• 1
  • 2
2015-10-18, 16:17
Medlem
KobeTais avatar
Hejsan, tänkte försöka göra en lång historia kort.
Inom en 10-års period har mina föräldrar betalat för min ena systers bröllop (ca 50.000kr)
och sedan har de även givit min bror pengar då han hade det lite knapert under tiden han var arbetslös. Vilka summor det handlar om och att de ens bistått brorsan med pengar har mina föräldrar varit väldigt förtegna kring, min far har även ljugit och låtsas som att han inte visste vart min bror fick pengar ifrån ett tag.
Idag, ett par år senare när jag talade med min mor i telefon så nämnde jag detta blev hon väldigt defensiv och sade att hon inte visste vilken summa min bror hade fått och antog att det rörde sig endast om 5-6 tusen kr. Jag tror att hon ljuger för de har gemensam ekonomi. Min mor började även prata om att i fall jag känner mig orättvist behandlad så ska de försöka justera detta. Jag hade absolut inte pratat om att jag ville ha pengar eller något alls utan hon ledde sig själv vidare in på detta ämne och att det var väldigt obekvämt för henne märkte jag. De har varit pensionärer ett tag nu och även under tiden som de gav min bror pengar, samtidigt påtalar de att båda har dålig ekonomi nu.

Min fråga då till er är om jag borde fortsätta luska i huruvida min mor har rätt i att det bara gäller 5-6 tusen kr och vad mer har våra föräldrar givit mina syskon men inte mig?
Skälet att jag undrar var att jag försöker skramla ihop till en stor amortering på ett lån och kom på något vis in på vad päronen givit de andra barnen. Jag är inte på något sett i en ekonomisk krissituation eller i något större behov av allmosor från föräldrarna. Vore det ändå rätt att be dem balansera ut de ekonomiska skiljaktigheterna och ge mig pengar?
Citera
2015-10-18, 16:24
Medlem
På vilket sätt skulle du ha någon bestämmanderätt över dina föräldrars ekonomi, menar du?
Citera
2015-10-18, 16:27
Medlem
Nej. De har dålig ekonomi, du är vuxen och du klarar dig själv.
Jag tycker inte riktigt att "lika mycket" är det viktigaste. Din bror har behövt hjälp, de har funnits där för honom, det innebär inte att de har en skuld till dig. Däremot finansieringen av din systers bröllop bör alla barn kunna räkna med samma stöd, det är en "onödig" gåva som isf alla ska kunna få.
Citera
2015-10-18, 16:30
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KobeTai
Min fråga då till er är om jag borde fortsätta luska i huruvida min mor har rätt i att det bara gäller 5- tusen kr och vad mer har våra föräldrar givit mina syskon men inte mig?
Skälet att jag undrar var att jag försöker skramla ihop till en stor amortering på ett lån och kom på något vis in på vad päronen givit de andra barnen. Jag är inte på något sett i en ekonomisk krissituation eller i något större behov av allmosor från föräldrarna. Vore det ändå rätt att be dem balansera ut de ekonomiska skiljaktigheterna och ge mig pengar?
Tycker du verkligen att dina föräldrar, som numera lever som pensionärer, ska dra ned på sin standard bara för att du är en girig tölp som inte unnar din bror att få lite pengar av sina föräldrar när han, som du skriver, har det knapert?
Citera
2015-10-18, 16:45
Medlem
KobeTais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
På vilket sätt skulle du ha någon bestämmanderätt över dina föräldrars ekonomi, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tycker du verkligen att dina föräldrar, som numera lever som pensionärer, ska dra ned på sin standard bara för att du är en girig tölp som inte unnar din bror att få lite pengar av sina föräldrar när han, som du skriver, har det knapert?
Ni missförstår mig, det handlar om att be föräldrarna ge lika till sina barn och absolut inte kräva något av dem. Det är inte bara om pengarna de gav till min bror utan även min systers bröllop.
Stämmer det att min bror "bara" fick 5-6 tusen kr så är det inget att nämna.
Citera
2015-10-18, 16:48
Medlem
Varför ska du "luska" i det? Varför göra dom obekväma?

Dom hjälpte till när dom kunde, låt det va så.
Citera
2015-10-18, 16:50
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ni missförstår mig, det handlar om att be föräldrarna ge lika till sina barn och absolut inte kräva något av dem. Det är inte bara om pengarna de gav till min bror utan även min systers bröllop.

Varför ska dom ge lika till sina barn?
Du är väl vuxen och självförsörjande?
Citera
2015-10-18, 16:52
Medlem
KobeTais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Varför ska du "luska" i det? Varför göra dom obekväma?

Dom hjälpte till när dom kunde, låt det va så.

För att de inte är öppna med vad de gett de olika barnen, att de ens är, enligt mig hemlighetsfulla med detta gör mig lite misstänksam.
Citera
2015-10-18, 16:53
Medlem
Citat:

Du ska inte kräva, men du ska be dom fast dom säger sig ha det knapert nu?
Citera
2015-10-18, 16:53
Medlem
KobeTais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför ska dom ge lika till sina barn?
Du är väl vuxen och självförsörjande?

Givetvis, det var även mina syskon när de tog emot pengarna av mina föräldrar.
Citera
2015-10-18, 16:56
Medlem
Fan vad fult av dig.
Alla föräldrar vill hjälpa sina barn, speciellt när de har det svårt. Och det verkar vara vad de försökt göra.
Med det sagt, du verkar inte ha det särskilt knivigt ekonomiskt och är bara jäkligt självisk.
Sluta tänk att allt ska vara rättvist, det är det inte.
Citera
2015-10-18, 16:56
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Nu stöttade dom sin ena unge för att han hade det kämpigt ett tag. Antagligen har dom stöttat dig ekonomiskt om det var du som var i behov av hjälp. Det är inte heller underligt att dom sköt till pengar till bröllopet. Sånt gör föräldrar. Om du vill riskera eran relation och lägga dig i något som inte angår dig är upp till dig. Annat om dina syskon lurat av dina föräldrar pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in