Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-14, 11:15
  #1
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
POLITIK
ÅKESSON (SD) VARNAR FÖR VÄLFÄRDSKOLLAPS (Direkt)
2015-10-14 10:41
STOCKHOLM (Direkt) Flyktingsituationen riskerar att ställa vårt land inför en kollaps, en välfärdskollaps, där grundläggande funktioner inte fungerar och landet splittras.

"För första gången känner jag hopplöshet, man har fullständigt tappat kontrollen och visar ingen vilja att återta den", sade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i riksdagens partiledardebatt på onsdagen.

Han sade att det inte finns några tecken på att tillströmningen av flyktingar kommer att avta, utan mycket tyder på att detta är ihållande som en konsekvens av att EU:s yttre gräns har kollapsat.

"Från regeringens håll talar man om att detta som utmaningar, jag tycker kris och katastrof beskriver läget bättre", sade han.

Källa:https://www.avanza.se/placera/telegr...dskollaps.html

Vad tycks om Åkesons synpunkter i flyktingfrågan?
__________________
Senast redigerad av JumpingJack 2015-10-14 kl. 13:37. Anledning: Redigerat bort delar av den citerade artikeln pga 1.02
Citera
2015-10-14, 11:22
  #2
Medlem
Fast ordet Kris betyder möjlighet, det är vi i Väst som har missuppfattat ordet Kris som katastrof, vilket det inte betyder, krisar man har man alla möjligheter att ordna upp saker, när katastrofen är ett faktum så är det försent.

Alltså krisen möjliggör en kursändring, det är det ordet kris betyder.
Citera
2015-10-14, 11:43
  #3
Medlem
WrynolfBents avatar
Kan väljarna på något sätt misstroendeförklara sittande regering utan att storma Rosenbad med högafflar?

Finns det inte någon slags "nödbroms" som kan användas då masspsykos brutit ut hos de styrande?
Citera
2015-10-14, 11:48
  #4
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrynolfBent
Kan väljarna på något sätt misstroendeförklara sittande regering utan att storma Rosenbad med högafflar?

Finns det inte någon slags "nödbroms" som kan användas då masspsykos brutit ut hos de styrande?


Det bör byggas in starkare skydd av välfärden tills nästa regering kliver in eller helst tidigare. Att sådant här bara få ske är förjävligt. Tjänstemannaansvar tex är en bra början och detta kan ju konfigureras på alla möjliga sätt. Men personligt ansvar skall alla ha... både politiker, det offentliga och den privata världen.

edit: Dock har ju de bestämt att det här är BRA för välfärden på något jävla vänster och vem skall göra sådana klassningar. Mer folkomröstningar i så fall om så här stora insatser skall drivas igenom borde kanske lösa den pluggen. Där allt skall redovisas, och om något nytt skall justeras måste detta ske i det offentliga.
__________________
Senast redigerad av YP4XQ 2015-10-14 kl. 11:51.
Citera
2015-10-14, 11:49
  #5
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrynolfBent
Finns det inte någon slags "nödbroms" som kan användas då masspsykos brutit ut hos de styrande?
Det skulle väl i så fall vara en bomb i Rosenbad
Citera
2015-10-14, 12:08
  #6
Medlem
Den totala sanningen...... som de största antalet idioter i det här landet inte fattar. De styrande klarar sig alltid eftersom de stulit så mycket pengar att de kan flytta till ett annat land.
Citera
2015-10-14, 12:11
  #7
Avstängd
SilencedBananas avatar
Ja det är bara att snällt se på när vårt land kollapsar. Det är hemskt.
Dags att andra börjar våga inse att det inte håller längre. Sjukvården är redan hårt belastad, nedskärningar i kommuner, få jobb, låga bidrag, bostadsbrist.
Och så kommer det 2000 personer per dag hit. Herregud.
Citera
2015-10-14, 12:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrynolfBent
Kan väljarna på något sätt misstroendeförklara sittande regering utan att storma Rosenbad med högafflar?

Finns det inte någon slags "nödbroms" som kan användas då masspsykos brutit ut hos de styrande?


Vi kanske skulle gjort det vi skämtade om när jag gjorde lumpen och gick högvakt! Högvakten skulle skulle storma riksdagshuset med dragna AK-4'or , sätta några kärvar i taket och gjort statskupp.
Citera
2015-10-14, 12:15
  #9
Medlem
Mycket bra tal på partiledardebatten: https://www.youtube.com/watch?v=bP6Ch22vek8

Jag känner precis som honom angående flyktingsituationen. Jag bara undrar varför inget annat parti ens kan se lite åt samma håll när säkert dom flesta vanliga folk också tänker likadant. Borde liksom inte dom flesta politiker ha samma tankesätt som det vanliga folket? Mörkrädd blir man iallafall hur dom tänker.
Citera
2015-10-14, 12:16
  #10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi kanske skulle gjort det vi skämtade om när jag gjorde lumpen och gick högvakt! Högvakten skulle skulle storma riksdagshuset med dragna AK-4'or , sätta några kärvar i taket och gjort statskupp.
Hade väl varit bättre i så fall att rikta vapen ner mot kammaren och skjutit rent
Citera
2015-10-14, 12:19
  #11
Medlem
HoranBolls avatar
Tråkigt för de som är beroende av välfärden men det är ju mest bidragspatrask och sånt i vilket fall som blir lidande
Citera
2015-10-14, 12:20
  #12
Medlem
Bra och tydlig sammanfattning av Jimmie. Är glad att han tog upp känslan av hopplöshet för den tror jag stora delar av svenska folket känner igen sig i.

Det står klart att inget annat än ett folkuppror kan förändra situationen i riksdagen före 2018.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback