Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-14, 18:59
  #1
Medlem
okej lång historia kort, en idiot granne till mig ville ha sitt egna internet när han snyltade vårat internet (han fick använda vårat trådlösa för någon deal han hade med den förra lägenhetsinnehavaren som bodde i lägenheten jag bor i innan mig) så han kom upp och gjorde någonting iallafall som gjort vårat internet super segt sedan dess.
nu har han flyttat (tack och lov) så nu försöker jag fixa det han ställt till med och som inte så inlärd i allt detta med internet behöver jag nu lite hjälp:
mitt problem är alltså att när jag startar upp min router (som är kopplat till mitt modem som det ska vara) så får jag inte 1 internet tillgängligt utan 2, jag kan nämligen ansluta mig till både nätverket
dd-wrt, och till nätverket zyxel. och hur jag än gör kan jag inte få det att bli 1 internet igen, är ganska säker (efter massa googlande) att min granne skapade någon form av gästnätverk som bara han kunde komma åt och delade upp vårat internet i 2 på något sätt.
så någon som är en aning smartare en mig på detta som kan gå mig lite tips på hur jag kan lösa detta? har googlat i månader nu och ger lite smått up

ps. sorry om min text är lite grötig, är inte så bra på grammatik och sådant så
Citera
2015-10-14, 19:46
  #2
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragomir
okej lång historia kort, en idiot granne till mig ville ha sitt egna internet när han snyltade vårat internet (han fick använda vårat trådlösa för någon deal han hade med den förra lägenhetsinnehavaren som bodde i lägenheten jag bor i innan mig) så han kom upp och gjorde någonting iallafall som gjort vårat internet super segt sedan dess.
nu har han flyttat (tack och lov) så nu försöker jag fixa det han ställt till med och som inte så inlärd i allt detta med internet behöver jag nu lite hjälp:
mitt problem är alltså att när jag startar upp min router (som är kopplat till mitt modem som det ska vara) så får jag inte 1 internet tillgängligt utan 2, jag kan nämligen ansluta mig till både nätverket
dd-wrt, och till nätverket zyxel. och hur jag än gör kan jag inte få det att bli 1 internet igen, är ganska säker (efter massa googlande) att min granne skapade någon form av gästnätverk som bara han kunde komma åt och delade upp vårat internet i 2 på något sätt.
så någon som är en aning smartare en mig på detta som kan gå mig lite tips på hur jag kan lösa detta? har googlat i månader nu och ger lite smått up

ps. sorry om min text är lite grötig, är inte så bra på grammatik och sådant så
Nollställ allt genom att trycka på resetknappen i minst 20 sekunder på varje enhet. Börja med routern då problemet antagligen inte ligger i modemet.

Nu är det dock så illa att DD-WRT har sjukt mycket säkerhetsinställningar och han skulle kunna även ha stängt av reset-knappen.
Citera
2015-10-15, 12:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Nollställ allt genom att trycka på resetknappen i minst 20 sekunder på varje enhet. Börja med routern då problemet antagligen inte ligger i modemet.

Nu är det dock så illa att DD-WRT har sjukt mycket säkerhetsinställningar och han skulle kunna även ha stängt av reset-knappen.
Det var det första jag gjorde men alla hans inställningar är kvar. Så jag gissat att det är kört för mig typ? För han har gjort massa saker jag inte har en aning om.
Citera
2015-10-16, 23:15
  #4
Medlem
cykelsadels avatar
Testat 30/30/30 reset?

Citat:
Hard Reset (aka 30/30/30 reset):

The following procedure will clear out the NVRAM and set dd-wrt back to default values:

With the unit powered on, press and hold the reset button on back of unit for 30 seconds
Without releasing the reset button, unplug the unit and hold reset for another 30 seconds
Plug the unit back in STILL holding the reset button a final 30 seconds

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php...et_or_30/30/30
Citera
2015-10-18, 21:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Testat 30/30/30 reset?



http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php...et_or_30/30/30


Om han tror att han har två internet för att han ser två wifi på clienten så ska han kanske inte hålla på med 30/30/30 reset?
Om han ser två wifi, zyxel & dd-wrt, är inte första steget att ta reda på om han har en zyxel eller dd-wrt router?
Citera
2015-10-21, 17:56
  #6
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Testat 30/30/30 reset?

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php...et_or_30/30/30

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Om han tror att han har två internet för att han ser två wifi på clienten så ska han kanske inte hålla på med 30/30/30 reset?
Om han ser två wifi, zyxel & dd-wrt, är inte första steget att ta reda på om han har en zyxel eller dd-wrt router?

Har läst om trådstarten och rekommenderar att rycka ut all utrustning och börja från noll.
Citat:
Internetuttag/DSL-modem > router/trådlös router > datorer via sladd eller trådlöst.
Citera
2015-10-21, 23:55
  #7
Medlem
har gjort 30/30/30, har dragit ut allt och återställt allt jag kan hitta men när jag kopplar upp mig så är det fortfarande 2 internet.

grunden är dd wrt så det är zyxel som jag inte fattar vart det kommer ifrån
Citera
2015-10-24, 11:44
  #8
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragomir
har gjort 30/30/30, har dragit ut allt och återställt allt jag kan hitta men när jag kopplar upp mig så är det fortfarande 2 internet.

grunden är dd wrt så det är zyxel som jag inte fattar vart det kommer ifrån

Kan du hitta denna zyxel fysiskt?

Och om du kopplar upp dig till denna kan du surfa in på http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1 ?
Även när du är uppkopplad, kommer du åt dina andra uppkopplade enheter från det nätet? (Stäng av brandväggen tillfälligt på den enheten du vill se ifall du kommer åt)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback