Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-14, 18:50
  #13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Så det du beskriver är alltså den utopi MP och S önskar? Ankmatare och soltittare? Vad kan lönenivån hamna på?
Ja om du är Svensk och jobbar som tjänstehjon så får du eventuellt en låda bananer i lön.
Kommer du däremot som före detta kannibal från Sudan till exempel, så får du ca 25000 i månaden kanske och måste dessutom leverera lådan med bananer till Svensken.
Blir väl annars kan jag tänka mig utan ironi.
Ett slag beredskapsarbete där normen blir stenhård för Svensken men hjärtlig till den nyanlända.
Bidrag antagligen.Men enligt statistik. Arbete!
Citera
2015-10-14, 22:12
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Det finns inga enkla jobb längre, fan det var annat för snart tjugo år sedan när man kunde jobba för en rekorderlig lön på nån lina på Ericsson.. såna jobb har nästan försvunnit idag.

Jo, det finns enkla jobb. De kan städa (de städar redan svart), de kan diska på restauranger (det gör de redan svart) och de kan få enkla jobb genom Samhall (det har de redan).

Frågan är sedan vilken standard det är tänkt att de ska leva på. Om de ska få en enkel lön för sina enkla jobb och leva på den så får vi en etnisk underklass, vilket är ungefär det värsta ett land kan ha.

De här starka gossarna som har slagit sig genom Ungerns gräns och regelbundet försöker forcera tågtunneln under Engelska kanalen är inte riktigt som drängen Alfred i Lönneberga. Alfred sov i drängstugan, han knogade och bar, han gick bak sina oxar och han var nöjd med att få en dosa snus (och hans farfar satt i fattigstugan). Så blir det nog inte med de ekonomiska migranterna.

Eller också ska de ha en enkel lön för sina enkla jobb och skattebetalarna får förse dem med bidrag så att de kan få en bostad stor nog för familjens behov och så att vi slipper se "fattiga barn". Men vad har vi svenskar då vunnit på hela karusellen?
Citera
2015-10-15, 06:47
  #15
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jo, det finns enkla jobb. De kan städa (de städar redan svart), de kan diska på restauranger (det gör de redan svart) och de kan få enkla jobb genom Samhall (det har de redan).

Frågan är sedan vilken standard det är tänkt att de ska leva på. Om de ska få en enkel lön för sina enkla jobb och leva på den så får vi en etnisk underklass, vilket är ungefär det värsta ett land kan ha.

De här starka gossarna som har slagit sig genom Ungerns gräns och regelbundet försöker forcera tågtunneln under Engelska kanalen är inte riktigt som drängen Alfred i Lönneberga. Alfred sov i drängstugan, han knogade och bar, han gick bak sina oxar och han var nöjd med att få en dosa snus (och hans farfar satt i fattigstugan). Så blir det nog inte med de ekonomiska migranterna.

Eller också ska de ha en enkel lön för sina enkla jobb och skattebetalarna får förse dem med bidrag så att de kan få en bostad stor nog för familjens behov och så att vi slipper se "fattiga barn". Men vad har vi svenskar då vunnit på hela karusellen?

Väl skrivet. Det är åt det där hållet jag också funderar, hur har de tänkt?

Här står Löfven och pratar om statliga jobb i skogen, för mig är dessa "hittepåjobb" bara omfördelning av skattemedel (bidrag) och kostar mer än det smakar.
Men det är ju klart, om de tar bort alla maskiner och börjar med såg, yxa, barkjärn, häst och vagn då snackar vi gröna jobb......
MP pratar om andra gröna jobb (vad det nu är) och det kommer mest troligt också vara omfördelning av skattemedel......jag får inte ekvationen att gå ihop.
S+MP har väl varit mot och drivande i den där "Pigdebatten" tidigare men ska nu skapa "dräng och pig jobb" - fy fan.

Sen är det precis som du skriver, vi kommer få en etnisk underklass som buntas ihop nånstans och där får skapa sitt parallella samhälle med egna lagar och regler, ännu fler "No Go Zoner" och det behöver vi mer av?
Citera
2015-10-15, 10:38
  #16
Medlem
Burkens avatar
Om vi hjälps åt kanske vi kan hitta de här enkla jobben, här är ett iaf:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6279001
Rensa spår och växlar så tågen går.
Citera
2015-10-15, 21:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Väl skrivet. Det är åt det där hållet jag också funderar, hur har de tänkt?

Här står Löfven och pratar om statliga jobb i skogen, för mig är dessa "hittepåjobb" bara omfördelning av skattemedel (bidrag) och kostar mer än det smakar.
Men det är ju klart, om de tar bort alla maskiner och börjar med såg, yxa, barkjärn, häst och vagn då snackar vi gröna jobb......
MP pratar om andra gröna jobb (vad det nu är) och det kommer mest troligt också vara omfördelning av skattemedel......jag får inte ekvationen att gå ihop.
S+MP har väl varit mot och drivande i den där "Pigdebatten" tidigare men ska nu skapa "dräng och pig jobb" - fy fan.

Sen är det precis som du skriver, vi kommer få en etnisk underklass som buntas ihop nånstans och där får skapa sitt parallella samhälle med egna lagar och regler, ännu fler "No Go Zoner" och det behöver vi mer av?

Det finns ett par gröna jobb som jag tycker är välmotiverade och där ett antal lågutbildade kan få plats:

. som drängar åt mjölkbönder. Mjölkbönder har idag en pressad situation och om de kan få gratis drängar som bär hö, mockar etc skulle det underlätta för dem. Problemet är att många mjölkproducenter numera har avancerad utrustning som mjölkar korna automatiskt och där kan nyanlända svårligen göra någon nytta

. ogräsrensning i ekologiska odlingar. Det är inte så svårt. Det går fort att lära sig vad som är ogräs och vad som är nyttoväxten

. skogsplantering. Avverkning med motorsåg och stora maskiner är däremot inget för nybörjare.

. bärplockning. Det är vansinne att hämta hit thailändare från andra sidan jordklotet. Miljöpartiet borde ju vara de första att påpeka att flygresorna är skadliga för miljön
Citera
2015-10-15, 22:19
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
MP vill "skapa" nya enklare jobb med att höja b.la. rut avdraget.
Min fundering kring deras nya enklare jobb för de (nyanlända) med lägre utbildningsnivå - finns inte risken att de blir vår tids nya tjänstehjon?

Var det så man ville ha det?
Är det så Vi vill ha det?
Hur tänker de egentligen, var och hur ska jobben skapas?

Löfven snackar om att det ska skapas jobb i skogen b.la ska vi alltså ha X-antal hundratusen(?) skogsarbetare när vi har en massa effektiva skogsmaskiner, jag fattar inte i vilken värld de verkar leva i.

Det kanske är två olika saker som MP och "Löfvén" snackar om? 1) Några privata tjänstejobb med rut, och 2) S-märkta jobb i skogen etc som helt eller delvis betalas av staten?

Problemet är dock att det är så pass höga krav ute i det svenska arbetslivet idag på grund av dagens lönenivåer och produktivitetsnivån. I ett internt kommunistsystem som det gamla sverige var så fanns det pengar till att subventionera en mindre del av jobben så att de som inte nådde upp till produktivitetskravet i privat sektor kunde jobba inom stat och kommun med rimlig lön. Med något samhällsnyttigt riktigt jobb. Tveksamt om det fungerar idag dock, vi har förorter i landet med > 75% arbetslöshet och det väller in en tsunami med arbetslösa utifrån. Så de här insatserna blir som att pissa i stilla havet.

Men ett par goda exempel från projekten kommer naturligtvis exponeras i propagandamedia. En blatte i orange:a arbetskläder, reflexväst och med röjsåg i handen kommer visas upp i bild och intervjuas. Han trivs med sitt jobb och den svenska tillväxten har ökat med....fler personer.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2015-10-15 kl. 22:28.
Citera
2015-10-15, 22:30
  #19
Medlem
staticages avatar
Låter som en bra ide kanske medelklassen kan få råd att ha tjänstefolk hemma
Jag skulle vilja ha en somalier som chafför,en afghan som butler och en syrier som städerska.
Citera
2015-10-16, 06:23
  #20
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det finns ett par gröna jobb som jag tycker är välmotiverade och där ett antal lågutbildade kan få plats:

. som drängar åt mjölkbönder. Mjölkbönder har idag en pressad situation och om de kan få gratis drängar som bär hö, mockar etc skulle det underlätta för dem. Problemet är att många mjölkproducenter numera har avancerad utrustning som mjölkar korna automatiskt och där kan nyanlända svårligen göra någon nytta

. ogräsrensning i ekologiska odlingar. Det är inte så svårt. Det går fort att lära sig vad som är ogräs och vad som är nyttoväxten

. skogsplantering. Avverkning med motorsåg och stora maskiner är däremot inget för nybörjare.

. bärplockning. Det är vansinne att hämta hit thailändare från andra sidan jordklotet. Miljöpartiet borde ju vara de första att påpeka att flygresorna är skadliga för miljön

Jag är med i ditt tänk om vilka typer av jobb som KAN finnas, nu är det väl så att en del av dessa enkla jobb har övertagits av maskiner som du riktigt pekar på.
Kossor som har mjölkmaskiner, skrapor som mockar, stora skogsmaskiner som kapar, kvistar, sågar och bär bort.

Däremot så har du hittat en nisch - bärplockning, vedhuggare, kottplockning och trädplantering de sköts till stor del manuellt.

Jag blir lite konfunderad, varför hittar vi inte fler "enkla" jobb som vi kan erbjuda?

Hur ska S+MP få till jobben utan att de får stämpeln - tjänstehjon?
__________________
Senast redigerad av Burken 2015-10-16 kl. 06:25.
Citera
2015-10-16, 09:22
  #21
Medlem
"Enklare" jobb...tja det blir nog en svår gränsdragningsproblematik men jag förstår att MP och de andra politikerna inte vågar säga som det är:

-Det bästa vore att lagstifta om sänkta lägsta löner så får marknaden själv avgöra vad som är "enkla" jobb.

Det är egentligen helt absurt att politiker ska bestämma vad som är "enkla" jobb särskilt när dessa politiker vanligen helt saknar arbetslivserfarenhet från den globalt konkurrensutsatta näringslivssektorn.

Med det sagt så är min ståndpunkt som sådan att Sveriges väg mot framtiden endast går genom att uppmuntra till att skapa fler kvalificerade arbetstillfällen. Arbeten som står i topp i den internationella konkurrensen, högre effektivitet. Större rationaliseringar. Färre jobb ska hela tiden vara mantrat = mindre befolkning. De som slås ut slås ut.

Vi lever inte för att arbeta. Vi arbetar för att överleva.

Allt onödigt ska bort.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2015-10-16 kl. 09:23. Anledning: Stavfel
Citera
2015-10-16, 22:30
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Med det sagt så är min ståndpunkt som sådan att Sveriges väg mot framtiden endast går genom att uppmuntra till att skapa fler kvalificerade arbetstillfällen. Arbeten som står i topp i den internationella konkurrensen, högre effektivitet. Större rationaliseringar. Färre jobb ska hela tiden vara mantrat = mindre befolkning. De som slås ut slås ut.

Vi lever inte för att arbeta. Vi arbetar för att överleva.

Allt onödigt ska bort.

Du har helt rätt.

Det finns en aspekt som konsekvent ignoreras i debatten om låglönejobb: effekten i ett välfärdssamhälle som Sverige. Det finns inga teorier om detta inom ekonomiska vetenskaper, och att ingen har fått ekonomipriset till Alfred Nobels minne för detta ämne beror på att ingen har tagit i det.

Ändå är det en väldigt enkel fråga. I ett välfärdssamhälle som Sverige ska alla få del av välfärden oberoende av den egna plånboken. Det är själva idén med vårt välfärdssystem. Den som behöver ett nytt hjärta ska få det, till en kostnad av 3 miljoner oberoende om det är Volvos VD eller en person som nyss fick asyl och inte har betalat in en skattekrona i Sverige.

Det är väldigt vackert. Men faktum är att en lågavlönad person betalar in mindre skatt. Och om andelen lågavlönade ökar kommer skatteintäkterna att minska i motsvarande mån. Om principen "till alla enligt behov inte enligt plånbok" fortfarande ska gälla kommer standardservicen att minska för alla

För att illustrera detta skrev jag en gång denna text på den hädangångna sajten Exilen, där det fanns en korkad debattör med nicket Enigma:

Enigma och den solidariska kaffepolitiken

Vi har ett kontor där det jobbar
1. Enigma, aktad sociolog med statistisk spetskompetens, lön 400 000/år
2. Frasse, kontorsassistent, lön 200 000/år
3. Abdullah, städare på halvtid, lön 100 000/år
4. Halta Lotta, arbetshandikappad som har lönebidrag, arbetsgivaren betalar 2 000/månad = 25 000/år

Kontoret bildar nu en kaffekassa för att täcka gemensamma kaffeinköp. Man kommer överens om att alla ska betala 1 promille av sin årslön, och lönekontoret drar den. Utfallet blir

Enigma betalar 400 kr/år
Frasse betalar 200 kr/år
Abdullah betalar 100 kr/år
Lotta betalar 25 kr/år

En kopp kaffe kostar 50 öre att tillreda. Om nu var och en fick ut kaffe i proportion till sin insats, och om vi räknar med 200 arbetsdagar/år för enkelhetens skull så kan

Enigma dricka 4 koppar kaffe/dag
Frasse 2 koppar/dag
Abdullah 1 kopp/dag
Lotta ¼ kopp varje dag, eller 1 kopp var fjärde dag

Men nu var ju poängen att man bildade en gemensam kassa med av var och en efter förmåga. Pengarna räcker till 7,25 koppar per dag, dvs knappt 2 koppar per person, om man delar lika. Och det är meningen.

Nu är saken dock den att Abdullah och Lotta har litet mer tid att sitta i köket så de sätter gärna i sig 3 koppar varje dag. Lotta behöver dessutom mer kaffe av medicinska behov. Nu kan Enigma inte få sina 2 koppar. Hon får nöja sig med 1. Hon blir lite förtretad.

Abdullah och Lotta föreslår att man ska höja utdebiteringen till 2 promille av årslönen så att alla ska kunna dricka knappt 4 koppar per dag. Utfallet skulle bli:

Enigma betalar 800 kr/år
Frasse betalar 400 kr/år
Abdullah betalar 200 kr/år
Lotta betalar 50 kr/år

Nu börjar det där med solidaritet svida. Engima säger nej till förslaget. Frasse lägger ner sin röst. Abdullah och Lotta röstar igenom förslaget.

Fattar inte ni godhetsapostlar att det är just så här man gör när man finansierar saker och ting skattevägen? Man tar ut skatt efter förmåga (med det tillägget att skatten också är progressiv så att Enigma egentligen skulle ha betalat proportionellt ännu mer) i syfte att kunna låta andra som inte har lika gott om pengar få del av nyttigheterna.

Fatta detta: Man måste alltid TA UT någonting av någon för att någon annan ska kunna FÅ. Det är det som brukar kallas KOSTNAD, ja, jag vet att det också kan kallas fördelning eller överföring, men för den som betalar är det ändå en KOSTNAD. Den som betalar, är nettobidragsgivare, måste sänka sin standard, dvs konsumera mindre, för att någon annan ska kunna få.

Och det är så jag vill ha det! Jag tycker detta är en utomordentlig princip, rätt tillämpad och i rimlig omfattning. Så här fungerar det svenska välfärdssystem som jag VILL HA, och VILL HA KVAR. En solidariskt finansierad sjukvård som ställer den först i kön som har störst behov, inte den med störst plånbok.

Men det kan väl inte vara så svårt att fatta att om det nu kommer till FLER Abdullahs och Lottor i systemet, så måste Enigma – och de andra i systemet - avstå från MER av sitt kaffe. Eller betala in mer.

Det som gäller kaffe gäller för sjukvården. Ska den delas på allt fler som kan bidra med allt mindre med person så kommer den obönhörligen att urholkas och sjunka i kvalitet.
Och samma sak gäller alla andra skattefinansierade tjänster.

Ni som svänger er så lättsinnigt med att ”invandringen är ingen kostnad” – är ni beredda att tänka igenom kaffeexemplet?

---

Tillägg: Det är förstås bättre att människor arbetar till en låg lön och betalar in litet skatt än att de inte arbetar alls och inte betalar skatt alls.

Men låglönejobb är inte lösningen för Sverige och en större andel lågavlönade innebär mindre offentlig service åt alla.
__________________
Senast redigerad av Winston Smith 2015-10-16 kl. 22:33.
Citera
2016-10-08, 10:23
  #23
Medlem
Svaret kom i ett SVT program om Invandring.

Där sa man - I USA har man baaraa 2 veckors semester-
men där kommer man hem från jobbet till dukat matbord-
man städar inte o klipper inte gräs o sånt som ankdammfolket gör
utan det gör andra.

De fattade inte att merparten av det man inte gör görs av hemmafruar o barn
med eller utan betalning i form av småpengar.

Ankdammfolkets uppgift är således sa man - att visa solidariet med de outbildade
azylfolket - ink TiggeROM/ZiggeROM antar jag - genom att anlita dessa för de
hushållsbestyr som är enkla o som man gör själv - o detta mot betalning.

Det anses ankdammsfolket ha råd med.

Ropen Skalla Sluta Spara Ni Alla
Lägg Sparpengarna På Enklare Jobb till ALLA
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback