Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-19, 18:51
  #1
Medlem
Durexs avatar
Hej,

Jag upplever 28 Dagar Senare som utdaterad och opraktisk. Nu startar jag detta ämne som en liten intresseanmälan för ett nytt mer modernt forum.

Några frågor:
  1. Behövs ett nytt mer modernt UE-forum?
  2. Skall det vara annorlunda modererat/ha andra regler?
  3. Vilka funktioner saknar vi i dagens läge?
  4. Övrigt?

Är alla nöjda med de forum vi har idag eller är det dags att tänka nytt? Vad tycker du?
Citera
2015-10-19, 20:04
  #2
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durex
Hej,

Jag upplever 28 Dagar Senare som utdaterad och opraktisk. Nu startar jag detta ämne som en liten intresseanmälan för ett nytt mer modernt forum.

Några frågor:
  1. Behövs ett nytt mer modernt UE-forum?
  2. Skall det vara annorlunda modererat/ha andra regler?
  3. Vilka funktioner saknar vi i dagens läge?
  4. Övrigt?

Är alla nöjda med de forum vi har idag eller är det dags att tänka nytt? Vad tycker du?

Det finns ju en hel uppsjö redan så för min del räcker det och blir över redan nu. Dessutom känns det som det blivit fler och fler som bara vill veta var saker/objekt finns snarare än leta själva.
Citera
2015-10-19, 20:10
  #3
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Det finns ju en hel uppsjö redan så för min del räcker det och blir över redan nu. Dessutom känns det som det blivit fler och fler som bara vill veta var saker/objekt finns snarare än leta själva.

Ok, vilka fler än flashback och 28dagarsenare finns det?
Citera
2015-10-19, 23:24
  #4
Medlem
Facebook...
Citera
2015-10-20, 16:18
  #5
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygger
Facebook...

Är det verkligen många som använder Facebook? Kan tänka mig att idéen med att använda sitt riktiga namn är avtändande för många.
Citera
2015-10-20, 18:26
  #6
Medlem
Dora.Utforskarens avatar
Både ja och nej. Folk som bara vill ha utan att söka själv, folk som klottrar och förstör har det redan idag för lätt att hitta grejer.

Jag själv älskar att spendera timmar framför olika kartprogram och arkiv på nätet, inte kommit till riktiga arkiv än. Och finns inget mer tillfredsställande än att komma till ett ställe och se en stor port öppna sig in i berget, och veta att man funnit det helt själv och att det inte finns ett skit om just det objektet på nätet. Och självklart ska man också bomma ibland, annars är det inget kul.

Det som i så fall skulle vara är väl ett stängt och strikt medlemsbaserat forum där man samlar dokument, kartlägger tillsammans, hjälper varandra att leta information kring objekt. Och till viss del finns det ju redan.

Annars forum för ödehus räcker väl med gruppen Övergivna platser på Facebook.

Så kort och gott, med en sluten och liten medlemsbas bestånde av folk som själva forskar och letar, och inte bara vill ha koordinater.
Citera
2015-10-20, 21:14
  #7
Medlem
Har aldrig riktigt förstått det där, att 28ds är "utdaterad och opraktisk". Vad är det som är gammaldags? Både de och Flashback använder väl phpBB. Layouten är snarlik. Till skillnad mot Flashback och Facebook finns där en uppsjö kategorier med underkategorier för alla slags objekt. Vad mer önskas?
Citera
2015-10-20, 21:15
  #8
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dora.Utforskaren
Både ja och nej. Folk som bara vill ha utan att söka själv, folk som klottrar och förstör har det redan idag för lätt att hitta grejer.

Jag själv älskar att spendera timmar framför olika kartprogram och arkiv på nätet, inte kommit till riktiga arkiv än. Och finns inget mer tillfredsställande än att komma till ett ställe och se en stor port öppna sig in i berget, och veta att man funnit det helt själv och att det inte finns ett skit om just det objektet på nätet. Och självklart ska man också bomma ibland, annars är det inget kul.

Det som i så fall skulle vara är väl ett stängt och strikt medlemsbaserat forum där man samlar dokument, kartlägger tillsammans, hjälper varandra att leta information kring objekt. Och till viss del finns det ju redan.

Annars forum för ödehus räcker väl med gruppen Övergivna platser på Facebook.

Så kort och gott, med en sluten och liten medlemsbas bestånde av folk som själva forskar och letar, och inte bara vill ha koordinater.

Bra tankar!

Kan vara svårt att få igång diskussioner på ett sådant forum men inte omöjligt. Jag skall tänka lite mer på saken. Kul att få ett genomtänkt och utvecklat svar, det uppskattas!
Citera
2015-10-20, 21:35
  #9
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseabarn
Har aldrig riktigt förstått det där, att 28ds är "utdaterad och opraktisk". Vad är det som är gammaldags? Både de och Flashback använder väl phpBB. Layouten är snarlik. Till skillnad mot Flashback och Facebook finns där en uppsjö kategorier med underkategorier för alla slags objekt. Vad mer önskas?

Det där med "utdaterad och opraktisk" är bara min subjektiva åsikt! Jag tycker inte det är användarvänligt, det är inte anpassat för mobila enheter (vilket många använder idag). Det börjar flashback inse och de vinner nog ganska mycket på det i det stora hela som forum.

Facebook har ingen sökfunktion och användare tvingas använda sina riktiga namn. Det är opraktiskt om något men det funkar för snabb konsumption av media, tyvärr inget som kan starta och hålla igång djupare konversationer.

28dagarsenare fungerar, tanken slog mig bara att det kanske går att göra om och göra bättre. Någon här kanske har ideér eller så är jag ute och cyklar vi får se!

Tack för svaret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback