Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 09:53
  #13
Medlem
elephantstones avatar
Jag vill också slå ett slag för Tradera. Har på sistone inhandlat två Xbox One-spel för 200 kr styck, när de kostar 500+ kr på nätet. Det finns en anledning till att Game-kedjan har upphört och jag förutspår att Gamestop går åt samma riktning.

Ett tips är att besöka Spelreor, erbjudanden och kampanjer. Ge tips! [INGA DISKUSSIONER] då och då. Händer att man kommer över bra erbjudanden.
Citera
2017-10-07, 10:38
  #14
Medlem
Cholas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Köp på Tradera istället. Har många gånger sett samma spel som kostar 4-500 på Game/Gamestop gå för 50-100 kr på Tradera.

Naturligtvis så köper jag på alternativa ställen men vad jag inte förstår är hur en affär som Game Stop så kapitalt missar hur den aktuella prisbilden ser ut och hur fan de överlever.

För enligt mig är det stört hur man kan ta mer betalt för en använd produkt än en ny. Tänk samma scenario med en bil (som fortfarande serietillverkas) eller ett par skor.
Citera
2018-04-29, 08:31
  #15
Medlem
Bumpar tråden för jag stör mig nåt så enormt på att en kjedja kan överleva med en sådan massiv prisskillnad.

Fattar inte varför GS existerar. Det enda som är bra med GS är att de köper dina spel. Orkar inte hålla på och sälja privat. Gjorde det ett tag och det var bara massa tjafs om varor som inte kom dvs folk som ville blåsa en.

Hade hellre velat se att Elgiganten började med inbyten.
Citera
2018-05-06, 09:27
  #16
Medlem
Meeis avatar
Någon som handlar på gamestop (galna priser)?

Som de flesta andra handlar jag mina spel på nätet och mellan den billigaste och den dyraste butiken brukar det inte skilja mer än 20-50kr på nya spel. Men så var jag på stan igår tänkte att jag skulle gå in på gamestop och jag fick en mindre chock av deras priser. Dom ligger runt 150-200kr över alla andra och för switch spel ville dom ha 699kr? Vad i hela friden? Kollar man på deras hemsida nu så skriver dom till och med 818 kr:

https://gameshop.se/product/spel/514...pical-freeze-3

Tittade även lite på deras begagnade spel och där låg dom lite över nypris på andra nätbutiker..

Så vilka är det som får dom här att gå runt? Förvirrade föräldrar? Eller gör dom något annat utöver sälja spel som håller dom flytande?
Citera
2018-05-06, 10:01
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Som de flesta andra handlar jag mina spel på nätet och mellan den billigaste och den dyraste butiken brukar det inte skilja mer än 20-50kr på nya spel. Men så var jag på stan igår tänkte att jag skulle gå in på gamestop och jag fick en mindre chock av deras priser. Dom ligger runt 150-200kr över alla andra och för switch spel ville dom ha 699kr? Vad i hela friden? Kollar man på deras hemsida nu så skriver dom till och med 818 kr:

https://gameshop.se/product/spel/514...pical-freeze-3

Tittade även lite på deras begagnade spel och där låg dom lite över nypris på andra nätbutiker..

Så vilka är det som får dom här att gå runt? Förvirrade föräldrar? Eller gör dom något annat utöver sälja spel som håller dom flytande?

Det är ju inget konstigt att en fysisk butik har högre priser då de har lokalhyror och personalomkostnader som måste betalas.

I övrigt är det ju ett dilemma för alla. Butiken kan inte överleva om de ska ta onlinepriser och många kunder vill fortfarande klämma och känna innan köp. Vissa vill betala mer för det. Jag gör gärna det själv i många fall för att gynna lokala butiker och få dem att finnas kvar.
Citera
2018-05-06, 13:00
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Sammanfogade två trådar i samma ämne.

Mvh,
BFC, moderator
Citera
2018-05-06, 13:09
  #19
Medlem
No6s avatar
Skulle aldrig varken köpa eller sälja till gamestop. Bättre att sälja spelen på blocket och handla på exempelvis Media Markt. Gamestop erbjuder kaffepengar för spelen man kommer med och säljer dem för ockerpriser. En sån kedja vill inte jag stödja i alla fall.
Citera
2018-05-06, 13:47
  #20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Skulle aldrig varken köpa eller sälja till gamestop. Bättre att sälja spelen på blocket och handla på exempelvis Media Markt. Gamestop erbjuder kaffepengar för spelen man kommer med och säljer dem för ockerpriser. En sån kedja vill inte jag stödja i alla fall.

Det är ju precis det där som är "problemet".

Man vill inte betala mervärden, utan köper och säljer online.

Ett övergångsproblem just nu är t.ex. att folk travar in i random butik och provar kläder fast sedan går hem och beställer exakt samma online för en hundring billigare. Helt naturligt ett sätt att utnyttja marknaden som den ser ut i dagsläget.

Marknaden måste därför anpassa sig på något sätt, men fan vet hur. Jag provar fortfarande gärna ett par jeans i butik och ger ett par hundra extra när jag köper för att möjligheten finns, men vad göra när fysiska butiker försvunnit p.g.a. bristande lönsamhet?

Skicka paket fram och tillbaka med fel storlek är värt bra många kronor att slippa.

Fortfarnande inte spel, men kopplingen till fysisk butik är uppenbar.
Citera
2018-05-06, 14:02
  #21
Medlem
Lakitus avatar
Läs på om om circle of life, där har ni svaret.

Kortfattat så har ledningen i dessa företag tagit fram en affärsstrategi som går ut på att kunderna ska köpa ett begagnat spel och sedan lämna in det så det kan säljas igen. Det är betydligt mer lönsamt än att sälja nya spel. Därför försöker de avråda folk från att köpa nya spel genom exempelvis extrema priser.

Det kan t.ex. se ut så här:

Affär 1 säljer Far Cry 5 för 599 kr och gör en vinst på 100 kr

Affär 2 köper in Far Cry 5 för 100 kr, säljer det begagnat för 400 kr och gör en vinst på 300 kr

Eftersom det är betydligt lägre vinstmarginal på att köpa nya spel från tillverkaren så vill man till högsta grad avråda folk från att köpa nya spel i affären. En person som köper Far Cry 5 nytt kommer såklart inte också köpa det begagnat.
Citera
2018-05-06, 15:24
  #22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakitu
Läs på om om circle of life, där har ni svaret.

Kortfattat så har ledningen i dessa företag tagit fram en affärsstrategi som går ut på att kunderna ska köpa ett begagnat spel och sedan lämna in det så det kan säljas igen. Det är betydligt mer lönsamt än att sälja nya spel. Därför försöker de avråda folk från att köpa nya spel genom exempelvis extrema priser.

Det kan t.ex. se ut så här:

Affär 1 säljer Far Cry 5 för 599 kr och gör en vinst på 100 kr

Affär 2 köper in Far Cry 5 för 100 kr, säljer det begagnat för 400 kr och gör en vinst på 300 kr

Eftersom det är betydligt lägre vinstmarginal på att köpa nya spel från tillverkaren så vill man till högsta grad avråda folk från att köpa nya spel i affären. En person som köper Far Cry 5 nytt kommer såklart inte också köpa det begagnat.

Precis. Det är i grund och botten en affärsidé det handlar om.

Huruvida kunderna köper affärsidén eller inte visar sig ju efterhand.
Citera
2018-05-06, 15:43
  #23
Medlem
Poke53281s avatar
Håller med om at GameStop är svindyra. Även begagnade konsoller är så dyra att det nästan är löjligt.

Men att det är så mycket billigare i USA hos GameStop håller jag inte med om, jag har flera gånger besökt Portland/Oregon i USA och dom har en GameStop i ett lyxigt varuhus i centrum, det var 5 år sen jag var där, men jag blev verkligen förvånad när jag så att priserna var ungefärligt det samma (i den fysiska butiken) som hemma i Sverige.

Här i Sverige är det ju ett hån, jag frågade vad jag kunde få för en Svart Wii U premium (32 GB edition), med original låda, Wiimote+'s i svart med svart nunchuck + många originalspel i låda.

900 spänn - och det var bara inbyte, no cash!
Thanks, but no thanks. Jag behöll min Wii U som digital TV box (hvilket den är utmärkt till).
Citera
2018-05-08, 21:37
  #24
Medlem
Hur många av spel som byts in får inte GameStop sålda? Jag gissar nästa 25% inte blir sålda kanske ännu mera. De flesta spelen minskar värde med ca 50% det första året. Spel som är två år gamla väldigit sällan intressant förutom storsäljare som t.ex GTA och CS. Vinsten per spel blir ganska liten för GameShop. Risken är ju ganska stor de inte får spelen sålda igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback