• 12 518 online
  • 1 134 305 medlemmar
  • 58 809 153 inlägg
2015-10-16, 04:21
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Ser onekligen ut att röra sig om white trash, utifrån deras Facebook-profiler. Alltså, den värsta sortens avskum. Jag hoppas att han sköt dem i huvudet, och framförallt att han får ett kortvarigt straff.

Har du en länk?
Citera
2015-10-16, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Och skillnaden från det jag påstår är?

Hur är det med läsförståelsen? Står det något i brottbalken som antyder att skillnaden mellan dråp och mord är att planering föregår den senare? Läs på istället för att komma med felaktiga "sakupplysningar".

Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Sakupplysning: mord=överlagt (planerat), dråp=i stundens hetta, vållande till annans död=olycka

Håll dig till topic nu. Det är ingen chatt-tråd, du behöver inte svara på alla inlägg

https://www.flashback.org/announcement.php?f=249

"I forumsdelen är det de specifika brottsfallen som ska diskuteras.
Inlägg som i huvudsak diskuterar andra ämnen i allmänhet så att det specifika fallet blir ett exempel snarare än vara huvudämne kan komma att raderas med varning som följd.

Exempel på sådant som inte hör hemma i forumsdelen är allmänna diskussioner om brottsstatistik, etnicitet, journalistik, politik, brottsförebyggande så länge det inte återknyts till det specifika fallet och för diskussionen framåt."
Citera
2015-10-16, 05:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Herregud vad folk har svårt att förstå rena jävla fakta.
Jag är både utbildad jägare (jagar Inte) och sportskytt på både pistol och gevär.
Jag har dessutom haft en del med rättsväsendet att göra och mycket hade med incidenter där just nödvärn var aktuellt.
Vi har poliser i klubben och i grannklubbarna och givetvis dyker sådana här ämnen upp då dom är med.
Ja du får förvisso skjuta ihjäl din gamla slitna jakthund med din jaktbössa då det någonstans innebär att ta djur av daga.
Precis - då innebar det avliva - inte jaga, vilket du har licens för.

Citat:
Men gudarnas skall veta att du får skaka galler om du gör det med din glock på målskyttelicens.
Nej, gudarna - och jag vet - att du skakar inga galler om du är tävlingsskytt och har rätt vapen och avlivar hund.

Citat:
Du FÅR aldrig försvara dig med licensvapen MEN,Du kan komma undan med det SÅ ÄR DET BARA.
Vilket innebär att du i vissa lägen visst får försvara dig med det -- DET är däremot skilt från att du får bära det i syfte att försvara dig.

Citat:
Nu skiter jag den här jävla diskussionen som går som en repig vinylskiva.

Kanske vi kan återgå till det aktuella fallet med 67åringen och de två döingarna Nu?
Den aktuella 67åringen har sannolikt skjutit i vad han anser är nödvärn -- och det är det som kommer att prövas - inte om han använt sitt vapen i strid med sin licens... - så länge han har licens för vapnet. Ett illegalt vapen lär däremot prövas även om nödvärnet går igenom.

Det är dessutom du själv som håller liv i denna diskussion genom att hela tiden fortsätta hävda att det som du fått licens för är absolut - utan att inse att lagen är inte lika absolut som du tolkar den ..
Senast redigerad av micro113 2015-10-16 kl. 05:39.
Citera
2015-10-16, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Nähä. Tänk en stund hur det hade låtit om det varit 2 albanska bröder som gjort precis samma sak .... oj vad SD hade varit uppe i nästan 50% och ut med ALLA utlänningar ...

... nej nu är ju dessa bröder SD själva så då är de helt plötsligt änglar båda 2 och det är en "gubbjävels" fel alltihop. Jisses vilka korkade människor SD folket är

Menar du att invandrares kompisar inte brukar säga precis samma sak om sina kriminella menabröder när det gått åt helvete för dom?

Var har du hittat infon om att dom skulle vara SD:are?
Verkar som att den ena av bröderna har politiska sympatier som spretar åt alla håll och grabbarna verkar ha många polare med ickesvenska namn, låter inte som typiska SD-anhängare i mina öron.
Citera
2015-10-16, 06:02
Moderator
v50s avatar
OT raderat, här i tråden skall man diskutera det aktuella brottet vill man diskutera vilken relevans kön och barnuppfostran m.m. har för ökad risk för brottslig verksamhet så går det utmärkt att diskutera i andra delforum men här är det OT.

/ Moderator
Citera
2015-10-16, 06:19
Medlem
Den aktuella 67åringen har sannolikt skjutit i vad han anser är nödvärn -- och det är det som kommer att prövas - inte om han använt sitt vapen i strid med sin licens... - så länge han har licens för vapnet. Ett illegalt vapen lär däremot prövas även om nödvärnet går igenom.

Det är dessutom du själv som håller liv i denna diskussion genom att hela tiden fortsätta hävda att det som du fått licens för är absolut - utan att inse att lagen är inte lika absolut som du tolkar den ..[/quote]

Får inte glömma att vapen får användas när fara för ditt eller annans liv föreligger (i vissa fall egendom). Finns många rättsfall genom tiderna, där personer med tillgång till vapen har friats.
Ni som orkar, får gärna gräva fram dom fallen.
Citera
2015-10-16, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Menar du att invandrares kompisar inte brukar säga precis samma sak om sina kriminella menabröder när det gått åt helvete för dom?

Var har du hittat infon om att dom skulle vara SD:are?
Verkar som att den ena av bröderna har politiska sympatier som spretar åt alla håll och grabbarna verkar ha många polare med ickesvenska namn, låter inte som typiska SD-anhängare i mina öron.

Deras facebook är bajsbrun hela den ...
Citera
2015-10-16, 06:54
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:

Den yngre hade något inlägg där han hyllade Kartellen. Det brukar förstås gangsterwannabes göra - men är också mest vänster.
Citera
2015-10-16, 07:03
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt

Får inte glömma att vapen får användas när fara för ditt eller annans liv föreligger (i vissa fall egendom). Finns många rättsfall genom tiderna, där personer med tillgång till vapen har friats.
Ni som orkar, får gärna gräva fram dom fallen.

Det markerade kan omöjligen stämma.
Hur skulle ett sådant scenario se ut?
Senast redigerad av Moderatorernasuger 2015-10-16 kl. 07:21.
Citera
2015-10-16, 07:04
Medlem
Kopplat till vad som hände på platsen så läste jag i någon tidning att förhör med MGM hade fått flyttas fram då MGM för tillfället befann sig på sjukhus men skulle snart vara tillbaka. Jag tror att det var försvarsadvokaten som uppgav det och att han inte visste av vilken anledning han fick vård.

Någon mer som läste det, jag hittar det inte nu.

Det kan självklart finnas många anledningar till vårdbehovet för mannen, men det kan ju faktiskt vara så att någon form av strid har förekommit före skottlossningen och att han då skadats.
Bara en tanke...

Edit: Hittade artikeln nu:

"Under torsdagsförmiddagen har den misstänkte fått en advokat, Stefan Rosell.
– Jag fick förordnandet nu på morgonen, men har inte kunnat tala med min klient eftersom han har transporterats till sjukhus. Han förväntas återkomma under dagen. Närmare om varför han har tagits dit vet jag inte."

http://www.expressen.se/kvallsposten...or-dubbelmord/
Senast redigerad av stoffestofil 2015-10-16 kl. 07:42.
Citera
2015-10-16, 07:04
Avstängd
GatorGs avatar
Citat:

Ibland tycker även jag att det ser helsvart ut
Citera
2015-10-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Det markerade kan omöjligen stämma.
Hur skulle ett sådant scenario se ut?
Det skulle kunna se ut som så att man använder vapnet till att hota en potentiell inkräktare.
Citera