Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-10-17, 22:37
  #85
Medlem
Är man själmordsbenägen är psykjouren alt en psykiatrisk öppenvårdsmottagning det bästa stället att söka hjälp på .....
Citera
2015-10-17, 22:42
  #86
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Min bror har blivit hemlös, han var inneboende och blev plötsligt utsparkad. Han pratade med socialen för att höra om de kunde hjälpa honom att sova någonstans till natten, var som helst, bara det innebar tak över huvudet. Han hade själv inga pengar på fickan, inte ens till mat, kontantkort eller bussresa. Handläggaren hänvisade till att han fick försöka sova över hos någon han känner. Kommunen hade tydligen svårt att skaffa fram sängplatser på något härbärge. (Alla kommuner har tydligen inte "tak över huvudet-garanti".) Han har ett psykiskt funktionshinder vilket gör att han tyvärr inte har ett stort socialt kontaktnät och är mycket känslig för stress. Han blev så uppstressad över att vara pank, hemlös och avvisad av Socialen att han blev självmordsbenägen. Nu är han försvunnen och polisen är ute och letar. Går inte att nå honom på mobilen så ingen vet om han lever eller är död. 😭 Det jag vill säga är att jag har inget emot att flyktingar får hjälp men jag blir så äcklad över att man inte "kraftansamlar" för att svenska medborgare med psykiska funktionsnedsättningar ska få hjälp. Hade han varit asylsökande så hade han blivit direkt hänvisad till en sängplats någonstans, men nu ligger han kanske död i skogen. 😭 Sorry för den långa och osammanhängande texten, är så orolig och besviken över att Socialen är så "tandlös" (handläggarens egna ord) och att regeringen inte bryr sig om att skjuta till pengar till kommunerna så att ALLA som söker tak över huvudet får hjälp. Regeringen leker humanitär stormakt för att få nya låglönearbetare till landet och struntar i att psykiskt labila och icke-arbetsföra svenska medborgare är hemlösa. Så länge folk tror på myten om att Soc hjälper med bostad "så länge man är villig att ta emot hjälp", så kommer regeringen inte lyfta ett finger i frågan. 😠

jag har ett rum över, inte för alltid, men om han bor i samma stad som jag, kan han slagga hos mig emellanåt det är helt ok, om han nu inte är en riktig tokdåre, men jag gissar han e ok om han e svensk?
du har pm!
Citera
2015-10-18, 01:34
  #87
Avstängd
2pappskallars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow

Är man det minsta ansvarsfull så köper man ett tält för 400:- istället för två flaskor vodka om man är så illa ute. Det finns hjälp att tillgå som missbrukare och då och då måste även den tyngsta alkoholist eller heroinist vakna upp ur sitt rus - men ta ett aktivt val att inte söka hjälp utan att gå och införskaffa sin fix istället. Det är svårt att hjälpa människor som inte kan bli hjälpta.


Det är verkligen skitjobbigt att sluta med både heroin och grav alkoholism.
Hade jag inte haft ett ombonat sovrum, god mat,uppassning 24/7 av tjejen och en jävla massa dvdboxar så hade jag aldrig fixat det. Det går inte om man ska tälta. Eller bo i nån korridor med en massa tjattrande kriminella typer.
Citera
2015-10-18, 09:38
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Jag har också reagerat på det. Tydligen är det skillnad på folk och folk enligt våra bestämmare.
Högern tycker det.
Citera
2015-10-18, 09:43
  #89
Medlem
Sveriges regering är hycklare och bedragare.

Får inte glömmas att
De precis höjt sina redan höga löner med 1400kr per månad
Citera
2015-10-18, 09:53
  #90
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är såklart helgalet, vi måste ta hand om våra egna först. Men man ska också komma ihåg att många hemlösa vill inte ha den hjälpen. Dom orkar inte med myndigheterna.

Vilka partier vill "ta hand om våra egna först"?
Citera
2015-10-22, 09:07
  #91
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det finns källa på det.
Har du tillexempel sett Herr Löfven vädjat till ditt Svenska hjärta att du skall ha medkänsla och öppna din dörr för den hemlösa?
Har du sett aftonbladet haft rubriker om hur du kan hjälpa dessa Svenskar?
Har artisterna haft hemlösgala?
Den bästa källan i detta fall är att det finns ingen.
Vet du varför?
De får skylla sig själva de jävlarnapolitiken.
Så den bästa källan är alltså.
Den finns inte, den pratas inte om, inte något regereringen anser att Du ska känna medkänsla för och då gör du inte det.

Så det du säger är att det alltså inte finns en konkret källa till TS påstående? Tack för ärligt svar.
Citera
2015-10-22, 14:26
  #92
Medlem
BetongNasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av englad
Är man själmordsbenägen är psykjouren alt en psykiatrisk öppenvårdsmottagning det bästa stället att söka hjälp på .....
"Här har du några piller och ett recept så du kan gå till apoteket på måndag. Se så gå hem, vi behöver platserna till folk som gått bärsärkagång eller karvat sönder sig med en förskärare"

"Självmordsbenägen" ger inte en vårdplats idag, det minsta som krävs är ett fullbordat försök. Och om det inte var så allvarligt menat så blir du hemskickade efter ett par dar, sen kan du försöka göra dig förstådd på vad det nu är för språk stafettläkaren pratar, räkna också med att aldrig få se samma läkare två gånger i rad...

Riktigt parodiskt blir det när Sverige inte ens kan utvisa dömda våldtäktsmän utan de får stanna och svenskt uppehållstillstånd/medborgarskap eftersom de skulle vara "för farligt" för dem att skicka tillbaks dem.

Så svenska hemlösa är uppenbart mindre värda än grova brottslingar med rätt hudfärg enligt de som styr.
Citera
2015-10-22, 17:02
  #93
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Håller med och frågan bör ställas till dom ansvariga politikerna och ämbetsmännen. Sen lär dom ändå bortförklara det med sina vanliga floskler och skitsnack.

När jag drev runt halvt om halvt hemlös så träffade jag på en svensk när jag var i Göteborg som fick bo på hotell. Runt 30000 kostade det för staten, både jag och han själv tyckte det var ren galenskap, och jag fick inte ens bidrag till mat till och från. Under den perioden just då så sket jag i allt som hade med myndigheter att göra för hur man blev behandlad i och för sig, klarade mig ändå tack vare hjälp av främlingar och bekanta samt gatumusik. Men var heller inte särskilt energifull och stod inte på mig som jag kanske borde ha gjort. Lever i alla fall än..
Citera
2015-12-06, 12:06
  #94
Medlem
Intressant intervju och artikel om hemlösa svenskar vs. invandrare
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback