Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-16, 19:58
  #1
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Sitter och kolla på lite hotell och Plaza Athene verkar intressant. Flott! Hur är servicen och kvalitén på rummen? Någon på forumet som bott där?
Citera
2015-09-16, 21:22
  #2
Medlem
5* , men det kostar därefter. Dubbelrummen startar på € 1095. Frukost ej inkluderad. Den gick loss på € 79. Top Notch service.
Citera
2015-09-21, 21:35
  #3
Medlem
farbror Svens avatar
Det är ett av Paris flottaste och jag har svårt att tro att det är taskig kvalitet, om du nu vill hosta upp så mycket. Det står alltid lyxbilar parkerade utanför. Gissar att rika ryssar och araber gillar stället. Avenue Montaigne som det ligger på är rätt så lugn för att vara en aveny, dessutom tvärgata till Champs-Elysée. Där finns flera pampiga hus, främst från 1800-talet. Vill du köpa nya paltor och dylikt har du Dior, Armani, Chanel och dussinet andra på gatan.
Citera
2015-10-18, 15:39
  #4
Medlem
Vart ska man bo i Paris om man vill..

Tänkte bjuda tjejen på en resa till Paris i vår. Ingen av oss har varit där så vi vill ju självklart uppleva vissa "turist" grejer.

Frågan är då? Vart ska man bo? Ganska lätt att hamna på adresser som motsvarar Time Square i New York när egentligen Chelsea är området man vill bo på eller Drottningatan/Norrmalm när man egentligen vill bo på söder om man pratar Stockholm. Hoppas ni förstår min konstiga parallell.
Vilket område ska jag söka hotell i? Centralt utan att bli för turistigt
Citera
2015-10-18, 17:19
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Tänkte bjuda tjejen på en resa till Paris i vår. Ingen av oss har varit där så vi vill ju självklart uppleva vissa "turist" grejer.

Frågan är då? Vart ska man bo? Ganska lätt att hamna på adresser som motsvarar Time Square i New York när egentligen Chelsea är området man vill bo på eller Drottningatan/Norrmalm när man egentligen vill bo på söder om man pratar Stockholm. Hoppas ni förstår min konstiga parallell.
Vilket område ska jag söka hotell i? Centralt utan att bli för turistigt


Du vill bo i Marais kvarteren.
Citera
2015-10-18, 17:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Tänkte bjuda tjejen på en resa till Paris i vår. Ingen av oss har varit där så vi vill ju självklart uppleva vissa "turist" grejer.

Frågan är då? Vart ska man bo? Ganska lätt att hamna på adresser som motsvarar Time Square i New York när egentligen Chelsea är området man vill bo på eller Drottningatan/Norrmalm när man egentligen vill bo på söder om man pratar Stockholm. Hoppas ni förstår min konstiga parallell.
Vilket område ska jag söka hotell i? Centralt utan att bli för turistigt

Hotel Noir är ganska schysst, vet inte vad området heter men ligger kanske en kvart tjugo min från triumfbågen och är lugnt och trevligt, ett område där ganska många bor
Citera
2015-10-18, 17:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Du vill bo i Marais kvarteren.

Ligger inte det vid Louvren och Notre Dame? Tror även att det ligger nära nått sorts torg, rätt känt sådant, så där bör det absolut bli turistigt
Citera
2015-10-18, 22:00
  #8
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Ligger inte det vid Louvren och Notre Dame? Tror även att det ligger nära nått sorts torg, rätt känt sådant, så där bör det absolut bli turistigt

Undvika turister? Paris största inkomstkälla? Nu finns det ju faktiskt miljoner parisare som också rör sig i centrum så det är inget du behöver oroa dig för. Det är inte dumt att bo centralt. Från mitt ena favorithotell ser jag Notre Dame, det andra ligger några meter från Place St Michel. 5e och 6e stadsdelarna (arrondissements) är mina favoriter, men 1a, 2a, 3e, 4e är mitt i smeten och utmärkta om du hittar något prisvärt. 7e kan vara rätt dött, 8e rätt dyrt, 9e, 10e och 11e helt ok. 12e och 13e lite långt bort, delar av 14e också (fast det gränsar å andra sidan till 6e). 15e och 16e långt bort (16e är deras Östermalm, lika levande... (7,8 och 16 är rikemanskvarter). 17e, 19e och 20e långt bort. 18e är värt ett besök (Montmartre) men då det inte ligger centralt och delvis är sunkigt skulle jag inte bo där.

Centrala Paris (1-20) är ganska litet faktiskt. Man tar sig helst runt till fots och det är lätt att orientera sig för man har ständigt metro-stationer med kartor och på varje gatuskylt står också numret för stadsdelen. Bra skyltning för bilister som också kan hjälpa fotgängare förstås. Rena motsatsen till Bryssel t.ex.

Kort sammanfattning: sök något trevligt och prisvärt i numro 1,2,3,4,5,6 eller 11.
Citera
2015-10-28, 19:18
  #9
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Undvika turister? Paris största inkomstkälla? Nu finns det ju faktiskt miljoner parisare som också rör sig i centrum så det är inget du behöver oroa dig för. Det är inte dumt att bo centralt. Från mitt ena favorithotell ser jag Notre Dame, det andra ligger några meter från Place St Michel. 5e och 6e stadsdelarna (arrondissements) är mina favoriter, men 1a, 2a, 3e, 4e är mitt i smeten och utmärkta om du hittar något prisvärt. 7e kan vara rätt dött, 8e rätt dyrt, 9e, 10e och 11e helt ok. 12e och 13e lite långt bort, delar av 14e också (fast det gränsar å andra sidan till 6e). 15e och 16e långt bort (16e är deras Östermalm, lika levande... (7,8 och 16 är rikemanskvarter). 17e, 19e och 20e långt bort. 18e är värt ett besök (Montmartre) men då det inte ligger centralt och delvis är sunkigt skulle jag inte bo där.

Centrala Paris (1-20) är ganska litet faktiskt. Man tar sig helst runt till fots och det är lätt att orientera sig för man har ständigt metro-stationer med kartor och på varje gatuskylt står också numret för stadsdelen. Bra skyltning för bilister som också kan hjälpa fotgängare förstås. Rena motsatsen till Bryssel t.ex.

Kort sammanfattning: sök något trevligt och prisvärt i numro 1,2,3,4,5,6 eller 11.

Håller helt med. Testade att bo i 17 en gång för att det var ett hörn jag inte utforskat, men det var rena eländet. Som 16 fast med sämre förbindelser. Bodde i 6 nära bvd montparnasse senast, och det var rätt lyckat. Bra förbindelser vid trötta ben och bara två tre km till det mesta om man är sugen att röra på benen. Hittade till och med en hygglig resto med provinspriser på boulevarden. Bistrot de sud-ouest.
Citera
2015-10-28, 19:39
  #10
Medlem
Pershagen76s avatar
Det finns många mysiga områden i Paris, Marais som flera nämnt är ett av dem.

Personligen så väljer jag alltid hotel runt Mabillon eller Odeon då jag tycker att det är en fantastisk skön atmosfär där, mycket småbutiker, restauranger samt mitt favorit cafe/bistro Les Deux Magots.

Men Paris är stort och ni kommer nog att hitta eran egen favoritpunkt.
Citera
2015-11-14, 01:45
  #11
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Du vill bo i Marais kvarteren.
Ja, dessa är de bästa. I trakten av Place de la Bastille. Klassiska judiska Pariskvarter med härligt restaurangliv.
Citera
2015-12-13, 13:13
  #12
Medlem
Jag är ute efter ett bra men okej hotell med frukost, typ bed and breakfast. Antingen centralt eller i Saint-Denis. Ska åka i juni.
Vet att det finns mängder såklart men vill bara kolla om nån har nåt tips ändå!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2636043

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback