Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-15, 17:10
  #1
Medlem
bash, csh, ksh, sh, tcsh, zsh osv tillsammans med alla diverse runtomkringprogram som awk, find, grep, head, sed, tail, wc och xargs och deras hundra syntaxregler borde ha övergivits för längesen. Det är som ett ihopplåstrat lego som ger mig ont i huvudet. Skalen är inte kompletta språk, periferiprogrammen har olika syntax på varje system, och ett nytt program måste startas för varje fil när man pipe:ar find till xargs. Plus problemet med mellanslag och newlines i filnamn: stödjer det här programmet '\0'-separerade namn? Har någon av mina filer ett fult namn?

Det skulle behövas ett enda språk för alltihop, och jag tänker överösa er med vackra exempel på varför tclsh (skalet för språket Tcl), kört under rlwrap för att få radredigering, är den suveräna lösning som kan spara in tusentals timmar. Men rekommendera gärna andra språk tills dess. Finns det t.ex. någon som kör Perl, Python eller Ruby som skal?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback