Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-15, 13:51
  #109
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt PM-uppgift från en nollpostare (dock reggad för många år sedan) så ska BO vara två namngivna bröder födda 1991 och 1994, båda två bosatta på en annan ort.

Båda tidigare omnämnda i Flashbacks kriminaldelar.
Du måste iaf säga vilken ort.
Citera
2015-10-15, 13:51
  #110
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Kan det ha varit halvautomatiskt hagelgevär kanske? Då behöver man ju inte ladda om efter varje skott.

Finns halvautomatiska studsare också. Äger en själv, fin bössa.
Citera
2015-10-15, 13:52
  #111
Avstängd
memphisdepays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har det stått något annat än "20-årsåldern" någonstans?
Att det rör sig om två 90-talister.
Citera
2015-10-15, 13:53
  #112
Medlem
losfers avatar
Jag har länge ansett att alla våldsbrott ska straffas med döden och jag hoppas verkligen att detta kan klassas som nödvärn. Det vore ett mycket bra predjudikat som isåfall skulle kunna öppna upp för mer rättmättiga straff, utdelade av tilltänkta brottsoffer.
Hursomhelst så önskar jag mannen lycka till.
Citera
2015-10-15, 13:55
  #113
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Alltså, att plocka ut ett gevär i syftet att skydda sig själv eller egendom i ett akut läge kan ju knappast vara olagligt? Nu vet vi inte hur situationen såg ut, men det borde han kunna frias från vid ett faktiskt inbrott.

Det som är mest intressant är väl hur konfrontationen gick till. "Skjuta först och fråga sen" är en princip som en domstol inte kommer se på med blida ögon på. Att skjuta på någon som flyr är ännu värre.
Kan bröderna ha försökt attackera mannen? Eller var det mer av en avrättning?
De var uppenbart där för att skada mannen då de hade kniv och något trubbigt föremål, kanske en påk.
Vad som sades före skjutningen blir ju svårt att bevisa, om det förekom hot eller ej.
Det är sannolikt förstås, är de skjutna i ryggen "på flykt" är det försvårande förstås.
Inte otänkbart att de hotade gubben först och tog till flykten då han hade bössan framme, det hade de knappast räknat med.
Julkort till gubben alldeles oavsett som besparat andra människor detta drägg.
De har gjort tillräckligt mycket skit allaredan, inget att gråta över.
Citera
2015-10-15, 13:57
  #114
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Inte omöjligt att han kan åberopa nödvärn. Med tank på historian och omständigheterna. Förmildrande omständigheter lär det absolut bli om han döms. Han får kanske några år.

Försvaret kommer att hävda nödvärn och att ”omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig”. Men helt enkelt kommer inte detta fall att bli. Vi FB,are borde stötta på något sätt.
Citera
2015-10-15, 13:58
  #115
Medlem
Polis och rättsväsendet har helt klart brustit i att skicka en signal till dessa 2 och mannen var tvungen att försvara sig, hade de haft knark i blodet så var det nog stor risk för mannens liv och därmed nödvärn.
Citera
2015-10-15, 13:58
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag har länge ansett att alla våldsbrott ska straffas med döden och jag hoppas verkligen att detta kan klassas som nödvärn. Det vore ett mycket bra predjudikat som isåfall skulle kunna öppna upp för mer rättmättiga straff, utdelade av tilltänkta brottsoffer.
Hursomhelst så önskar jag mannen lycka till.

Du har alltså ansett att en smäll på käften = dödsstraff? Wow.
Dödsstraff för det mesta är den enklaste vägen, idioter ska lida för vad de gjort, väääldigt länge!
De ska dö en naturlig död, med en massa års lidande!

OnT:
Annars håller jag med, vi vet väl inte så jättemycket om händelseförloppet mer än att en ruta krossats på villan och att skotten kommit efter det.
Citera
2015-10-15, 13:59
  #117
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Pricksäker gubbe måse jag säga. Är inte så hemma på vapen men ett jaktgevär lär väl laddas om efter varje skott? Och när han träffat den ena av bröderna så antar man ju att den andra börjar springa för sit liv och då ska gubben ladda om och ta nytt sikte. Och om det även var mörkt så måste gubben verkligen haft skills Helt rätt av han att skjuta i självförsvar, för dom var ju knappast där för att ta en fika. Well done

För den förste kanske det kan räknas som nödvärn. De kanske hade synliga vapen och gjorde intryck av att inte ge sig iväg. Att då hämta vapnet ur skåpet kan kanske bedömas som rimligt, han hade ju ingenstans att fly.

Att skjuta någon som springer ifrån dig blir svårt för försvararen att malla in under nödvärnsrätten. Speciellt om det är ett repetergevär, där det blir en kort paus för omladdning.

Det skulle krävas att även den andre fortsatte sitt hot om våld. Om de båda var höga som hus är det i o f inte orimligt.

Om det skulle visa sig att skottet tagit i ryggen på den andra, när han var halvvägs utanför tomten är nog domen "dråp" rätt väntad.
Citera
2015-10-15, 14:00
  #118
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De var uppenbart där för att skada mannen då de hade kniv och något trubbigt föremål, kanske en påk.
Vad som sades före skjutningen blir ju svårt att bevisa, om det förekom hot eller ej.
Det är sannolikt förstås, är de skjutna i ryggen "på flykt" är det försvårande förstås.
Inte otänkbart att de hotade gubben först och tog till flykten då han hade bössan framme, det hade de knappast räknat med.
Julkort till gubben alldeles oavsett som besparat andra människor detta drägg.
De har gjort tillräckligt mycket skit allaredan, inget att gråta över.

Polisen ska ju kontaktats innan skotten avlossades. Om det är MGM själv som kontaktat polisen, vilket nog är ganska sannolikt, så talar det till MGM:s fördel – han kan ha känt sig pressad och/eller hotad, och inte haft möjlighet att vänta på att polisen skulle hinna leta sig ut till Vallåkra. Lär ta runt tio minuter för polisen att hinna ta sig dit, och på den tiden kan det hinna hända mycket...
Citera
2015-10-15, 14:04
  #119
Medlem
ace_secs avatar
Återigen.

Kl var 23.

Det var kväll. Mörkt.

Två invandrare som tidigare varit våldsamma mot dig bryter sig in.

Med sig har de flertalet vapen.

Och vissa här talar om att KF ska invänta polisen, tala killarna till rätta, uppträda lugnt och rationellt.

En fråga; hur hade DU reagerat? Hade DU vågat invänta polisen?

För fan, dessa två kräk fick vad de förtjänade. Var GLADA att KF gjorde det enda rätta.
Citera
2015-10-15, 14:04
  #120
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
(jag var lite för snabb)


1991 och 1996 var det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback