Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Enligt en firma som sysslar med sprutisolering med PU-skum så är isoleringsförmågan drygt dubbelt så bra jämfört med sten- eller glasull. I så fall motsvarar 5 cm PU-skum c:a 10-15 cm ull vilket är lite för ett yttertak i ett uppvärmt utrymme. Men visst, du klarar dig med tunnare isolering om du kör med skum jämfört med ull. Och så ser det härligt ut när de jobbar med det, som en tjock äggtoddy.
Vad som gör mig skeptisk är att träspånorna inte kan torka på undersidan utan blir där inbäddade i plast. För jag fattar väl rätt om taket är uppbyggt såhär inifrån och ut: Takstolar, horisontell läkt, träspånor, horisontell läkt för takpannor, takpannor. Spånorna får ju en del vatten på sig från otätheter i och mellan pannorna och måste torka mellan varven för att de inte ska ruttna. Idag kan de torka utåt och även inåt (undersidan) där det nu är luftigt, torrt och mysigt. Plastar man direkt på spånornas undersida så vete fan om de håller så länge.
Har jag missuppfattat allt och det fortfarande kommer att finnas luftspalt, torkmöjlighet för underlagstaket så är det nog helt ok med sprutisoleringen. Skummet sitter fast utav själva helvete på gott och ont, det lossnar inte och djävlas men man kan å andra sidan inte få bort det ens om man skulle vilja.
Behållningen med PU är att man slipper alla skarvar och att man minimerar köldbryggorna så i praktiken motsvarar 5 cm PUskum mer än 10-15 cm mineralull. åtminstone vad jag läst på flera olika sidor.
det är precis det som gör mig skeptisk också! sprutar man direkt på träspånorna så kan dom ju inte torka ut på insidan. Problemet är att jag inte vet exakt hur taket är uppbyggt. Du har i stort rätt: Takstolar, horisontell läkt, träspånor, "xxxxxxxx", plåttak. är det så att det ligger en tät takpapp "xxxxx" på träspånorna och under plåttaket så stänger man ju definitivt in träspånorna om man sprayisolerar på insidan. Det känns mindre bra om det skulle komma in väta på något sätt. Är det däremot inget takpapp så borde ju spånorna kunna torka utåt under plåttaket vid sprayisolering. Så tänker jag...
har även funderat på om man ska göra en luftspalt på några cm till spånen och sedan sätta fast en skiva som man sprayar på. Då kan ju spånet garanterat torka. Det kanske skulle funka?
Sen är det ju givetvis positivt att det är ett plåttak. har inte sett något tecken på läckage.