Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-18, 12:02
  #1
Medlem
Ibland när man diskuterar det faktum att vår planet kan vara utsatt för hot, så pass att den inte längre är beboelig, kommer ibland argumentet att människan kommer att kunna kolonisera rymden, för att det mänskliga livet ska kunna fortgå någon annanstans.

Mars och andra himlakroppar i vårt eget solsystem har nämnts.

Vad tror ni, kommer vi att kunna kolonisera rymden en vacker dag?

Själv har jag inte alls trott att det skulle vara möjligt men nu börjar jag ändra mig. Mest pga information jag fått genom pop-science. De forskare som uttalar sig positivt om detta verkar både övertygade och trovärdiga, tycker jag.
Citera
2015-10-18, 12:09
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vi kommer säkert kunna kolonisera vissa månar och planeter i vårt eget solsystem - men knappast i sådant omfång och med sådan framgång att vi kommer kunna "fly" vår egen planet och bosätta oss på en annan. Dvs, jag har svårt att se en brytpunkt när det är gästvänligare och enklare att bo på mars än att gräva ner oss under ytan eller i ett berg här på jorden för att undfly exempelvis radioaktivitet eller nåt annat vi kan tänkas ställa till med..
Citera
2015-10-18, 12:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vi kommer säkert kunna kolonisera vissa månar och planeter i vårt eget solsystem - men knappast i sådant omfång och med sådan framgång att vi kommer kunna "fly" vår egen planet och bosätta oss på en annan. Dvs, jag har svårt att se en brytpunkt när det är gästvänligare och enklare att bo på mars än att gräva ner oss under ytan eller i ett berg här på jorden för att undfly exempelvis radioaktivitet eller nåt annat vi kan tänkas ställa till med..

Nej alla kommer givetvis inte att kunna följa med. Man måste ju "avveckla" populationerna på jorden och satsa på de nya kolonierna.

(Jag startade en tråd om det här i filosofidelen men gensvaret blev skralt. Det verkar som problemet är litet svårt att ta till sig så jag är glad att du svarade.)

OnT: Jag såg senast en dokumentär på Discovery Science där man på fullt allvar diskuterade en "space elevator" som ett sätt att transportera ut förnödenheter ut bortom räckhåll för jordens gravitation med ett minimum av energi.

Den var tänkt att fungera med ett "rep" av kolkompositmaterial (tror jag att det var) där en slags kapsel kunde klättra upp i rymden.

De verkade verkligen tro på detta.
Citera
2015-10-18, 12:29
  #4
Medlem
probe53s avatar
Man kan ju tänka sig att det är jordliv och dess DNA mm som i första hand kan vara värt att bevara.
Att sedan instanser av liv, dvs du och jag och en massa andra kanske inte kommer att flytta från jorden är nog väldigt sannolikt.
Citera
2015-10-18, 12:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Man kan ju tänka sig att det är jordliv och dess DNA mm som i första hand kan vara värt att bevara.
Att sedan instanser av liv, dvs du och jag och en massa andra kanske inte kommer att flytta från jorden är nog väldigt sannolikt.
Nej jag tror inte att jag personligen kommer att flytta ut i rymden.

Det finns ett annat hinder, nämligen; Att vår teknologiska civilisation hinner gå under innan vi har tekniken för det här på plats.
Citera
2015-10-18, 12:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ibland när man diskuterar det faktum att vår planet kan vara utsatt för hot, så pass att den inte längre är beboelig, kommer ibland argumentet att människan kommer att kunna kolonisera rymden, för att det mänskliga livet ska kunna fortgå någon annanstans.
Det är inte lätt att tänka sig något hot som skulle göra jorden mindre beboelig än den mest beboeliga plats vi känner till utanför jorden. Mao, klarar vi inte att ta hand om den här planeten skall vi inte tro att vi klarar oss någon annanstans heller. Här har vi luft, vatten, lagom gravitation, skydd mot kosmisk strålning osv helt gratis.
Citera
2015-10-18, 12:59
  #7
Medlem
LegaliseItNows avatar
Saken är den att överleva på Jorden är mycket billigare än att göra det på Mars eller månen. Personligen tror jag helt utan fakta utan mer på känn som en konspirationsteori att USA/Kina/Ryssland har stora bunkrar för att undvika utrotning.

Även om Jorden skulle vara mindre beboelig (vilket är svårt att föreställa sig) än de bästa kandidaterna månarna/planeter i vårat solsystem så skulle det vara mycket billigare och säkrare att skapa en underjordisk koloni på Jorden.

Skälet till att regeringar håller detta hemligt är för att de skall vara säkra ifrån krig och desperata flyktingar.


Frågan om är om kolonier i rymden skulle klara sig helt utan jorden, att bli helt självständiga. Antingen ska sakerna hålla i miljoner år eller får man bygga fabriker där man kan skapa nya delar till allt. Och inte bara det, man skall kunna hitta ämnerna man behöver för att skapa reservdelarna.

Kolonin måste vara tillräckligt stor för att undvika incest och skapa farliga mutationer.
Måste vara skyddad mot radiation som jorden normalt är för att undvika farliga mutationer.

Kanske ännu viktigare är om denna koloni kan utvecklas? Finns det möjlighet till att uppfinna nya saker? Vad är det för mening att överleva om det inte finns något mål?

Jag ser dock inga problem till att köra med kortsiktiga kolonier som överlever helt på att jorden skickar rasoner. Helt enkelt för att se hur människan påverkas under andra gravitationer under flera generationer.
__________________
Senast redigerad av LegaliseItNow 2015-10-18 kl. 13:10.
Citera
2015-10-18, 12:59
  #8
Medlem
Sebzors avatar
Förr eller senare kommer vi att kolonisera rymden. Vi har redan nu hittat planeten Kepler 452b som verkar vara snarlik jorden. Vi vet dock inte ännu om det finns liv där. Om inte så lär människan åka dit och ta med sig djurarter och "börja om" där så att säga.
Citera
2015-10-18, 13:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inte lätt att tänka sig något hot som skulle göra jorden mindre beboelig än den mest beboeliga plats vi känner till utanför jorden. Mao, klarar vi inte att ta hand om den här planeten skall vi inte tro att vi klarar oss någon annanstans heller. Här har vi luft, vatten, lagom gravitation, skydd mot kosmisk strålning osv helt gratis.


Ja jag (eller egentligen de som framträder i dessa dokumentärer) tänker att det är kosmiska förhållanden som gör jorden obeboelig. Att månen tar en annan bana, att solen förändrar sin aktivitet eller förvandlas till en röd jätte mm. mm.

I övrigt håller jag helt med dig om att vi ska vara rädda om den biosfär vi har här och nu.
Citera
2015-10-18, 13:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Förr eller senare kommer vi att kolonisera rymden. Vi har redan nu hittat planeten Kepler 452b som verkar vara snarlik jorden. Vi vet dock inte ännu om det finns liv där. Om inte så lär människan åka dit och ta med sig djurarter och "börja om" där så att säga.

Ett av problemen med dessa avlägsna planeter är att den information vi kan få om dem är att den är ganska gammal eftersom ljuset tar tid på sig att komma hit så att vi kan observera dem.
Citera
2015-10-18, 13:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Saken är den att överleva på Jorden är mycket billigare än att göra det på Mars eller månen. Personligen tror jag helt utan fakta utan mer på känn som en konspirationsteori att USA/Kina/Ryssland har stora bunkrar för att undvika utrotning.

Även om Jorden skulle vara mindre beboelig (vilket är svårt att föreställa sig) än de bästa kandidaterna månarna/planeter i vårat solsystem så skulle det vara mycket billigare och säkrare.

Skälet till att regeringar håller detta hemligt är för att de skall vara säkra ifrån krig och desperata flyktingar.


Frågan om är om kolonier i rymden skulle klara sig helt utan jorden, att bli helt självständiga. Antingen ska sakerna hålla i miljoner år eller får man bygga fabriker där man kan skapa nya delar till allt. Och inte bara det, man skall kunna hitta ämnerna man behöver för att skapa reservdelarna.

Kolonin måste vara tillräckligt stor för att undvika incest och skapa farliga mutationer.
Måste vara skyddad mot radiation som jorden normalt är för att undvika farliga mutationer.

Kanske ännu viktigare är om denna koloni kan utvecklas? Finns det möjlighet till att uppfinna nya saker? Vad är det för mening att överleva om det inte finns något mål?

Jag ser dock inga problem till att köra med kortsiktiga kolonier som överlever helt på att jorden skickar rasoner. Helt enkelt för att se hur människan påverkas under andra gravitationer under flera generationer.
Den (av mig) fetade delen av ditt inlägg är intressant. Finns det någon mening med att flytta ut i rymden? Står människor ut med att leva i en artificiell miljö?
Citera
2015-10-18, 13:38
  #12
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Står människor ut med att leva i en artificiell miljö?
De flesta lever väl i en artificiell miljö just nu?
Fast du kanske har en poäng, Japanerna och Koreanerna lever nog i den mest artificiella miljön i världen och har mycket självmord.

Lite växthus balanserar nog ut depritionerna, inte är det olagligt med källarens drottning i rymden ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback