2015-10-15, 08:33
Medlem
Hej, har nyligen köpt en valp, det är en engelsk bullterrier.

Vi har haft rasen i min familj sen tidigare så jag vet hur dom är, det är en ganska krävande ras det vet jag, och jag vet hur man uppfostrar en hund.

MEN den här valpen är det värsta jag varit med om, han gör bokstavligen allt han inte får hela dagarna hela tiden, han är lite över 3 månader nu. Han går från att bita på mina tofflor, ja säger nej, han förstår, och låter bli, går leker med sin boll eller ben i 1 minut, sen biter han på kvasten, ja säger nej, han förstår, går till en sladd biter jag säger nej han slutar och går, han går till tvättstället biter jag säger nej han slutar.

Så håller han på heeeela dagarna, ja säger nej 600 gånger i timmen. Och han förstår när ja säger nej, men ser hur han registrerar det, och tittar på mig, och låter bli, men sen går han till nått nytt han inte får bita på.

Sen försöker jag trötta ut så mycke som möjligt innan kvällen så ja slipper sitta säga nej nej nej hela tiden, men när man kommer ut vägrar han gå, han går 200 meter, sen stannar han, står bara stirrar, går lite igen, stannar. Vill helt enkelt inte va ute och gå om han inte bestämmer när vi ska gå o inte.

Ect han gör nått jobbigt bokstavligen hela tiden, jag vet inte hur länge han kommer va sån här men ja blir tokigt snart

Min fråga är: är jag för snäll? Måste ja sätta honom på plats, ta han i örat, och verkligen viss att de blir en konsekvens om han inte lyssnar? Bara dra med honom när vi är ute och går och inte låta honom styra, och inte locka med godis för han ska röra sig?
Citera
2015-10-15, 08:48
Medlem
Tagande i öron är jag negativ till, men att dra med hunden när du är ute och går: Ja. Det tycker jag nog. Du bestämmer ju vart ni ska gå och när. Naturligtvis ska en valp få nosa och undersöka, men när ni tränar på att gå promenad så ska ju du bestämma. Ni ska ju förmodligen inte gå väldigt långa sträckor med en liten valp?

Locka med godis för att hunden ska gå på promenad känns också överflödigt.

Efter att du sagt nej och hunden slutat, beröm omedelbart. Gör det roligt att lyda.

Förlåt om jag skriver självklarheter, du säger att du har haft hundar förut men varje valp är ju som du vet olik varje annan valp. De jobbigaste valparna blir ofta de allra bästa hundarna när man väl kommit underfund med varandra, så hav förtröstan!

En bra bok om inlärning/djurträning jag verkligen kan rekommendera är Skjut inte hunden av Karen Pryor. Den finns på engelska här som pdf: http://clawbiespups.yolasite.com/resources/Don't%20shoot%20the%20dog.pdf
Senast redigerad av bammerz 2015-10-15 kl. 08:51.
Citera
2015-10-15, 08:50
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodcat66
Hej, har nyligen köpt en valp, det är en engelsk bullterrier.

Vi har haft rasen i min familj sen tidigare så jag vet hur dom är, det är en ganska krävande ras det vet jag, och jag vet hur man uppfostrar en hund.

MEN den här valpen är det värsta jag varit med om, han gör bokstavligen allt han inte får hela dagarna hela tiden, han är lite över 3 månader nu. Han går från att bita på mina tofflor, ja säger nej, han förstår, och låter bli, går leker med sin boll eller ben i 1 minut, sen biter han på kvasten, ja säger nej, han förstår, går till en sladd biter jag säger nej han slutar och går, han går till tvättstället biter jag säger nej han slutar.

Så håller han på heeeela dagarna, ja säger nej 600 gånger i timmen. Och han förstår när ja säger nej, men ser hur han registrerar det, och tittar på mig, och låter bli, men sen går han till nått nytt han inte får bita på.

Sen försöker jag trötta ut så mycke som möjligt innan kvällen så ja slipper sitta säga nej nej nej hela tiden, men när man kommer ut vägrar han gå, han går 200 meter, sen stannar han, står bara stirrar, går lite igen, stannar. Vill helt enkelt inte va ute och gå om han inte bestämmer när vi ska gå o inte.

Ect han gör nått jobbigt bokstavligen hela tiden, jag vet inte hur länge han kommer va sån här men ja blir tokigt snart

Min fråga är: är jag för snäll? Måste ja sätta honom på plats, ta han i örat, och verkligen viss att de blir en konsekvens om han inte lyssnar? Bara dra med honom när vi är ute och går och inte låta honom styra, och inte locka med godis för han ska röra sig?

Nej. Det visar bara på en osäkerhet i dig som hundens ledare. Rösten är ditt verktyg. Samt konsekvent agerande.

När du pratar om att trötta ut hunden. Vad gör du då?
Citera
2015-10-15, 09:08
Medlem
MeFfss avatar
Jag tycker att det låter som en typisk valp.
Ist för att neja hela tiden så kan du avleda och erbjuda den något annat att bita på. Med en sådan liten valp ska man inte gå promenader. Man går till en plätt som den får utforska och göra sina behov på, sedan går man in. Vill valpen inte gå så kan man bära den dit.

Du har en liten bäbis. Det är orimligt att ställa massa krav på den. Låt den vara valp och utforska världen i sin egen takt. Vill den göra något olovligt så får du antingen förhindra det eller avleda den.
Citera
2015-10-15, 09:08
Medlem
Parrehs avatar
Du ska absolut inte trötta ut ditt förbjudsord (nej i detta fall), du har ingen möjlighet att plocka bort skor, kablar o.s.v.? Det är en valp så hans tänder kliar.

Kör kontaktövningar och stimulera valpen mentalt. Visa valpen vad den får och inte får bita på. När den biter på något du inte tycker är ok är det bara att plocka bort utan att säga något egentligen. Har den några hårda bitleksaker som hjälper mot kliande tänder?
Senast redigerad av Parreh 2015-10-15 kl. 09:23.
Citera
2015-10-15, 10:06
Medlem
Lär honom en massa saker som han FÅR göra istället för att er relation blir ett enda, trist nej hela tiden. Vem skulle inte sluta lyssna till slut på en så tråkig person? Han har uppenbarligen behov av att hitta på sysselsättningar och använda hjärna och kropp, utnyttja det, det är ju i grunden en jättebra, entusiastisk inställning till livet som du kan ha mycket nytta av!

Hundar gör vad som lönar sig och beteenden som lönar sig kommer att upprepas och bli befästa. Använd dig av det genom att uppmärksamma alla möjliga beteenden som är icke-dåliga och bra, och gör dem lönande för valpen!

Lägg ner tid och energi nu i början av hans liv på att iaktta honom så att du kan se till att belöna allt bra han gör innan han gör något dåligt som du måste neja. På väg att bita i sladden? Kalla honom till dig istället för att säga Nej och ge honom en liten lekstund istället! Använd hans bitlust till att lära honom ta sånt du vill att han ska ta, han kan "hjälpa" dig att bära saker, han kan hämta saker, städa upp sina leksaker osv. Ha kul tillsammans när ni tränar!

Lär honom allt möjligt som han FÅR göra istället för att fokusera allt på vad han inte får göra, se till att de sakerna blir belönade, minimera nejandet, och som genom ett mirakel kommer han att allt oftare välja att göra rätt istället för fel eftersom det är vad som lönar sig.

På köpet kommer du att ha roligare själv eftersom det är trist att vara negativ, valpen kommer definitivt att tycka att du är mycket mer värd att lyssna på än den där nej-typen som verkar vilja göra hela världen förbjuden för en nyfiken valp på upptäcktsfärd, och du utnyttjar din hunds egenskaper till att få honom tränad nästan utan att någon av er förstår hur det går till.

Det är väl dags för tandömsning också, det kan klia och göra ont och bitlusten ökar ibland enormt, det kan han inte rå för.
Citera
2015-10-15, 10:43
Medlem
zammas avatar
Tycker en smäll på tex nosen håller hunden i shack.
Citera
2015-10-15, 13:14
Medlem
Låter precis som vår staffe var när hon var valp. Uthållighet, konsekvens och ren jävla vilja skulle jag säga att man kommer långt på. Vi "pshyade" istället för att säga nej, lättare med ett ljud än ett ord.

Prova att gör många lekar/övningar som tränar hjärnan och trötta ut honom mentalt istället för fysiskt, typ gömma grejer och söka efter. Sitt/ligga och sitt igen, belöna med lite godis när han gör rätt.

Men som fler sa, inga långa promenader om han är liten. Kan istället bli att det slår över så han blir överaktiverad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in