Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-15, 01:56
  #1
Medlem
Rickuzs avatar
Tjo!

Efter en jävla massa år utan piercing så har jag satt in två i underläppen. Känns bra, men jag är lite bekymrad över att jag ska skava ner tandköttet. Har ju hört ganska mycket om det fenomenet, och även om risken är liten så känns det bra att gardera sig så mycket det går.

Har uppfattat att det finns piercingar med mjukare bakstycke (plast?), som är en aning skonsammare mot tänderna och tandköttet. Stämmer detta?

I så fall, är hela piercingen i plast då, eller går det att göra så att endast bakstycket är i plast?

Vad letar jag efter? Finns detta ö.h.t?
__________________
Senast redigerad av Rickuz 2015-10-15 kl. 02:10.
Citera
2015-10-15, 02:05
  #2
Medlem
loliravers avatar
Troligen letar du efter ingenting, mina piercingar rör iallafall inte mina tänder eller tandkött.
Citera
2015-10-15, 02:18
  #3
Medlem
Rickuzs avatar
Hur är det ens möjligt? Menar du att du har ett mellanrum mellan tänder/tandköttet och baksidan av läpparna?

Nog måste dom väl gnugga emot åtminstone när du pratar eller tuggar?
Citera
2015-10-15, 02:45
  #4
Medlem
Rickuzs avatar
Hittade svaret på min fråga. Bioplast heter materialet.
Citera
2015-10-15, 02:56
  #5
Medlem
loliravers avatar
Perfekt, och nej.

Min tandläkare har heller inte märkt av några skador på tänderna under ~10år.
Citera
2015-10-15, 21:31
  #6
Medlem
De "skonsamma" smyckena med en plastdel infälld i plattan har bara varit ännu mer i vägen. De står ut mer och skaver av den anledningen. Smycken i enbart plast har inte heller funkat, de har varit tjocka och därmed skaver även de.

Jag har satsat på en så platt platta som möjligt. Då har det inte varit några problem alls.
__________________
Senast redigerad av jetblack666 2015-10-15 kl. 21:33.
Citera
2015-10-16, 01:05
  #7
Medlem
Rickuzs avatar
En plattare platta låter som en bra idé. Å andra sidan blir ju kanten av plattan "vassare", särskilt om den skrapar mot kanten av tandköttet.

Men jag ska testa och se hur det känns.
Citera
2015-10-16, 04:51
  #8
Medlem
Egerias avatar
Har haft en hästsko i läppen i 4 år och har inte haft några problem med tänderna eller tandköttet, min tandläkare har heller aldrig kommenterat något om det.
Tror inte du ska oroa dig så mycket om det.
På mig nuddar den dock tanden och tandköttet då och då men inget speciellt, får vika den lite åt ett håll ibland om jag ligger på sidan eller så men det är ju inte mer än det.
Citera
2015-10-16, 15:41
  #9
Medlem
Egerias avatar
Glömde säga att om du har en labret i och plattan rör dina tänder ofta eller att du känner den mycket har du nog för en för lång
Citera
2015-10-16, 21:09
  #10
Medlem
Rickuzs avatar
Tack för dina synpunkter.

Ja jag har ju den långa varianten som ska sitta under läketiden. Jag gjorde min piercing för 5 dagar sedan och då sa min piercare att jag ska komma tillbaka om några veckor för att sätta in en kortare.

Frågade inte så mycket om det, men jag gissar att hon satte in långa labreter för att skapa utrymme för svullnaden.
Citera
2015-10-17, 18:14
  #11
Medlem
Egerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Tack för dina synpunkter.

Ja jag har ju den långa varianten som ska sitta under läketiden. Jag gjorde min piercing för 5 dagar sedan och då sa min piercare att jag ska komma tillbaka om några veckor för att sätta in en kortare.

Frågade inte så mycket om det, men jag gissar att hon satte in långa labreter för att skapa utrymme för svullnaden.

Åh, så färsk asså!
Alltid kul med nya piercings! Min första va också i läppen, jag va väldigt peppad på att byta ut så fort som möjligt till en kortare stav från läkesmycket, men va försiktig med det för det kan lätt bli irriterat eller att man får en tillfällig liksom "blåsa" som egentligen bara är en hyperthropic scarring som är rätt vanligt i nya piercingar även om man sköter dom, ibland även om man sköter dom lite för mycket hehe.. men det va det som hände när jag bytte först, efter ca 4 veckor, jag fick en för kort stav (fick dock en ny gratis av studion efteråt) och fick hyperthropic scarring vilket jag blev lite orolig över först men det går i princip alltid över, har alltid fått bråka lite med mina piercings, förutom den i näsvingen även om jag gick emot rådet att ha sten i under läketiden istället för ring!

Ge det ett tag så kommer du kunna byta ut till en kortare labret eller annat smycke du vill ha, det kommer inte alls kännas lika mycket i munnen som läkesmycket! Sen kommer det kännas onaturligt att inte ha något sittandes där haha
Citera
2015-10-17, 20:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
En plattare platta låter som en bra idé. Å andra sidan blir ju kanten av plattan "vassare", särskilt om den skrapar mot kanten av tandköttet.

Men jag ska testa och se hur det känns.
Den ska inte skrapa någonstans. Du får titta efter en bra platta helt enkelt. Läkesmycket jag hade i när jag fick min gjord hade en tjock platta och kanterna på den var vassa samt skrapade överallt. När jag väl kunde byta den valde jag en med tunn platta och den funkade jättebra. Efter ett tag kommer plattan lägga sig in en bit i insidan av läppen, då kommer den inte vara i vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback