Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-14, 07:51
  #1
Medlem
Burkens avatar
MP vill "skapa" nya enklare jobb med att höja b.la. rut avdraget.
Min fundering kring deras nya enklare jobb för de (nyanlända) med lägre utbildningsnivå - finns inte risken att de blir vår tids nya tjänstehjon?

Var det så man ville ha det?
Är det så Vi vill ha det?
Hur tänker de egentligen, var och hur ska jobben skapas?

Löfven snackar om att det ska skapas jobb i skogen b.la ska vi alltså ha X-antal hundratusen(?) skogsarbetare när vi har en massa effektiva skogsmaskiner, jag fattar inte i vilken värld de verkar leva i.
__________________
Senast redigerad av Burken 2015-10-14 kl. 07:54.
Citera
2015-10-14, 07:56
  #2
Medlem
loliravers avatar
var och hur ska jobben skapas?

Enkelt, jobben kommer skapas i varje kommun.

Per 1000 invånare ska 5st jobb finnas där dom nya förutsättningarna gäller, det kan handla om allt från att titta på solen till att mata ankorna.


Dock så skapar inte regeringen så många nya jobb i sverige, men om jag kunde jobba med att mata ankor eller liknande efter att jag var klar med högstadiet skulle jag vara glad.
Citera
2015-10-14, 08:05
  #3
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
var och hur ska jobben skapas?

Enkelt, jobben kommer skapas i varje kommun.

Per 1000 invånare ska 5st jobb finnas där dom nya förutsättningarna gäller, det kan handla om allt från att titta på solen till att mata ankorna.
Dock så skapar inte regeringen så många nya jobb i sverige, men om jag kunde jobba med att mata ankor eller liknande efter att jag var klar med högstadiet skulle jag vara glad.

Så det du beskriver är alltså den utopi MP och S önskar? Ankmatare och soltittare? Vad kan lönenivån hamna på?
Citera
2015-10-14, 08:10
  #4
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Så det du beskriver är alltså den utopi MP och S önskar? Ankmatare och soltittare? Vad kan lönenivån hamna på?

Jag skulle gissa på runt 20,000:- före skatt
Citera
2015-10-14, 08:13
  #5
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Jag skulle gissa på runt 20,000:- före skatt
Om det nya tjänstehjonet lyckas få komma ut i skogen och röja med motorsåg/röjsåg så har ju denne fått en högre utbildning/ kompetens än ankmataren, var hamnar lönenivån på då?
Citera
2015-10-14, 08:15
  #6
Medlem
HemskeSvens avatar
Ankmatarfacket kommer vägra godta slavlöner. Oroa er inte, ingen ankmatare kommer att utnyttjas, de kommer få en rättvis lön på minst 20papp i månaden. Genuscertifierat, givetvis. Ordning och reda.
Citera
2015-10-14, 08:17
  #7
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Om det nya tjänstehjonet lyckas få komma ut i skogen och röja med motorsåg/röjsåg så har ju denne en högre kompetens än ankmataren, vad kan då lönenivån hamna på då?


Nu är ankmatare inget riktigt yrke än, vi har pratat om det i ungdomspartiet och anser att även om ankmatare ska behöva utföra andra arbeten så som att lägga märke till om hundar eller liknande skrämmer ankorna så kräver det en ganska så låg utbildning.

Ankmatar jobben kommer enbart att ges till dom med en riktigt låg utbildning då vi fruktar att 65år+ folk kommer ta monopol på dom här arbetena och arbeta med det resten av sina liv.

Nu så anses man vara extremt fattig om man tjänar under 10,000:- i månaden(jag har för mig att man iallafall var fattig) så jobbet borde ge mer än 10,000:- efter skatt.
Citera
2015-10-14, 08:23
  #8
Medlem
SvenskOppositions avatar
Sånt här är väl en gammal kommuniststatsspecialitet?

Gropgrävare, gropfyllare och gropinspektörer. Du kan lätt hålla tusen personer sysselsatta per hektar grusplan.

Vilken vinst för Sverige!
Citera
2015-10-14, 08:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Om det nya tjänstehjonet lyckas få komma ut i skogen och röja med motorsåg/röjsåg så har ju denne fått en högre utbildning/ kompetens än ankmataren, var hamnar lönenivån på då?
Då kanske det blir 1 års A-Kassa.
Citera
2015-10-14, 08:30
  #10
Medlem
Vänstern har nu sett Reinfelts trojanska häst. Högern har länge, men försiktigt pratat om lägre trösklar. Samtidigt har man massimporterat på gränsen till efterblivna människor från de värsta avkrokarna i tredje världen. Syftet från den store landsförrädaren har hela tiden varit att skapa en ny underklass som används som murbräcka mot den svenska modellen och den svenska välfärden.

Nu gick det lite snabbare än vänstern hade hoppats på att uppnå den kritiska massa som behövdes och vad gör man då? Jo man förespråkar enkla jobb med låga löner, precis som Reinfelt länge gjort.

Schack matt. Men ingen fattar vad som hänt, så det är ok!

ps. För den som inte vill tro att Reinfelts mål var att knäcka välfärden, lyssna på Granskning Sveriges invtervju med före detta moderatledaren Bo Lundgren. Han bekräftar i klartext att just så var fallet med invandringspolitiken från M.

Cheers!
Citera
2015-10-14, 08:47
  #11
Medlem
Burkens avatar
Jag har sedan länge misstänkt att det funnits en dold agenda med denna kolonisation, men blir ändå så förvånad att 7-klövern blir tagen på sängen så brutalt med sin utopiska dröm.

Men Vill "Nisse i Hökarängen" ha ett tjänstehjon som har subventionerad lön?
Citera
2015-10-14, 08:58
  #12
Medlem
Det finns inga enkla jobb längre, fan det var annat för snart tjugo år sedan när man kunde jobba för en rekorderlig lön på nån lina på Ericsson.. såna jobb har nästan försvunnit idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback