Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-18, 19:56
  #1
Medlem
Dålig trådstart iofs.

Saken är den att många som utövar/tävlar/tittar på bla MMA brukar samtidigt vara den ultimata spelnörden som spelar brädspel eller tvspel alt lyssnar på hårdrock.

Det har alltid funnits en koppling mellan magic the gathering och kampsport, du ser aldrig hokeyspelare som spelar Super Mario maker eller så.

Jag hoppas ni förstår vart jag vill komma.

Eller rättare sagt, varför tränar man karate eller bjj istället för hockey eller friidrott? Min gissning av egen erfarenhet är att man kanske har haft dåligt självförtroende och med tanke på den sjuka sportsmanship som finns i hockey så föredrar man nog att träna kampsport för att stärka sitt inre.

Det alla kampsportare har gemensamt är att tro på sin kropp och att ha en stark disciplin, karatemästarna inom kyokushin brukar generellt vara en sympatisk och disciplinerad person alternativt bra utbildad inom mattematik.

Detta är bara en gissning.
Citera
2015-10-18, 20:54
  #2
Medlem
HemskeSvens avatar
Den enda nörden jag vet inom MMA är Josh Barnett. Övriga känns mer som testosteronballonger från de djupaste ghettona. Kunskaper i matematik är inget jag skulle tillskriva någon MMA:are.

Mer "sofistikerade" kampsporter som kendo och skit har förmodligen större antal nörd-utövare.
Citera
2015-10-18, 20:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Den enda nörden jag vet inom MMA är Josh Barnett. Övriga känns mer som testosteronballonger från de djupaste ghettona. Kunskaper i matematik är inget jag skulle tillskriva någon MMA:are.

Mer "sofistikerade" kampsporter som kendo och skit har förmodligen större antal nörd-utövare.

Budsporter i överlag med andra ord?
Citera
2015-10-18, 21:02
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Dålig trådstart iofs.

Saken är den att många som utövar/tävlar/tittar på bla MMA brukar samtidigt vara den ultimata spelnörden som spelar brädspel eller tvspel alt lyssnar på hårdrock.

Det har alltid funnits en koppling mellan magic the gathering och kampsport, du ser aldrig hokeyspelare som spelar Super Mario maker eller så.

Jag hoppas ni förstår vart jag vill komma.

Eller rättare sagt, varför tränar man karate eller bjj istället för hockey eller friidrott? Min gissning av egen erfarenhet är att man kanske har haft dåligt självförtroende och med tanke på den sjuka sportsmanship som finns i hockey så föredrar man nog att träna kampsport för att stärka sitt inre.

Det alla kampsportare har gemensamt är att tro på sin kropp och att ha en stark disciplin, karatemästarna inom kyokushin brukar generellt vara en sympatisk och disciplinerad person alternativt bra utbildad inom mattematik.

Detta är bara en gissning.

Jag tänder på blotta tanken att se vad jag går för. Det är djupt rotat, primitivt kukmäteri.
Citera
2015-10-18, 21:07
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag rör mig bland mycket nördar, både spelnördar (dator- och/eller brädspel och rollspel) och rena datornördar (programmering, OS-optimering och what not). Den enda person jag känner som har sysslat med kampsport är en av ytterst få personer jag känner som inte är nörd.

Jag har alltså definitivt inte sett någon sådan koppling, eller ens tillstymmelse till det. Snarare tvärtom.
Citera
2015-10-18, 21:18
  #6
Medlem
Hogdals avatar
MMA är inte något som nördar brukar vare sig utöva eller titta på, snarare är lågutbildade och halvkriminella överrepresenterade. Inte heller boxning eller thaiboxning är något som drar till sig nördar.

Snackar vi däremot karate, kendo, iaido och liknande så är det extrem nördfaktor inom dessa sporter.
Citera
2015-10-18, 21:24
  #7
Avstängd
Pappsen min (Karatemedaljör) var en playboy, för vad det nu är värt....
Citera
2015-10-18, 22:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
MMA är inte något som nördar brukar vare sig utöva eller titta på, snarare är lågutbildade och halvkriminella överrepresenterade. Inte heller boxning eller thaiboxning är något som drar till sig nördar.

Snackar vi däremot karate, kendo, iaido och liknande så är det extrem nördfaktor inom dessa sporter.

En gissning är väl kopplingen till det japanska språket?
Citera
2015-10-19, 01:48
  #9
Medlem
Min erfarenhet från MMA-träning är att det är rätt "normala" och coola killar som tränar. När jag tränat traditionel kampsport så har det varit väldigt mycket nördar med tveksamma sociala skills.
Citera
2015-10-19, 17:14
  #10
Medlem
Lasbond3000s avatar
Enligt mina "stereotypglasögon" så är ninjutsu den kampsport som drar till sig mest nördar.
Finns inte det på orten brukar all annan budo också gå bra för denna kategori.
MMA däremot (och liknande fullkontaktskampsporter) har aldrig haft någon vidare hög nördfaktor.
Citera
2015-10-19, 22:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Min erfarenhet från MMA-träning är att det är rätt "normala" och coola killar som tränar. När jag tränat traditionel kampsport så har det varit väldigt mycket nördar med tveksamma sociala skills.

Min erfarenhet är liknande - olika personlighetstyper verkar definitivt dras till olika stilar.

Boxning: väldigt onördigt

Judo: ganska blandat

Karate: rätt mycket nördar

Överlag gissar jag att det blir fler nördar ju mindre man kör fullkontakt, och ju mer det är fokus på mystiska österländska grejer typ "inre kraft".
Citera
2015-10-19, 22:09
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Min erfarenhet är liknande - olika personlighetstyper verkar definitivt dras till olika stilar.

Boxning: väldigt onördigt

Judo: ganska blandat

Karate: rätt mycket nördar

Överlag gissar jag att det blir fler nördar ju mindre man kör fullkontakt, och ju mer det är fokus på mystiska österländska grejer typ "inre kraft".

Lyckligtvis har jag åtminstone en (1) riktig slagskämpe i min traditionella klubb som kan slå huvudet av vem som helst. Blev diskvalificerad senast i tävling. Men i övrigt är det ett gäng veklingar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback