Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Enligt en firma som sysslar med sprutisolering med PU-skum s r isoleringsfrmgan drygt dubbelt s bra jmfrt med sten- eller glasull. I s fall motsvarar 5 cm PU-skum c:a 10-15 cm ull vilket r lite fr ett yttertak i ett uppvrmt utrymme. Men visst, du klarar dig med tunnare isolering om du kr med skum jmfrt med ull. Och s ser det hrligt ut nr de jobbar med det, som en tjock ggtoddy.
Vad som gr mig skeptisk r att trspnorna inte kan torka p undersidan utan blir dr inbddade i plast. Fr jag fattar vl rtt om taket r uppbyggt shr inifrn och ut: Takstolar, horisontell lkt, trspnor, horisontell lkt fr takpannor, takpannor. Spnorna fr ju en del vatten p sig frn ottheter i och mellan pannorna och mste torka mellan varven fr att de inte ska ruttna. Idag kan de torka utt och ven int (undersidan) dr det nu r luftigt, torrt och mysigt. Plastar man direkt p spnornas undersida s vete fan om de hller s lnge.
Har jag missuppfattat allt och det fortfarande kommer att finnas luftspalt, torkmjlighet fr underlagstaket s r det nog helt ok med sprutisoleringen. Skummet sitter fast utav sjlva helvete p gott och ont, det lossnar inte och djvlas men man kan andra sidan inte f bort det ens om man skulle vilja.
Behllningen med PU r att man slipper alla skarvar och att man minimerar kldbryggorna s i praktiken motsvarar 5 cm PUskum mer n 10-15 cm mineralull. tminstone vad jag lst p flera olika sidor.
det r precis det som gr mig skeptisk ocks! sprutar man direkt p trspnorna s kan dom ju inte torka ut p insidan. Problemet r att jag inte vet exakt hur taket r uppbyggt. Du har i stort rtt: Takstolar, horisontell lkt, trspnor, "xxxxxxxx", plttak. r det s att det ligger en tt takpapp "xxxxx" p trspnorna och under plttaket s stnger man ju definitivt in trspnorna om man sprayisolerar p insidan. Det knns mindre bra om det skulle komma in vta p ngot stt. r det dremot inget takpapp s borde ju spnorna kunna torka utt under plttaket vid sprayisolering. S tnker jag...
har ven funderat p om man ska gra en luftspalt p ngra cm till spnen och sedan stta fast en skiva som man sprayar p. D kan ju spnet garanterat torka. Det kanske skulle funka?
Sen r det ju givetvis positivt att det r ett plttak. har inte sett ngot tecken p lckage.