Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-12, 19:21
  #1
Medlem
Driver ett litet men ganska framgångsrikt företag. Började med detta för omkring 5 år sedan och är idag är vi ca 10 anställda.
Startade själv men allt eftersom har jag behövt anställa.
Alla på firman är etniska svenskar vilket känns bra. Ärligt talat så plockar jag bort ansökningar från invandrare de gånger jag har haft tjänster ute.

Jag har inget direkt emot invandrare men jag skulle aldrig våga anställa någon, dels är jag orolig för hur vederbörande skulle tas emot av resten av gänget men jag känner också en rädsla för hur det skulle tas emot av våra kunder.
Vet själv att jag tycker det är extremt jobbigt att prata med någon som bryter kraftigt exempelvis.
Sen har man problematiken med ev. religion och vad det för med sig.

Vi är ett typiskt mindre företag som om man sticker ut hakan "förser Sverige med jobb", men oavsett subventioner, lockbete m.m. så kommer jag som det känns nu i alla fall aldrig anställa någon invandrare.
I varje fall ingen utomeuropé eller någon som aktivt praktiserar religion.

Jag vill diskutera.
Anser ni resonemanget vara rasistiskt?
Finns det fler egenföretagare som tänker/har tänkt i liknande banor?
Erfarenheter av invandrare på små företag, bra/dåliga?

OT. Mod får flytta om tråd ligger fel.
Citera
2015-10-12, 19:23
  #2
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavorkan
Driver ett litet men ganska framgångsrikt företag. Började med detta för omkring 5 år sedan och är idag är vi ca 10 anställda.
Startade själv men allt eftersom har jag behövt anställa.
Alla på firman är etniska svenskar vilket känns bra. Ärligt talat så plockar jag bort ansökningar från invandrare de gånger jag har haft tjänster ute.

Jag har inget direkt emot invandrare men jag skulle aldrig våga anställa någon, dels är jag orolig för hur vederbörande skulle tas emot av resten av gänget men jag känner också en rädsla för hur det skulle tas emot av våra kunder.
Vet själv att jag tycker det är extremt jobbigt att prata med någon som bryter kraftigt exempelvis.
Sen har man problematiken med ev. religion och vad det för med sig.

Vi är ett typiskt mindre företag som om man sticker ut hakan "förser Sverige med jobb", men oavsett subventioner, lockbete m.m. så kommer jag som det känns nu i alla fall aldrig anställa någon invandrare.
I varje fall ingen utomeuropé eller någon som aktivt praktiserar religion.

Jag vill diskutera.
Anser ni resonemanget vara rasistiskt?
Finns det fler egenföretagare som tänker/har tänkt i liknande banor?
Erfarenheter av invandrare på små företag, bra/dåliga?

OT. Mod får flytta om tråd ligger fel.

Jag kan bara säga en sak, det behövs flera såna som dig, även om det gäller enbart svenskar.'Rädda landet medans ni kan!
Citera
2015-10-12, 19:25
  #3
Avstängd
Lilla muslimen som försöker klättra upp i hierarkin och göra karriär, det ska vi sätta stopp för.
Citera
2015-10-12, 19:25
  #4
Avstängd
Det är ditt företag och du bestämmer vem som ska jobba där, bara för att du väljer bort invandrare gör det dig inte till rasist!
Citera
2015-10-12, 19:26
  #5
Avstängd
ElMosavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Lilla muslimen som försöker klättra upp i hierarkin och göra karriär, det ska vi sätta stopp för.
Ojdå.. om det är en utbildad muslim som uppfyller kraven, vad är den som hindrar honom från att bli precis som vilken svensson som helst? alltså jobbar, betalar skatt och lever i en villa någonstans.
Citera
2015-10-12, 19:28
  #6
Medlem
Mullrets avatar
Beror på vad du säljer. En invandrare som varit i Sverige länge har kanske massor med kontakter som kan vara bra för ett företag. Bilfirmor brukar ha lite mörkt bland säljarna - så blattarna kan känna sig trygga i sina bilköp. Säljer du damunderkläder i en butik så är det en sämre ide om säljarna skall vara brunstiga män som doftar vitlök.
Citera
2015-10-12, 19:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavorkan
Driver ett litet men ganska framgångsrikt företag. Började med detta för omkring 5 år sedan och är idag är vi ca 10 anställda.
Startade själv men allt eftersom har jag behövt anställa.
Alla på firman är etniska svenskar vilket känns bra. Ärligt talat så plockar jag bort ansökningar från invandrare de gånger jag har haft tjänster ute.

Jag har inget direkt emot invandrare men jag skulle aldrig våga anställa någon, dels är jag orolig för hur vederbörande skulle tas emot av resten av gänget men jag känner också en rädsla för hur det skulle tas emot av våra kunder.
Vet själv att jag tycker det är extremt jobbigt att prata med någon som bryter kraftigt exempelvis.
Sen har man problematiken med ev. religion och vad det för med sig.

Vi är ett typiskt mindre företag som om man sticker ut hakan "förser Sverige med jobb", men oavsett subventioner, lockbete m.m. så kommer jag som det känns nu i alla fall aldrig anställa någon invandrare.
I varje fall ingen utomeuropé eller någon som aktivt praktiserar religion.

Jag vill diskutera.
Anser ni resonemanget vara rasistiskt?
Finns det fler egenföretagare som tänker/har tänkt i liknande banor?
Erfarenheter av invandrare på små företag, bra/dåliga?

OT. Mod får flytta om tråd ligger fel.

Vad är det företaget sysslar med?

Ja det är rasistiskt.
Citera
2015-10-12, 19:33
  #8
Avstängd
Mertillens avatar
Man ska inte haka upp sig på om något är rasistiskt. Är det sunt och känns det rätt så driv genom det! Även om det är rasistiskt eller "rasistiskt". Att genomföra omvandlingen av Sverige är totalitärt, odemokratiskt, ondsint. Det är att göra sig skyldig till övergrepp. Så motstånd är ok.
Citera
2015-10-12, 19:37
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElMosavi
Ojdå.. om det är en utbildad muslim som uppfyller kraven, vad är den som hindrar honom från att bli precis som vilken svensson som helst? alltså jobbar, betalar skatt och lever i en villa någonstans.

Muslimer har inte tillfört något, titta bara på deras länder hur fungerande dom är. Ska dom dra med sig kulturen hit, nä arbeten ska endast vara till för kristna och judar.
Citera
2015-10-12, 19:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Vad är det företaget sysslar med?

Ja det är rasistiskt.

Kan förstå hur du resonerar fast ändå inte...
Skulle exempelvis inte ha några som helst problem med att anställa en adopterad mörkhyad person. Anser du det fortfarande rasistiskt?
Det är alltså inte om människan är svart, vit gul eller röd som skrämmer mig utan vederbörandes värderingar och människosyn.
Arbetar inom tjänstesektorn.
Citera
2015-10-12, 19:38
  #11
Medlem
staticages avatar
Av egen erfarenhet kan jag säga så här,bryter man en nagel på jobbet blir det ett jävla liv,
aldrig upplevt så känsliga personer som invandrare på jobb,
visst finns dom som är bra med,men överlag.
Värsta är när det blir missförstånd för man inte förstår vad man säger,
man nickar att man förstår sen går man och gör tvärtom mot vad man sagt.
fattar inte hur vissa har tagit sej igenom SFI ens.
Gör man fel mitt framför ögonen på en,blånekar man och skyller på nån annan,
rätt frustrerande när man ska skriva rapport på det.

TS du gör helt rätt,mindre drama,mer produktivitet.
Citera
2015-10-12, 19:39
  #12
Medlem
Skulle det vara något spektakulärt och uppseendeväckande eller? Varje blatte anställer bara sina etiska homies från samma bergsby som den själv för att svarva kebab eller baka pizza och han funderar inte ens på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback