Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-13, 14:07
  #1
Medlem
Under älgjakten noterade jag något konstigt rött/orange på 300m avstånd, efter 15 minuters kikartid konstaterade jag att det var en råget med något orange på sig. Tänkte att hon fastnat i ett fårstängsel elller något och att det satt fast, gjorde en herrejössesansmygning och kom inom skotthåll, men i kikarsiktet ser jag nu att hon har öronmarkeringar/lappar i öronen (orange) och ett stort orange pejlhalsband. Jagar inte så långt från grimsö så jag misstänker att de har ett finger med i spelet.. vet någon vad de studerar avseende rågetter? Fästingspridning? Antar att det hade varit lagligt att skjuta henne, men det känns ju litd onödigt.
Citera
2015-10-13, 14:12
  #2
Medlem
tzjs avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5921274

Verkar vara pga fästingar man gör den typen av kartläggning.
Citera
2015-10-13, 14:49
  #3
Medlem
Tack för artikeln! Förra årets kid har väl växt upp och fått större halsband! Var 10cm brett ungefär så de måste ha satt på det när hon var vuxen. Kanske skall leta kontaktinfo till grimsö och fråga lite mer i detalj..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback