Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-18, 17:29
  #1
Medlem
Chicken-hawks avatar
Hej!

Finns det router som kör vpn-tunnel/krypterat genom att bara koppla mellan sin lina och vanliga trådlösa router t.ex? Automatiskt utan att behöva betala sin sig via någon vpn tjänst och sköta allt manuellt? Ny inom detta område så ber på förhand om ursäkt om jag låter korkad
Citera
2015-10-18, 17:37
  #2
Medlem
KaspianKuks avatar
Du kan inte köpa en router med inbyggd VPN, men det finns en del gratistjänster
Citera
2015-10-18, 17:37
  #3
Medlem
knasen79s avatar
Jag har en SSH-host på insidan och tunnlar in eller reversed.
Citera
2015-10-18, 18:49
  #4
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chicken-hawk
Finns det router som kör vpn-tunnel/krypterat genom att bara koppla mellan sin lina och vanliga trådlösa router t.ex?

Vad primärt är det du vill uppnå, anonymitet eller datasäkerhet samt för vad?
Citera
2015-10-18, 20:53
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chicken-hawk
Hej!

Finns det router som kör vpn-tunnel/krypterat genom att bara koppla mellan sin lina och vanliga trådlösa router t.ex? Automatiskt utan att behöva betala sin sig via någon vpn tjänst och sköta allt manuellt? Ny inom detta område så ber på förhand om ursäkt om jag låter korkad

Omöjligt ärligt talat.

En "tunnel" kör man mellan två endpunkter. Du måste alltså ha någon "i andra ändan" som du ansluter mot.

Kryptering.. Visst, mot exakt vad?

Du säger ungefär "jag vill använda min mobiltelefon, men inte använda någon operatör"

Du behöver inte ett VPN. Du behöver grundläggande insikt om hur saker fungerar.
Citera
2015-10-18, 20:58
  #6
Medlem
Det finns mängder av routers som stödjer både vpn client & server. De flesta bara openvpn vilket är lite jobbigt att komma igång med. Vill man nöja sig med PPTP så får man kolla att routern stödjer det. Sen är performance en annan fråga. Jag kör nu vpn server på NASen istället då jag får högra upload speed med den.
Citera
2015-10-18, 21:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Omöjligt ärligt talat.

En "tunnel" kör man mellan två endpunkter. Du måste alltså ha någon "i andra ändan" som du ansluter mot.

Kryptering.. Visst, mot exakt vad?

Du säger ungefär "jag vill använda min mobiltelefon, men inte använda någon operatör"

Du behöver inte ett VPN. Du behöver grundläggande insikt om hur saker fungerar.


Jaa? Skillnaden är väl att de flesta routers inte stödjer mobiltelefoni men de stödjer vpn. Så det blir en lite konstig jämförelse.
Citera
2015-10-18, 22:46
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jaa? Skillnaden är väl att de flesta routers inte stödjer mobiltelefoni men de stödjer vpn. Så det blir en lite konstig jämförelse.

Du borde slå upp vad ordet analogi betyder. Försök därefter igen.
Citera
2015-10-19, 08:46
  #9
Medlem
dålig analogi då vpn finns på många routers. Både server & client.
Citera
2015-10-20, 10:53
  #10
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-10-20, 10:56
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
dålig analogi då vpn finns på många routers. Både server & client.

...och hur hade du tänkt använda den utan en terminator?
Citera
2015-10-20, 11:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
...och hur hade du tänkt använda den utan en terminator?

Routern terminerar lämpligen VPN. Finns ett 50-tal på prisjakt som klarar det. Vilka tjänster de fungerar med är en annan fråga. Och VPN kan ofta vara klurigt att konfigurera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback