2015-10-17, 02:25
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xWingmaNx
Svar nej. Han blev helt frikänd.

Mannen fick dessutom behålla sina vapen och licenser.
(något som tas ifrån dig redan vid brott som t.ex. misshandel eller ringa narkotika osv.).

Mannen valde däremot att lämna in sina egna vapen, och ansökte om att få sina licenser förverkade, vilket beviljades.

En rättning - Mannen i rödby hade mer än en promille alkohol i blodet, så jag hade fel, han var mer än milt berusad.

Nödvärnsexcessen är mycket friare och ska inte blandas ihop med Nödvärnsrätten.

må väl!

/Din Wingman.

Rödbymannen blev friad i Tingsrätten och sedan fälld i Hovrätten för dråp.
Straffet sattes till den tid han suttit häktad då HV ansåg att det dels fanns omständigheter som gjorde att straffet skulle sättas vid lägsta nivån och att att han befunnit sig i ett psykotiskt tillstånd framkallat av både alkohol och en djup rädsla för att de skulle döda hans son.
I och med att han blev fälld i HV så fick han också betala skadestånd.
Citera
2015-10-17, 02:25
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Du missade de 3 övriga rekvisiten för att nödvärnet skall vara acceptabelt. Särskilt det där med "övriga omständigheter" som kan fälla ett annars klanderfritt nödvärn.
I USA har du rätt till fullt nödvärn så fort vissa rekvisit är uppfyllda, men i Sverige så vägs nödvärnet hela tiden under hela dess fortgång, går det över gränsen för vad som anses vara försvarligt, så åker du med största sannolikhet dit.

Att det är "kontroversiellt" att försvara sig i Sverige, är för att vi har en rättstradition med att man inte skall ta rättvisan i egna händer, utan man ska överlåta det jobbet till polis och rättsväsende.

Det är av samma anledning man inte får t.ex. stjäla tillbaka sin cykel man hittar med sitt inristade personnummer på ett cykelställ ute på stan, utan man måste ta kontakt med polisen som formellt skriver över besittningen.

Eller varför man inte kan stjäla 5000 kr av den killen som lånat 5000 kr av en. Utan man får så vackert gå via kronofogden.

DU svarade inte på min fråga. OM jag stormar din bostad med draget hagelgevär när din familj är på besök. Vad hade du gjort då? Hade det varit acceptabelt att skjuta mig, att tom döda mig? Skulle du försökt ringa polisen i det läget?
Citera
2015-10-17, 02:26
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Var lligger Vallåkra? I övre Svappavaraa? Helt otroligt att en sådan tråd kan åka så högt upp. Tagga ner! Klart mördaren ska ha sitt straff, precis som INTE blev fallet i Rödeby.

Mannen i Rödeby led av en psykisk störning när brotten begicks, vilket han inte gjorde när domen föll i laga kraft!
Tgaga ner lite själv, för eller senare får vi ändå veta =)

Och mord måste vara planerat för att få det rubricerat som mord..... Han gör sig i så fall skyldig till dråp...
Citera
2015-10-17, 02:26
Medlem
xWingmaNxs avatar
"B 2219-08 Nödvärnsexcess
Målet gäller om våld vid en nödvärnssituation varit uppenbart oförsvarligt och, om så är fallet, omständigheterna ändå varit sådana att den angripne inte kunnat besinna sig (så kallad nödvärnsexcess).

HD finner att våldet inte har stått i proportion till vad som krävts för att avvärja den hotande faran. Däremot menar HD att utredningen ger tillräckligt stöd för att den tilltalade vid händelsen befann sig i ett sådant psykiskt tillstånd att det måste anses ursäktligt att han inte förmått att begränsa våldet till det tillåtna.

HD ogillar därför åtalet."

http://www.aklagare.se/Dokumentsamli...-B-2219-08pdf/

Så, lägg nu ner diskussionerna om nödvärnsrätt
Detta fallet kommer aldrig gå inom nödvärnsrätten utan under Nödvärnsexcessen

/Er Wingman.
Citera
2015-10-17, 02:29
Medlem
xWingmaNxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Rödbymannen blev friad i Tingsrätten och sedan fälld i Hovrätten för dråp.
Straffet sattes till den tid han suttit häktad då HV ansåg att det dels fanns omständigheter som gjorde att straffet skulle sättas vid lägsta nivån och att att han befunnit sig i ett psykotiskt tillstånd framkallat av både alkohol och en djup rädsla för att de skulle döda hans son.
I och med att han blev fälld i HV så fick han också betala skadestånd.

Yes, Tack. Läste Tingsrättsdommen. My bad.

/Din Wingman.
Citera
2015-10-17, 02:31
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xWingmaNx
Svar nej. Han blev helt frikänd.

Mannen fick dessutom behålla sina vapen och licenser.
(något som tas ifrån dig redan vid brott som t.ex. misshandel eller ringa narkotika osv.).

Mannen valde däremot att lämna in sina egna vapen, och ansökte om att få sina licenser förverkade, vilket beviljades.

En rättning - Mannen i rödby hade mer än en promille alkohol i blodet, så jag hade fel, han var mer än milt berusad.

Nödvärnsexcessen är mycket friare och ska inte blandas ihop med Nödvärnsrätten.

må väl!

/Din Wingman.
Han blev frikänd i tingsrätten, men blev fälld för dråp och grov misshandel i hovrätten. Däremot slapp han fängelse, det var kanske det du menade? Domen överklagades inte till HD
Citera
2015-10-17, 02:33
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Dock hade hans hund markerat långt innan, varför han valde källaringången istället för huvudingången.

Han visste med andra ord långt innan att brottsoffren var i huset. Och om det var så att det fanns risk att brottsoffren skulle följa efter gärningsmannen, så hade ju brottsoffren då sökt sig till källaringången.
Men hela situationen visar på att brottsoffren var omedvetna om GMs ankomst fram till att rutan krossades, och GM såg inte själv brottsoffren förrens rutan krossades utan GM visste att det fanns brottsoffer i huset och hämtade därför bössan, därmed hade GM kunnat vända om redan då hunden markerade.

Således hade GM i lugn och ro kunnat gå ifrån sitt hus i purlugn takt helt utan risk.

Eh, va?
Citera
2015-10-17, 02:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Men det är han inte tvungen till. Det är hans hus och han har rätt att gå in i det. Gör han det och blir överfallen då är det terroristernas fel. Men blev han inte överfallen är det en helt annan sak

Nej, det är inte en helt annan sak, sluta knarka. Den misstänkte hade ingen anledning att tänka sig att obehöriga vistades i hans hus. Helt rätt av den misstänkte att döda de här två bröderna tycker jag. Jävla as, de är dömda för brott mot annan person och har befattat sig med knark, de var en belastning för det svenska samhället, rätt åt dem tycker jag.

Dock synd om pappan.
Citera
2015-10-17, 02:36
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Du missade de 3 övriga rekvisiten för att nödvärnet skall vara acceptabelt. Särskilt det där med "övriga omständigheter" som kan fälla ett annars klanderfritt nödvärn.
I USA har du rätt till fullt nödvärn så fort vissa rekvisit är uppfyllda, men i Sverige så vägs nödvärnet hela tiden under hela dess fortgång, går det över gränsen för vad som anses vara försvarligt, så åker du med största sannolikhet dit.

Att det är "kontroversiellt" att försvara sig i Sverige, är för att vi har en rättstradition med att man inte skall ta rättvisan i egna händer, utan man ska överlåta det jobbet till polis och rättsväsende.

Det är av samma anledning man inte får t.ex. stjäla tillbaka sin cykel man hittar med sitt inristade personnummer på ett cykelställ ute på stan, utan man måste ta kontakt med polisen som formellt skriver över besittningen.

Eller varför man inte kan stjäla 5000 kr av den killen som lånat 5000 kr av en. Utan man får så vackert gå via kronofogden.

Ok
Nu förstår jag att du är helt oskolad i bland annat straffrätt.
Man pratar om subjektivt och objektivt rekvisit i straffrätten, för att ett brott ska vara begånget.
Vilka de fyra rekvisiten ska vara för att nödvärnsrätten ska infinna sig skulle vara kul att få veta.
Det är nämligen något som helt utelämnats i min juridiska utbildning...
Jag förstår nu också efter tipset jag fick att du är ett troll så jag ska inte mata dig mer.
Hejdå.

Citera
2015-10-17, 02:39
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Någon som sitter på addressen till BP?

Skulle vilja försöka få fram lite satellitbilder eller kartor över närområdet
Citera
2015-10-17, 02:41
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingercuffs
.
Om du undrar fördelningen brottsoffer/gärningsman, så använder jag samma benämningar som polisen använder i det nuvarande fallet:

67-åringen = Gärningsman
De dödade bröderna = Brottsoffer

OK?
Citera
2015-10-17, 02:50
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Någon som sitter på addressen till BP?

Skulle vilja försöka få fram lite satellitbilder eller kartor över närområdet

Bältebergar 43......Tittar du på eniro karta tex ligger gårdarna nästinäst, men bilvägen blir den längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in