Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-18, 23:44
  #1
Medlem
blackadder1s avatar
Har tidigare alltid använt mig av Arch Linux med Systemd och är nöjd med hur allt har flutit på och har varit lätt att konfigurera. Har inte behövt skriva några håriga initskript eller liknande.
Nu tänkte jag ge Gentoo en chans men funderar på vilket initsystem man ska använda sig av. Vad är fördelarna med Openrc? Vad finns det för baksidor? Är det någon som vill visa ett exempel på ett initskript i Openrc?
Jag vet att det är mycket "religion" i den här frågan så därför vill jag inte ha någon "Vem kan pissa längst"-tävling med en massa uppstartstider eller annat svammel.
Citera
2015-10-19, 00:59
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Eftersom OpenRC är Gentoos medan SystemD har blivit de factostandard för Linux i stort bör ju valet vara rätt enkelt även om du kanske t.o.m. skulle föredra OpenRC eller om det användes i standardinstruktionerna för Gentoo.

Att gå alldeles för udda vägar helt i onödan: Don't gör it, it's not värt it!

Å andra sidan väljer man Archlinux eller Gentoo så har man ju lite redan från början valt att man kanske gör det besvärligt för sig själv. Jag säger inte att det nödvändigtvis blir det utfallet, men risken är ju att man kanske gör val som gör det jobbigare för en. Fördelen är väl att man kanske åtminstone har koll på VAD man gjorde som gjorde att det gick åt helvete.

Jag vet inte hur up-to-date Debian är nuförtiden men hade jag för avsikt att spela på Linux hade det ju känts lite tryggare att köra med Debian, Ubuntu eller Mint tillsammans med Steam. Huruvide jag hade velat köra deras egna SteamOS däremot är en annan femma.

På den tiden det begav sig hade jag inga problem med Gentoo (annat än vad jag själv orsakade) men problem med Archlinux (som inte var släppt i version 1.0 ännu så det betyder eventuellt inte så mycket) så det färgar vad jag tycker om Archlinux, vilket även http://fun.irq.dk/funroll-loops.org/ gör .. ;D
Senaste distributionen jag själv körde var OpenSUSE och jag tycker OpenSUSE är bra.

OpenSUSE och Fedora kör systemd, Debian, Ubuntu och Mint gör eller har för avsikt att göra.

Slackware kör väl init.. Men..
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2015-10-19 kl. 01:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback