Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-14, 11:39
  #13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
För det andra, hur kan man ens tro att 1000 personer ger ens en uns fingervisning av sanningen?

Därför att man kan någonting om statistik, någonting du uppenbarligen inte kan. Så länge urvalet är slumpmässigt så är 1000 personer mer än nog för att få fram en träffsäkerhet på över 95%. Här kan du se en tabell på hur många personer du behöver tillfråga när det gäller olika storlekar på populationen: http://www.research-advisors.com/ima...ge/SSTable.jpg
Citera
2015-10-14, 11:42
  #14
Medlem
Ska en statistisk undersökning bli trovärdig måste man ange hur frågan/frågorna har ställts, och hur urvalet av tillfrågade personer har gjorts. Och hur underlaget sedan har sammanställts.
Citera
2015-10-14, 11:43
  #15
Medlem
Läste en jävligt kul krönika igår av Andres Lokko i Slitz 1991, han ville då förbjuda tiggeri eftersom hans idol Tony Parson hatar äckligt fula klädda tiggare på Londons gator, kan man inte klä sig rätt ska man fan inte tigga.

Man skulle skicka den krönikan till Lokko och Shyffert för att påminna dem att när de var i 20 år åldern var de mer reaktionära än idag.

En dag kommer tiggeri även stoppas i Stockholm när det går överstyr.
Citera
2015-10-14, 11:55
  #16
Medlem
Bergakungens avatar
En enkel reality chck:

Vi ställer tre olika frågor, för att visa på att svaren inte går att värdera om man inte känner till frågan:

1. Kan du tänka dig att förbjuda tiggeri, när det handlar om parasiter från äckliga länder, som bara snyltar på Sverige och ljuger om att de är fattiga... ?

2. Skall tiggeri och bettlande förbjudas därför att det är ett ovärdigt sätt att försörja sig och för att de långsiktiga effekterna av ett tillåtande blir ohållbara, även för tiggarna?

3. Tycker du att allt tiggeri skall förbjudas, även insamlingar för Röda Korset och för nödlidande?

Var och en kan ju roa sig att formulera fler frågor, om man vill, men min poäng framgår säkert: Beroende på hur frågan ställs kommer man att få helt olika svar.
Citera
2015-10-14, 11:55
  #17
Medlem
Jippie. Ännu en tiggartråd. O som vanligt exploderar den. Känns skönt med engagemang.
Men jag förstår inte Stockholmare. Varenda dag möts man av de där förbannade tiggarna. De står i grupp o förpestar tillvaron med sin sång o musik. Börjar tröttna på att höra om Barnatro o öppnade pärleportar för att hålla deras gryta kokande.
De har till o med arbetskläder. O så har folk mage att förneka att tiggeriet är organiserat. Nä fy fan vad jag blir förbannad på detta organiserade tiggeri som hållit på i flera decenier. Förbjud skiten direkt.

Sedan har vi problemet med de tiggarna som ni andra spyr galla över.
Jag förstår mig faktiskt inte på er. Jag själv är inte bara rasist utan även SDare. Nu hör inte dessa två ihop då jag är SDare tack vare deras politik samt att jag tycker illa om bananätare sedan uppväxten i ett liten bruksort.
Men tiggarna förstår jag inte motståndet emot.
Vi har genom folkomrösning blivit medlemmar i EU. Så den fria rörligheten har vi själva valt att få även om de flest, blåsta personer aldrig fattat att en regel till vår fördel även blir en regel till vår nackdel.

Men det argument som oftast framförs är att vi inte har något ansvar att försörja andra. O nu till det roliga i det argumentet. Ingen tvingar någon att ge några pengar till en tiggare. Så de som faktiskt försörjer tiggarna gör det av fri vilja.
Så vill vi bli av med tiggarna så är lösningen enkel. Sluta då för fan att ge dem pengar.

Men vi kan sluta ge dem pengar. Vi kan även förbjuda tiggeri, vilket innebär att jag kommer skicka polisen på Frälsis så fort jag ser dem. Ska böi kul att se polisen arrestera, frireligiösa pensionärer.
Men det finns en stor risk i att stoppa romernas inkomster.
Inte ens en gniden rom pallar att sitta utanför en affär i snöstorm o minusgrader om personen i fråga inte är utblottad.
Trotts allt är det människor vi pratar om. Människor med en överlevnadsinstinkt. I dag sitter de o ger oss dåligt samvete. Det är allt. Men ta ifrån dem den lilla inkomst de har så lär vi upptäcka att de hittar nya vägar till att få in pengar o då kommer det inte vara lika kul att slippa ha dem sittandes utanför ICA.

Så vi som klarar att tänka längre än näsan vill inte förbjuda tiggeri. Vi vill hitta en annan lösning. Tur att 6 av 10 Stockholmare bevisat att de kan tänka. Jag trodde inte det fanns så många tänkande personer i den staden.
Citera
2015-10-14, 12:32
  #18
Medlem
Fjodorovs avatar
Dumjävlar, det är inte tiggeriet som är problemet. Att man är såpass fega att man inte ens vågar erkänna för sig själva att det är zigenarna som är problemet är helt oförståeligt.

Problemet är att om man förbjuder tiggeriet så kommer det gå åt fanders sen. Se bostadskrisen och arbetsmarknaden samt ekonomin. Det kommer i de närmaste 20 åren finnas enormt mycket fler hemlösa och utslagna i Sverige. Ska vi då förbjuda tiggeriet? Galenskap. Galenskap, galenskap och återigen galenskap.

Zigenarna är problemet. Skaffa lite stake och erkänn det.
Citera
2015-10-14, 15:41
  #19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Nu rapporterade dom på Nyheterna på TV4 att 6 av 10 Stockholmare inte vill förbjuda tiggeri och att man hade frågat 1000 stycken för undersökningen. Hörde dock inte vem som hade utfört/beställt undersökningen och det finns ingen tidning som än har skrivit en artikel om det hela så någon källa kan jag inte i nuläget hänvisa till förutom TV4 nyheter.

För det första, Är det bara vad Stockholmare tycker som spelar roll? För det andra, hur kan man ens tro att 1000 personer ger ens en uns fingervisning av sanningen? Dom skulle ju lika gärna kunnat tillfråga folk enbart på Södermalm..

Diskussion: Vad tycker ni om att man använder en tafatt-undersökning för att ge en falsk bild av opinionen gällande tiggeri? är verkligen ynka 1000 personer ett underlag som man kan stödja sig på när vi lever i ett land med 7 miljoner röstberättigade?
Ja jag tycker att Tv 4 borde vara lite medmänskliga och frivilligt ge bort sitt jobb till tiggarna och själva bli tiggare istället.
Statistiska siffror har alltid varit grundat på ca tusen tillfrågade i vårt demokratiska land.
Jag förstår inte ens varför man i demokratins namn inte frågar hela den Svenska befolkningen denna fråga istället.
Under tiden kallar jag det bullshit ala Tv4
Citera
2015-10-14, 15:56
  #20
Medlem
1000 personer bör räcka om det är _slumpmässigt_ utvalda personer.

Men som noteras ovan är det otroligt viktigt att veta exakt vilken fråga som ställdes. Noterade själv rubriken i dagens Metro på pendeltåget där tre (3) personer passerade med sina tiggarkort på en 40 minuter lång tågresa!

Tycker jag om det? Nej.

Förbjuda det? Nja. En del av mig säger absolut att det borde förbjudas en annan del av mig ser att konsekvenserna kan bli ganska jobbiga om man drar det till sin spets. Bara förbjuda invandrare att tigga? Måste man ha "tiggarlegitimation"? Svenska hemlösa tiggare är de ok? Svenskar som talar med finsk brytning?

Frågan är knivig!
Citera
2015-10-14, 15:59
  #21
Medlem
McCarthy01s avatar
Äsch, låt de stackars tiggarna hållas. De lär ändå inte själva få behålla ens en tiondel av slantarna de lyckas skrapa ihop, då de är utskickade från högre ort. Vi har betydligt allvarligare problem att fokusera på nu, som massinvällningen a' 10 000 per vecka.
Citera
2015-10-14, 16:57
  #22
Medlem
Torasts avatar
Enligt undersökningen ger också 45% av stockholmare pengar till tiggare. Om jag trodde att den siffran var ens i närheten av sann skulle jag också sätta mig och tigga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback