Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-18, 04:18
  #1
Medlem
Wittstocksgatans avatar
I Expressens Ledarkrönika av Anna Dahlberg 17/10 så monterar hon ned Stefan Löfvéns beskrivning av denna så kallade flyktingkris ned till minsta muttern. Kvar blir egentligen bara Annas bevis på Stefan Löfvéns förvirrade verklighetsbeskrivning och floskler.

Anna backar upp sina argument med bevis och hållbara förklaringar och med det visar hon så tydligt upp att Stefan Löfvén är en inkompetent fackpamp som satt på sig en alldeles för stor kostym.



Hon avslutar ledarkrönikan med:

Måtte Stefan Löfven och Anna Kinberg Batra vara mogna den uppgiften.

Svaret på detta vet de flesta i detta I&I forum.
Det finns bara ett parti i riksdagen som moget denna uppgift.
Och det har en man som heter Jimmie Åkesson som partiledare.

Med färska opinionssiffror från SIFO som ger SAP och Löfvén rekordlåga 24,6 % så visar det även att svenska folket inte längre vill ha denna helt havererade I&I eller detta minst sagt totala fiasko till statsminister.

För de här i forumet som är insatta i I&I är detta inga nyheter i sig att Sverige håller på förstöra sin framtid och valt att gå på en väg som leder till att nationen kommer bli ett B-land i klass med Albanien.

Men med dessa rekordlåga siffror verkar även svenska folket ha tröttnat och det rejält.

Frågan är hur länge som Alliansblocket har samvete och praktisk möjlighet att fortsätta att vägra samarbeta med SD under dessa förutsättningar? Detta är vägen mot välfärdslandet Sverige totala ruin.
Det finns många andra viktigare frågor som Sverige behöver fokusera på än att ta hand om ekonomiska lycksökare. För det är precis vad det är: ekonomiska lycksökare.
Är inte nyval den enda vägen att gå nu?

Hur pressar man Alliansen till det?

Den väg Sverige väljer nu kommer påverka dess framtid för mycket lång tid.

Enligt min bedömning är det en väg som kommer krossa välfärdssamhället och vår höga levnadsstandard för alltid. Sverige var ett mycket fattigt land långt upp i norr.

Under 70 år fick det landet tack vare att det slapp WW-I och II möjligheten att bli ett av världens rikaste länder.

Högmodet och pratet om en moralisk stormakt leder nu denna nation in på en futtig stig ut i fattigdom och ett land delat och splittrat för alltid.

Har unvisat länken till ledaren.


Instämmer ni som är hemmastadda i I&I forumet i Annas beskrivning och det som jag beskriver?

Är det dags för ett nyval?

Hur länge kan Alliansen blunda och vägra nyval och samarbete med SD?

Som AD skriver:

Sverige har i flera decennier tagit ett större ansvar för världens flyktingströmmar än något annat västland per capita. Nu måste vi ta ansvar för att landet inte kastas in i en kris som vi inte kan hantera.
__________________
Senast redigerad av Wittstocksgatan 2015-10-18 kl. 04:54.
Citera
2015-10-18, 07:02
  #2
Avstängd
Hon brukar skriva mycket bra om invandringen. Tyvärr ser jag detta som en bekräftelse på att det snart kollapsar. När journalisterna inser katastrofen och försöker rädda sina egna skinn.
Citera
2015-10-18, 07:06
  #3
Medlem
hejjjsan123s avatar
"Till det måste nu läggas en aktiv signalpolitik såsom tillfälliga uppehållstillstånd i upp till fem år av norsk modell, där man blir tvungen att återvända till sitt hemland om säkerhetsläget har förbättrats. Reglerna för anhöriginvandring måste skärpas, etableringsersättningen skäras ner mer mera.

Och allt detta måste tydligt kommuniceras till omvärlden. "

Om man inte visste bättre kunde man tro att AD tycker att man ska göra som det nyfascist-rasist-nazistiska partier ska göra?

Man kan ju även läsa ut att AD inte tror att Löfven-Batra klarar av att ta tillräckligt stora steg. Man kan till och med tolka det som att Batra borde samarbeta med Åkesson istället för att Sverige ska räddas. Men det kan hon väl inte säga...

Kan någon förklara hur en SD-hatande tidning kan ha ett helt gäng med ledarskribenter som låter som Sverigedemokrater? Jag begriper verkligen inte.
Citera
2015-10-18, 07:07
  #4
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Hon brukar skriva mycket bra om invandringen. Tyvärr ser jag detta som en bekräftelse på att det snart kollapsar. När journalisterna inser katastrofen och försöker rädda sina egna skinn.

Fast Anna Dahlberg är ingen kappvändare.

Hon har vågat tala om den stora elefanten i rummet länge.

Men de fakta hon presenterar bekräftar att kollapsen är nära.
Citera
2015-10-18, 07:13
  #5
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
"Till det måste nu läggas en aktiv signalpolitik såsom tillfälliga uppehållstillstånd i upp till fem år av norsk modell, där man blir tvungen att återvända till sitt hemland om säkerhetsläget har förbättrats. Reglerna för anhöriginvandring måste skärpas, etableringsersättningen skäras ner mer mera.

Och allt detta måste tydligt kommuniceras till omvärlden. "

Om man inte visste bättre kunde man tro att AD tycker att man ska göra som det nyfascist-rasist-nazistiska partier ska göra?

Man kan ju även läsa ut att AD inte tror att Löfven-Batra klarar av att ta tillräckligt stora steg. Man kan till och med tolka det som att Batra borde samarbeta med Åkesson istället för att Sverige ska räddas. Men det kan hon väl inte säga...

Kan någon förklara hur en SD-hatande tidning kan ha ett helt gäng med ledarskribenter som låter som Sverigedemokrater? Jag begriper verkligen inte.

För att läget är akut.

Sedan så klarar inget av 7-klöverns partier av att hantera I&I-problematiken.

Anna Dahlberg försvarar inte SD.
Det råkar däremot vara så att SD har de rätta svaren och modet att prata om elefanten i rummet.

Anna Dahlberg påpekar bara att varken rödgrönaröran eller Alliansen har svaren eller modet att göra det som måste göras.

Det finns en orsak till att SD har 27% i opinionen och SAP har 24%.

Det är fascinerande att denna beröringsskräck 7Klövern har mot SD är så totalt förlamande för svensk I&I politik, SD har de rätta svaren men nya Moderaterna vägrar samarbeta med dem.

Vad har Alliansen för framtid nu?
Enligt mig så har C inget i den att göra längre pga av sin extrema I&I politik.
Det här utspelet kan förändra det politiska landskapet för alltid i svensk politik.
Får nya Moderaterna igenom det med SAP så är SAP den stora förloraren.
Då kommer V öka rejält. En del SD:are kommer nog gå tillbaka till SAP och M.

Men vem bryr sig.

Det är ju bara framtiden för ett litet plutteland kallat Absurdistan långt upp vid polcirkeln det handlar om.
__________________
Senast redigerad av Wittstocksgatan 2015-10-18 kl. 07:30.
Citera
2015-10-18, 07:19
  #6
Medlem
jabberwoks avatar
Anna Dahlberg är mig veterligen den första journalist som vågar nämna elefanten i rummet. Det vill säga att dessa "flyktingar" inte är annat än ekonomiska lycksökare som slussas in i Europa via Turkiet, som ett sätt för Erdogan att sätta tryck på Europa.

Oerhört välskrivet!
__________________
Senast redigerad av jabberwok 2015-10-18 kl. 07:30.
Citera
2015-10-18, 07:24
  #7
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabberwok
Anna Dahlberg är mig veterligen den första journalist som vågar nämna elefanten i rummet. Det vill säga att dessa "flyktingar" inte är annat än ekonomiska lycksökare som slussas in i Europa via Turkiet, som ett sätt för Erdogan att sätta tryck på Europa.

Oerhört välskrivet: http://www.expressen.se/ledare/anna-...a-in-i-vaggen/


Hon är verkligen modig och har stor integritet som törs prata om elefanten i rummet på detta raka sätt.

Dög inte min unvisade länk?

http://unvis.it/expressen.se/ledare/...a-in-i-vaggen/

Jag ser i realiteten ingen större skillnad på hennes förslag och det Jimmie Åkesson föreslagit.
__________________
Senast redigerad av Wittstocksgatan 2015-10-18 kl. 07:27.
Citera
2015-10-18, 07:32
  #8
Medlem
jabberwoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittstocksgatan
Dög inte min unvisade länk?
Jodå, den dög absolut! Det var bara jag som läste slarvigt. Såg den inte eftersom den var lagd i spoiler. Förrän nu när du påpekade det. Sorry!
Citera
2015-10-18, 07:37
  #9
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabberwok
Jodå, den dög absolut! Det var bara jag som läste slarvigt. Såg den inte eftersom den var lagd i spoiler. Förrän nu när du påpekade det. Sorry!

Ingen ko på isen.

Undrade bara.

Tycker detta var intressant det med och det är mycket relevant till I&I och dessa ekonomiska lycksökare.

Citat:
"Bostäder till flyktingar måste vara lägenheter som är lågt prissatta och som måste byggas snabbt. Men vi har en plan- och bygglagstiftning som gör snabbt byggande omöjligt och billigt byggande har ingen hört talas sen gud vet när. Kan vi lösa det? Nej." Ekonomhistorikern Jan Jörnmark talar om den svåra uppgiften för politiker som bostadsminister Mehmet Kaplan, MP.

http://unvis.it/expressen.se/ledare/...g-pa-bofragan/
__________________
Senast redigerad av Wittstocksgatan 2015-10-18 kl. 07:55.
Citera
2015-10-18, 09:51
  #10
Medlem
Jag undrar om 7-klövern är beredda att strama åt asylpolitiken så mycket att det inte blir attraktivt att söka asyl i Sverige längre. De är för rädda att Sd då skulle kunna säga att Sverige hittills fört en vansinnig politik.
Citera
2015-10-18, 10:16
  #11
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldvittnet
Jag undrar om 7-klövern är beredda att strama åt asylpolitiken så mycket att det inte blir attraktivt att söka asyl i Sverige längre. De är för rädda att Sd då skulle kunna säga att Sverige hittills fört en vansinnig politik.


Det är just det jag tänker på, dom kan stå basunera ut massa saker, men det kommer inte att hända något.

Inte till den grad som BEHÖVS iallafall och det är därför SD kommer vinna! Jag hoppas på nyval snart, det skulle se så roligt ut när alla andra partier droppar, förutom KD som växte lite i ögonen på folket när dom bröt "DÖ", som förövrigt var en låtsaspakt.. waow


Väldigt bra krönika av A-D, hon vågar först och främst benämna vad som håller på att hända och det är ett stort steg i sig men fler måste hoppa på tåget och inse vansinnet.
Citera
2015-10-18, 10:31
  #12
Medlem
Det är en otäck högervridning vi ser bland borgerliga debattörer och politiker just nu. Sverige har både råd och plats att ta emot den som flyr från krig och misär. Om vi är beredda att dela med oss av vårt överflöd. Det har alltid fungerat förut. Varför ska vi börja svika nu när hjälpen behövs som mest?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback