Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-05, 13:02
  #13
Medlem
Goldmanns avatar
(har inget sv tangentbord) Varit dar nagra ganger o jobbat. Nairobi kallas inte for intet Nairobbery. Man kan i princip inte ga runt forutom i absoluta centrum mella Stanley o Hilton. Efter skymningen helt omojligt om man inte har en local med sig. Risken ar for stor. Kusten kring Momnbasa ar ratt nice men igen man kan i princip inte vara ute efter morkrets inbrott. Pa stranden blir man bara antastad av olika forsaljare mm. Lamu ar fint men muslimskt. Efter bombningarna och kidnappningarna ar det en ratt konstig obehaglig stamning dar. Safari ar trevligt men DYRT. A andra sidan ar det dyrt overallt i Afrika nar det galler safari. Kostnaden for att komma in i parkerna ar svindyr. Lodgerna ar super men ater dyrt som fan. Self drive ar ett alt men inte i Kenya.
Tanzania, Namibia, Botswana och SA ar battre alt. Glom Kenya.
Citera
2016-04-28, 14:19
  #14
Medlem
Kolla in Lions bluff i Tsavo, kostar 130 Usd per dag med ett grymt hotell, park avgifter och frukost, lunch och middag per dag. Tsavo är känt för deras lejon men har otroligt mycket elefanter också. Fördelen med Tsavo jämfört med Masaai maraa är att det en tredjedel av priset, samma djur och en halv timme från kusten. Jag tror att Lions bluff har en camping också där du skulle kunna bo till och med billigare. Hur som, dra till Tsavo om du är på en budget även fast du inte väljer Lions bluff.
Citera
2016-06-02, 21:28
  #15
Medlem
Kenya är kul. Skulle du resa själv som tjej så behövs en rejäl dos terränggående, för rätt person funkar det fast det finns få personer som tycker sådant är rätt.

Lamu är som nämnts tidigare en lysande beachdestination, tyvärr bör man inte segla mot de norra delarna av öarna längre. Jag har inte varit där efter det att någon turist blev kidnappad från samma ö som flygplatsen ligger på så jag har inte björnkoll längre. Kolla på diskussionsforum från tripadvisor, lonely planer och även Brittiska UD's hemsida. Stan är som en tidsmaskin tillbaka in i medeltiden. Det är råmuslimskt men på ett vänligt sätt. Ytterst fascinerande. Bo i stan för intressanta kvällar eller vid Sheila beach för enkelt badliv.

Safari kollar du upp via guideböckerna föreslår jag och går sedan på någon av de rekommenderade i din priskategori. Betala först på plats om din kategori inte är lyx. Då kan du gå med på att boka och betala i förväg.

Själv är jag helt ointresserad av djur och åkte på en 4-dagars safari och till min förvåning tyckte det var hur kul som helst. Masai-Mara plus någon fågelsjö åkte jag till och tiden var i slutet av den stora migrationen av djur, dvs november/december. Rekommenderas alltså även för folk som tycker att titta på djur är ointressant.

På det stora hela är folk glada och ser positivt på vitingar. Man behöver generellt ett visst säkerhetstänk överallt i hela landet. I Nairobi mer än så, även folk som inte har pengar undviker att gå på gatorna utan tar taxi. Själv har jag förstås gått hem ändå från nattklubbar mitt i natten, då har vakten på stället insisterat på att leda mig hem vilket han har fått. Sedan har han fått någon peng om jag tyckte han var en kul typ.

Vill man tänka mindre på säkerhet så kan man ju åka till Uganda istället eller kanske Ruanda. Uganda är också kul, världens bästa rafting, gorillatrecking med mera.

I hela östafrika äter du också fantastiskt bra indisk och kinesisk mat. Trevlig resa.
Citera
2016-06-09, 22:15
  #16
Medlem
RangRovers avatar
Länge sedan jag var i Afrika (Syd-Afrika) men saker har knappast gått framåt i området. Då som nu utgår jag från att man behöver någon typ av självförsvar (vapen) om man lämnar huvudorten i landet. Nej, inget rasistiskt alls, men våldtäktsfrekvensen, rån och mord var då skyhög och minst lika illa som idag, dvs 20-35% som vit. Det löste jag senast genom inköp av halvautomatisk pistol, någon som vet vart man idag i/kring Kenya kan inhandla dylika varor? AK47 är normalt tillgängliga för 100 dollar men då blir man stoppad. Små vapen för självförsvar (som vit) ses något naturligt och del av rese-försäkringen. Nej, vifta inget rasistkort eller "det var inte så när jag var där" MP-argument. En resa till området är förenat med risker och jag pratar inte bara om krokodiler.
Citera
2016-06-25, 13:33
  #17
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helgur
Kan inte rekommendera Kenya.
Uganda dock, bättre på alla sätt!
kenya e fan tusen gånger bättre än Uganda. Du har problem du
Citera
2016-08-18, 14:47
  #18
Medlem
MilanPerras avatar
Jag har bara goda erfarenheter av Kenya. Jag spenderade två månader där för tre år sedan. Jag får nog säga att jag har några av mina bästa minnen därifrån!
Citera
2016-08-18, 23:19
  #19
Medlem
TonyLamborghinis avatar
Jag var där 2013 med min dåvarande negroida flickvän och jag kan säga att jag inte var imponerad alls varken av maten kulturen och miljön!
Citera
2017-01-16, 23:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyLamborghini
Jag var där 2013 med min dåvarande negroida flickvän och jag kan säga att jag inte var imponerad alls varken av maten kulturen och miljön!

Miljön är väl det som imponerar med Kenya så länge man är utanför städerna, maten och kulturen är inte så mycket att hurra över och man bör hålla sig till hotellens mat då risken annars är väldigt stor för magsjuka.
I Mombasa kunde man inte ligga och sola på stranden då det var fullt av försäljare.
Citera
2017-01-31, 23:14
  #21
Medlem
Erik Östs avatar
Visste ni att Donald Trump har en broscha från Kenya ?

http://www.nairaland.com/3583397/ken...aims-he-trumps
Citera
2017-06-07, 18:18
  #22
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Visste ni att Donald Trump har en broscha från Kenya ?

http://www.nairaland.com/3583397/ken...aims-he-trumps
Nej. Men president Obamas farmor har jag träffat i västra Kenya. Trevlig dam.

Åkte vidare till Nairobi. Det var några år sedan jag var i huvudstaden senast. Tog nyligen in på större, mycket respekterat guesthouse. Vakten insisterade att jag lämnade stora ryggan i receptionen medan vi kollade rummet. Jag vägrade, han kunde inte ge motiv varför jag inte kunde ta den till rummet direkt.

Det gav vibbar från tidigare besök i Kenya där man plockat grejor ur ryggan när den varit inlåst på förvaring en förmiddag.

Jag har rest en hel del Sydamerika och annorstädes. Stora ryggan brukar man inte ha problem med. Men i Nairobi får man nog försöka vara så alert man kan i min ålder

Uganda har diskuterats i tråden. Jag gillade folket där vid mitt första besök i landet, nyligen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2017-06-07 kl. 18:53.
Citera
2017-06-18, 13:21
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Men president Obamas farmor har jag träffat i västra Kenya. Trevlig dam. :)

Åkte vidare till Nairobi. Det var några år sedan jag var i huvudstaden senast. Tog nyligen in på större, mycket respekterat guesthouse. Vakten insisterade att jag lämnade stora ryggan i receptionen medan vi kollade rummet. Jag vägrade, han kunde inte ge motiv varför jag inte kunde ta den till rummet direkt.

Det gav vibbar från tidigare besök i Kenya där man plockat grejor ur ryggan när den varit inlåst på förvaring en förmiddag.

Jag har rest en hel del Sydamerika och annorstädes. Stora ryggan brukar man inte ha problem med. Men i Nairobi får man nog försöka vara så alert man kan i min ålder ;)

Uganda har diskuterats i tråden. Jag gillade folket där vid mitt första besök i landet, nyligen.

Liten trådkapning:

Berätta gärna mer om Uganda, ska dit i juli för vidare transport Rwanda, Tanzania och Kenya.

Vilka är de största riskerna / farorna?
Det bästa med landet?
Något som måste föras / ses / upplevas?
Något som man bör avstå?
Citera
2018-07-28, 20:34
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herewego92
Min polare va där, han tyckte om det iaf. Men smaken är som baken

Pp tal om restips så har har bott flera år i östafrika. Bla Tanzania och Kenya.....

...bara så ni vet🤥
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2635015

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback