Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-19, 20:02
  #1
Medlem
Hej alla glada. Var ute och fiskade med båt i Västra Lägern nu i helgen. 4 dagar och ungefär 10 timmar nerlagda. Efter allt slit blev det dock endast 1 fin abbborre sedan helt stop. Inte ens några bra ryck.
Gäddorna var helt borta:/ Har ju läst en del om gäddfiske och vi gjorde följande:

Fiskade i grunt vatten 0.5-2,5 meter. I viken var det även vass och en hel del sten.
Fiskade på flera 0.5-2.5 områden utan vass men med lite ruskor och sten.
Fiskade lite djupare. 3-7 meter.
Fiskade där bytesfisk hoppade, allt från grund vik ut till 10-15 meters djup.

På alla områden testades: Wobbler, spinnare och skendrag.
Viken testades både morgon,dag och kväll. I både solljus och i mulet/dugg.
Flera andra områden arbetades av olika tider på dygnet utan resultat.
Eftersom vi inte visste hur det blåst gjordes kasten i flera olika riktningar. Upprepade gånger.
Vi testade varierande tempo men majoriteten var en lugn takt med både stopp och ryck.

Känns som jag försökte följa de flesta gäddtipsen därute men inte ett jota Några idéer? Någon som har erfarenhet av västra lägern?

Har inget bra sjökort eller ekolod att använda. Förstår att det blir lättare med det men något måste ju kunna nappa utan!

Vill i slutklämmen tillägga att vi letade mindre gäddor och abborre till matfisk.

Vänligen

Alex
Citera
2015-10-20, 09:26
  #2
Medlem
Eldamyckes avatar
Så är det ibland. Är man där fisken inte är kan man prova allt möjligt och vara världens bästa fiskare, ingen fisk inga napp. Lite tips till nästa gång.

Byt plats oftare, var riktigt mobil.
Om du har fler spön, prova meta med betesfisk. Brukar oftast ge något iaf.

Dock är det nästan omöjligt att fiska så stora sjöar utan ekolod om man inte känner vattnet sedan tidigare. Sen är 10 timmar inte jättemycket tid heller.
Citera
2015-10-20, 17:08
  #3
Medlem
Har haft samma problem senaste tiden. Gäddan stod inte där den brukar vara, som tex i vassen. Min lösning blev dragrodd, såkallad trolling fast med åror istället för båtmotor.

Åk runt på öppet vatten där det är svårt att bestämma exakt vart gäddan kan stå så kommer det nappa.
Citera
2015-10-21, 00:57
  #4
Medlem
Nu är jag inte direkt bevandrad vad gäller just Västra Lägern – men en av de (i mitt tycke) säkraste metoderna vid dåligt gäddfiske, är att helt enkelt enbart fokusera på gäddmete med levande betesfisk vid klassiska platser som vassruggar eller dylikt.
Gäddmete funkar ju alltid, och ger vid dessa tillfällen oftast klara tecken på att gäddan faktiskt finns där – men att den för tillfället helt enkelt inte är pigg nog att låta sig provoceras av moderniteter som färgglada wobblers etc.

Det kan ju vara så att det är höstens drastiska temperaturförändringar som gör gäddan tillfälligt slö och återhållsam.
__________________
Senast redigerad av SprayLord 2015-10-21 kl. 01:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback