Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-07, 20:38
  #25
Medlem
P.Gs avatar
Jag slår ett slag för Mozambique; mil & åter mil av stränder. Turistvänligt men inte överbelamrat, möjlighet till fantastisk dyk & snorkling (bland annat med valhajar i Tofo).

Huvudstaden Maputo är däremot rätt sunkig och poliserna genomkorrupta, vilket gör att man får betala mutor i parti & minut när man kör bil.
Citera
2015-11-07, 20:41
  #26
Medlem
Pershagen76s avatar
Mauritius, jag har själv bott där under ett par år och det är ett bra semesterställe.
Citera
2015-11-07, 22:04
  #27
Medlem
Auktionistens avatar
Rwanda skulle jag rekommendera. Det är ett väldigt fint land med trevliga människor.
Det är många fina hotell runt kiwu-sjön på gränsen till kongo. Om man törs så kan man ta en tur in till Kongo om man mot förmodan vill och vågar, lite knepigt att få tillstånd bara. Inget för tommy-turist direkt, Kongo (eller satans rövhål som jag kallar det) och Rwanda är som skilda världar.

Gorillasafari kan jag rekommendera å det starkaste. Tror tillstånden kostar runt 600 dollar styck idag.
Det är två svenskar som driver en safarifirma i kigali, JK-safari heter dom, de kan ordna tillstånd för det. De har även andra äventyrsutflykter.
Citera
2015-11-09, 14:14
  #28
Medlem
Det beror på dig vad du väntar från din semester. Om en spänning och äventyr gå till västafrika någonstans, bortsett från Guinea där det är fortfarande risk för Ebola.
Om du vill ha det lite lugnare med paradis på jorden, gå till Sao Tome e Principe.
Citera
2015-11-09, 18:07
  #29
Medlem
MilanPerras avatar
Kenya är perfekt om man vill uppleva Afrika. Jag tycker Kenya har allt som man tänkt att Afrika ska erbjuda. Nairobi är inte värt ett besök, man kan åka in och äta god mat/gå ut annars finns det inte jättemycket att göra. Annars rekommenderar jag att åka till naturen och uppleva djurlivet. Det är fantastiskt. Jag var i Kenya i två månader, bodde en bit utanför Nairobi. Startade nästan varje dag med att bada, vädret är allt som oftast underbart.
Citera
2015-11-10, 11:42
  #30
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Kan även jag rekommendera Kenya. Gjorde en klassisk Svensson-resa för knappt tio år sen. En vecka safari i ett gäng parker och en vecka sol & bad i Diani Beach. Tyckte att safaridelen av resan var magisk och jag fick mersmak för afrika och har sedan dess drömt om en längre resa där planen är att börja i Kenya och jobba mig inåt/neråt kontinenten för att om möjligt besöka Uganda, Rwanda, Tanzania, Malawi, Zambia och Mozambique.

Däremot är jag numera dåligt påläst om säkerhetsläget (terror/krig etc.) i regionen men jag antar att det primärt är i norra Kenya det kan vara oroligt. Av dom länderna jag nämnde d.v.s.

/#LOUDmouth#
Citera
2015-11-10, 14:00
  #31
Medlem
nivamans avatar
Ska ni göra Afrika, gör inte en Svenssonresa ffs.

Detta skulle jag rekommendera:
Åk till södra delarna. Sydafrika, Namibia eller Botswana. Relativt säkra områden.
Åk någon gång mellan nov-mars. Då är det sommar.
Hyr bil. Gärna 4x4 om ekonomin tillåter.
Gör Safari. Reservera minst en vecka.
Rör på er. Byt plats/område med några dagars mellanrum.
Gör och bo på vingårdar.
Bo blandat (B&B, vingårdar, Safari"hyddor", Safari"tält" etc). Hotell i nödfall.

Säkerhetsmässigt:
Planera åkningarna så att ni minimerar "mörkerkörningarna"
Prata med locals om säkerhet och era planer
Läs på olika forum etc om olika platser


Route förslag:
Starta i Kapstaden (7 dagar). Vingårdar, natur, kultur och uteliv.
Följ östkusten, Port Elisabeth och Durban (7 dagar). Beach, uteliv, kultur, natur, horseback. Gör gärna en avstickare till Drakensberg och Leshoto (kanske via Sani-passet).
Fortsätt norrut till Krugerparken. Minst 7 dagar. Byt boende minst en gång. Håll er på den södra halvan av parken (mer game per square/km).
Ett trevligt alternativ till Krugerparken är Pilanesberg (privat park).Mycket kompaktare, bättre boende och nästan lika mkt djurliv som Kruger. Passa på att besöka Sun City i närheten.

Lycka till!
Citera
2015-11-10, 16:07
  #32
Medlem
Etiopien, specifikt Lalibela och Gondar.
Riktigt fina saker finns att se där
Citera
2015-11-11, 12:02
  #33
Medlem
Jag har hört att Tanzania har den bästa Safarin.. kanske någon vet något om? Had eockså velat åka dit!
Citera
2015-11-11, 12:35
  #34
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falsare
Etiopien, specifikt Lalibela och Gondar.
Riktigt fina saker finns att se där
Jaha, kan du utveckla?
Citera
2015-11-11, 13:04
  #35
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandybelle
Jag har hört att Tanzania har den bästa Safarin.. kanske någon vet något om? Had eockså velat åka dit!

Ja, absolut. 2-3 dagar i Dar Es Salaam, sedan minibuss med Guide till Arusha, Serengeti, Ngorongoro Crater m.m. Varför inte ta Kenya på vägen också o kanske en bergsbestigning av mount kilimanjaro. Sedan har man ju Zanizabar ön också men den råder jag bara vana ulandsresänärer att besöka.

Som regel skulle jag säga att lägg mesta tiden på Safarin för storstäderna tröttar man på ganska snabbt.

Var inte för naiv, folk blir rånade o så efter mörkret. AIDS har en på fem eller något. Men som sagt, låt inte det skrämma iväg dig för har du rätt inställning är det säkert resemål o afrikanerna är så glada o häftiga. Har man inte sett Afrika har man aldrig sett livs glädje!!!
Citera
2015-12-27, 15:52
  #36
Medlem
Balonzos avatar
Jag måste slå ett slag för Sabi-Sands http://www.sabi-sands.com/.
Ett privat gamereserve i Kruger. Prisvärt och exklusivt. Mycket bra offroad och walkingsafari.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2636178

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback