Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-13, 11:17
  #1
Medlem
Jag pratade med en medelålders man som sade att han inte har något emot att staten sätter upp kameror överallt i Sverige, eller att de kan göra intrång i privata konversationer hursomhelst. Hans motivering var att han inte har något att dölja, och därför inte har något att oroa sig för.

Jag försökte få honom att fatta att det säkert går jättebra för honom att staten och företag succesivt bygger upp ett omfattande övervakningssystem av civila, eftersom han själv kommer hinna dö innan Sverige når total 1984-status, men att det kommer bli förjävligt för de svenskar som lever om 200 år.

Han höll inte med. Varför vet jag inte, han kunde inte förklara. Jag frågade om han inte brydde sig om sin integritet. Han svarade att jag använde ordet "integritet" fel. Jag sade att om det totalitära övervakningssamhället blir verklighet innan jag dör så kommer jag göra som i "Brave new world" och leva som vilde i ett oövervakat naturreservat. Han flinade åt detta och sade att jag kommer gå vilse i skogen utan teknologisk hjälp.

Hur många sådana här idioter har vi ibland oss på ett ungefär? Hur får vi dem att börja bry sig?
Citera
2015-10-13, 11:33
  #2
Medlem
Tjuvläs hans post. Låna mobilen och kolla vad han skrivit. Glömmer han datorn inloggad så in och spara undan massa mail. Sätt in mikrofoner i hans rum. Montera en gps i hans bil. Regga hans mobil på någon tjänst så att du alltid vet var den är.



Låt det hela gå ett litet tag tills du har lite info. Sedan kan du börja ställa lite frågor om ditten och datten.
Citera
2015-10-13, 11:35
  #3
Medlem
Du kan även tipsa om hur det är i Kina redan idag. Allt du gör på nätet påverkar din kreditvärdighet. Och även dina vänners kreditvärdighet påverkar din. Du kan alltså få problem med att få exempelvis bostadslån för att du umgås med någon som har betalningsanmärkningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback