jag ser bara jägare som empatilösa perversa äckel, som går igång på dödande. Att man sen ser det som en bedrift och ska posera med sitt byte får mig att koka inombords.

Hade det handlat om överlevnad hade det varit en annan sak, men det gör det aldrig. Finns ingen som behöver skjuta djur för att överleva i det här landet. Har man inget jobb, så finns det välfärd. Man får mat på bordet hur som helst.


Nu får du lugna dig lite...

Jag håller med dig till viss del MEN det finns Jägare och det finns Jägare....

Jag har haft vapen licenser för jakt i över 3 år alltså över 1000 dagar.

Under all denna tid så har ja skjutit 2 djur som varit trafikskadade....

E det fel också tycker du ???

Jag har varit ute på Vildsvins jakt några gånger vid en väns bondgård för att dom bökar sönder hans åkrar med hans levebröd...

Dock har ja inte lyckats skjuta något vildsvin men har däremot haft chansen mååååånga gånger på T.E.X Rådjur, Hjort, Älg. Men jag har valt att inte trycka av.

Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG att trycka av för att få en trofe eller för något annat löjligt...

Nu kommer säkert massa skriva till mig att ja inte är rätt man för att jaga men ja ser inget "kul" med att avsluta ett djurs liv...

Sån är jag iaf....
Citera
2015-10-21, 08:44
  #12
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Kommer aldrig förstå varför någon som har tillgång till kött redan, måste gå ut och skjuta vilda djur istället. Jag ser bara jägare som empatilösa perversa äckel, som går igång på dödande. Att man sen ser det som en bedrift och ska posera med sitt byte får mig att koka inombords.

Hade det handlat om överlevnad hade det varit en annan sak, men det gör det aldrig. Finns ingen som behöver skjuta djur för att överleva i det här landet. Har man inget jobb, så finns det välfärd. Man får mat på bordet hur som helst.
Vadå "har tillgång till kött redan"? Är du efterbliven eller tror du köttet i icas frysdisk växer fram där ur tomma intet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback