Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-15, 10:54
  #1
Medlem
Hej FB, är det möjligt att INTE vara folkbokförd? Jag har tittat på massor av hemsidor som "tar reda" på kontaktuppgifter och adress och dylikt, men när jag söker på mitt namn kommer det aldrig upp någon träff? Samma var när jag skulle anmäla mig till en sak, jag fick ett mail tillbaka där det sades att "Det finns ingen person folkbokförd på den adressen" el. liknande. Jag har kollat runt på Skatteverket osv men jag hittar inget om detta, så jag vänder mig hit. Kan jag "fixa" det?
Citera
2015-10-15, 10:58
  #2
Medlem
Kan även tillägga att jag bor i ett familjehem.
Citera
2015-10-15, 10:59
  #3
Medlem
Erikons avatar
https://www.skatteverket.se/privat/f...8bc800039.html
Citera
2015-10-15, 11:00
  #4
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangelama
Kan även tillägga att jag bor i ett familjehem.


Då har du svaret där. Bor du på familjehem så har du antagligen en skyddad identitet så dina föräldrar och andra inte ska hitta dig.
Citera
2015-10-15, 11:11
  #5
Medlem
warfighters avatar
Om du är minderårig syns inte dina uppgifter på nätet, det kommer när du fyller 18. I och med att du har ett personnummer så är du folkbokförd, det hänger ihop.
Citera
2015-10-15, 12:04
  #6
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Om du är minderårig syns inte dina uppgifter på nätet, det kommer när du fyller 18. I och med att du har ett personnummer så är du folkbokförd, det hänger ihop.

Från och med dagen du fyller 16 finns din folkbokföringsadress synlig utan krav på identifiering av uppgiftstagaren. Att man har ett personnummer hänger inte alls ihop med om du är folkbokförd någonstans. Personnummer kan man få utan att vara folkbokförd och man blir inte heller av med sitt personnummer bara för att man inte längre har någon känd adress.
Däremot så får man inte skyddad identitet per automatik för att man bor på ett familjehem, men man kan säkert få det under vissa omständigheter.
Citera
2015-10-15, 12:17
  #7
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Från och med dagen du fyller 16 finns din folkbokföringsadress synlig utan krav på identifiering av uppgiftstagaren. Att man har ett personnummer hänger inte alls ihop med om du är folkbokförd någonstans. Personnummer kan man få utan att vara folkbokförd och man blir inte heller av med sitt personnummer bara för att man inte längre har någon känd adress.
Däremot så får man inte skyddad identitet per automatik för att man bor på ett familjehem, men man kan säkert få det under vissa omständigheter.

Å fan, där lärde jag mig något. Jag var tvärsäker på att det hängde ihop.. Vad det gällde eniro, ratsit, hitta etc så fick iaf mina ungar inga resultat förrän de blivit 18. Och det var inte SÅ många år sedan..
Citera
2015-10-15, 12:36
  #8
Medlem
warfighters avatar
Enligt Folkbokföringslag (1991:481) http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/19910481.htm ska du folkbokföras i Sverige om du lever här.

Enligt samma lag tilldelas du personnummer när du folkbokförs (dvs vid födsel eller invandring).

Att vara folkbokförd är inte desamma som att ha en folkbokföringsadress. Du är folkbokförd (inskriven i registret under ett specifikt personnummer) även om du inte har någon känd adress. Flyttar du utomlands i minst ett år registreras du som utflyttad, har du okänd hemvist i minst två år registreras du som försvunnen.
Citera
2015-10-15, 14:37
  #9
Medlem
think2acts avatar
Du kan dock skriva in dig i en församling när de finns andra skäl som gör att du inte kan vara folkbokförd någonstans. Kontakta skatteverket och fråga om att skriva in sig på församlingen.

Som sagt, de gäller att ha rimliga skäl, sen begär du en särskild postadress blankett som gör att du kan få din post adresserad dit du vill.
Citera
2015-10-15, 15:05
  #10
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Enligt Folkbokföringslag (1991:481) http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/19910481.htm ska du folkbokföras i Sverige om du lever här.

Enligt samma lag tilldelas du personnummer när du folkbokförs (dvs vid födsel eller invandring).

Att vara folkbokförd är inte desamma som att ha en folkbokföringsadress. Du är folkbokförd (inskriven i registret under ett specifikt personnummer) även om du inte har någon känd adress. Flyttar du utomlands i minst ett år registreras du som utflyttad, har du okänd hemvist i minst två år registreras du som försvunnen.

Skatteverket har börjat registrera folk som utflyttade ur landet om de inte har haft känd hemvist under 2 år. Det strider mot vad folkbokföringslagen säger §20-21.

Citat:
20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.
En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.
Om en utlänning som måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i landet saknar ett sådant tillstånd, ska det särskilt beaktas vid tillämpningen av första och andra styckena.
En vistelse utom landet som föranleds av uppdrag som ledamot av Europaparlamentet efter val i Sverige ska inte leda till avregistrering enligt första stycket om ledamoten har anknytning till landet genom att disponera en bostad här. På ansökan av ledamoten får dock Skatteverket besluta om avregistrering under de förutsättningar som anges i första stycket. Lag (2013:380).

21 § Den som oavbrutet under två år saknat känd hemvist ska avregistreras från folkbokföringen som försvunnen. Den som folkbokförs med fingerade personuppgifter ska avregistreras när det gäller de tidigare uppgifterna. Lag (2013:380).
Citera
2015-12-01, 00:24
  #11
Medlem
Kan man folkbokföra sig i t ex Norge utan vidare då?
Citera
2015-12-02, 00:37
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Kan man folkbokföra sig i t ex Norge utan vidare då?

Du måste dock ha en adress i Norge att folkbokföra dig på, annars accepterar inte de norska myndigheterna ansökan. Men för att t.ex. jobba i Norge behöver man inte vara folkbokförd där, men väl skatteskriven så att man får norsk personnummer mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback