2015-10-16, 19:50
Medlem
derivats avatar
Tänkte göra lite elktroniska tester som involverar att kortsluta kretsen. Vet att det är ett bra sätt att förstöra ett batteri. Men vad händer om jag kortsluter en 9volts adapter, brinner den upp?
Citera
2015-10-16, 20:28
Medlem
Jag vet ingenting om din adepter eller hur du tänker kortsluta den, så vad som händer i ditt fall vet jag inte, men vanligtvis så går en säkring sönder (löser ut) vid en kortslutning.
Citera
2015-10-16, 20:46
Medlem
derivats avatar
Det är en vanlig billig DC hemelektronik adapter, med ett antal komponenter, ingen sån där gammal tung klump. Så det är ju DC 9 volt 2A som kortsluts.

Tror du säkringen går, är det så illa?
Citera
2015-10-16, 20:49
Medlem
sebnies avatar
Han menar såklart en säkring i nätadaptern, inte din "propp" i proppskåpet om du trodde det.

Oftast en självåterställande polyfuse. Ibland går nätadaptern helt enkelt sönder, eller så stänger nätadaptern av sig pga överlast tills man drar ut och sätter i den igen.

Varierar lite mellan olika adaptrar.
Citera
2015-10-16, 22:36
Medlem
derivats avatar
ok så den brinner upp eventuellt, billiga grejer så ingen katastrof.

En annan grej, upptäckte precis att min multimeter som varit med om en liten olycka kan tydligen inte längre visa polaritet, alltså inget minus dyker upp på multimetern när jag kollar DC ström oavsett riktning.

Men jag har upptäckt en mindre skillnad det är både 9.25 V och kastar jag om polerna blir det 9.28 V. Finns där någon regel att ena hållet är lite högre/lägre?
Då kan jag se polariteten så istället.

Hoppas det går att förstå, är självlärd inom el så kan inga termer direkt.
Citera
2015-10-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
ok så den brinner upp eventuellt, billiga grejer så ingen katastrof.

En annan grej, upptäckte precis att min multimeter som varit med om en liten olycka kan tydligen inte längre visa polaritet, alltså inget minus dyker upp på multimetern när jag kollar DC ström oavsett riktning.

Men jag har upptäckt en mindre skillnad det är både 9.25 V och kastar jag om polerna blir det 9.28 V. Finns där någon regel att ena hållet är lite högre/lägre?
Då kan jag se polariteten så istället.

Hoppas det går att förstå, är självlärd inom el så kan inga termer direkt.
Någon sådan regel finns inte. Klart att det kan bli lite olika skillnaden på dina värden är under 4 promille så bra onogranhet har inga vanliga multimetrar. En 2000 kronors fluke har 1,5 till 2 % om man utnyttjar hela mätområdet. Jag tycker att du ska unna dig en ny. De är inte så dyra i dag.
Citera
2015-10-17, 00:30
Medlem
derivats avatar
Har testat den på lite olika batterier. Det verkar helt klart som min multimeter visar lite lägre Volt när den ska visar negativt värde.
Lite tattig lösning dock...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in