Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-02-01, 11:33
  #37
Medlem
Mr.Mxyztplks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tw1sted
Frågan man ställer sig är hur folk kan få idén att köpa spel på games år 2019? Allt pekar på utvecklingen av digitala utgåvor och inte en rostig xbox skiva som smygtvättats med diskmedel före inlämning av de 20 spel som de inte ger mer än en hundralapp för.

Game har gått i konkurs för länge sedan, den 8:e Juni 2015 och hade problem redan 2012 och blev då uppköpta av Nordic Games.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Game_(butikskedja)

Att folk köper fysiska skivor beror dels på 1. Vana 2. Snyggt i bokhyllan 3. Man äger spelet och kan göra nästan vad man vill med det: byta, sälja, låna ut, ge bort, man kan till och med... (hör och häpna) spela sitt eget spel man själv köpt dyrt trots att distributörernas avtal sinsemellan har förändrats ;-)

Om de inte ger mer än 100 kr för 20 spel beror på att det är gamla spel där tillgången redan är större än efterfrågan.
Ja, de betalar väldigt dåligt för begagnade gamla tripple-A titlar, gamla sportspel, samt gamla krigsspel och de gör de flesta av deras konkurrenter också.
När det gäller sportspel och krigsspel så pumpar tillverkarna ut nya titlar i serier varje år och alla gamers vill ha det senaste att spela med sina kompisar, så de gamla spelen blir praktiskt taget värdelösa. Byter man in eftertraktade titlar som de faktiskt kan sälja får man mer än 5 kr/st. Steam och Playstation Store ger 0.
__________________
Senast redigerad av Mr.Mxyztplk 2019-02-01 kl. 11:37.
Citera
2019-04-04, 15:52
  #38
Medlem
Ananasplantas avatar
En sak som stör mig med dem är att de ökar priserna på allt som inte finns i lager för att ge sken av att det är något sällsynt samlarobjekt. Exempelvis så skulle jag köpa YS 8 till Switch, och då hade lagret tagit slut i alla butiker. Då hade Gamestop höjt priset på detta spel begagnat till 1000 kr. Självklart väntade jag tills det kom i lager igen och köpte det nytt för 500 kr. Nu har de gjort likadant en gång till med samma spel.

De gör även det med konsoler, och vill ha 6600 kr för en begagnad WiiU eftersom den slutat att säljas.
Citera
2019-04-08, 11:16
  #39
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tw1sted
Frågan man ställer sig är hur folk kan få idén att köpa spel på games år 2019? Allt pekar på utvecklingen av digitala utgåvor och inte en rostig xbox skiva som smygtvättats med diskmedel före inlämning av de 20 spel som de inte ger mer än en hundralapp för.
Fast det är inte så konstigt. Det är betydligt roligare att ha en fysisk samling som man kan ha i nån fräsch hylla, som man kan titta på då och då, än att allt är digitalt.

Detta är en anledning till att fysiska exemplar aldrig kommer att försvinna, även om det är så simpelt som med PC numera att det bara är en låda man får. Folk VILL helt enkelt ha, även om allt fler går över till digitalt så finns det alltid en efterfrågan på att kunna samla på saker.
Citera
2019-04-08, 11:18
  #40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fast det är inte så konstigt. Det är betydligt roligare att ha en fysisk samling som man kan ha i nån fräsch hylla, som man kan titta på då och då, än att allt är digitalt.

Detta är en anledning till att fysiska exemplar aldrig kommer att försvinna, även om det är så simpelt som med PC numera att det bara är en låda man får. Folk VILL helt enkelt ha, även om allt fler går över till digitalt så finns det alltid en efterfrågan på att kunna samla på saker.
Jag tillhör dom som gärna köper en fysisk utgåva bara för att det ger en mysig känsla i magen. Men i regel så löser jag in nycklarna på Steam eller liknande så att själva spelandet är digitalt.
Citera
2019-04-08, 11:20
  #41
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tillhör dom som gärna köper en fysisk utgåva bara för att det ger en mysig känsla i magen. Men i regel så löser jag in nycklarna på Steam eller liknande så att själva spelandet är digitalt.
Själv handlade jag en hel del digitalt förr, men allt eftersom jag går över på konsol mer och mer (eftersom jag jobbar med datorjobb och itne vill sitta så mycket när man kommer hem också) så har jag börjat köpa allt mer fysiskt. Känns mer "rätt" på konsol.

Sen får vi se om de gör som med PC, att man till slut bara får en kod, men den dagen den sorgen!
Citera
2019-04-08, 11:22
  #42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Själv handlade jag en hel del digitalt förr, men allt eftersom jag går över på konsol mer och mer (eftersom jag jobbar med datorjobb och itne vill sitta så mycket när man kommer hem också) så har jag börjat köpa allt mer fysiskt. Känns mer "rätt" på konsol.

Sen får vi se om de gör som med PC, att man till slut bara får en kod, men den dagen den sorgen!
Haha, samma här faktiskt även om jag använder en PC att spela på. Orkar dock inte alls "hålla på" på samma sätt som innan jag hoppade på det jobbet som jag har nu.

Det har dom redan börjat med, oroa dig inte för det.
Citera
2019-04-08, 17:13
  #43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fast det är inte så konstigt. Det är betydligt roligare att ha en fysisk samling som man kan ha i nån fräsch hylla, som man kan titta på då och då, än att allt är digitalt.

Jag är likadan fast då det kommer till film. När det gäller spel så köper jag uteslutande digitalt för att det oftast är billigare och smidigare, plus att jag numera inte behöver allt i fysiskt format att ha i hyllorna, enbart film och böcker i viss mån. Steam och PS Store har minskat mina besök till fysiska spelbutiker, men det händer att jag köper en fysisk kopia om det är billigare jämfört med digital nedladdning.
Citera
2019-04-08, 17:45
  #44
Medlem
Så länge priserna på PSNstore är högre eller likvärdigt som att köpa retail så kommer jag aldrig gå över till att köpa enbart digitalt.
Genom en fysisk utgåva så sparar man upp till 50-60% av spelets värde då man kan sälja det till vänner/butik när man spelat klart och inte vill spara spelet. Detta blir rätt svårt med enbart ett digitalt spel.
Citera
2020-03-29, 23:40
  #45
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Själv handlade jag en hel del digitalt förr, men allt eftersom jag går över på konsol mer och mer (eftersom jag jobbar med datorjobb och itne vill sitta så mycket när man kommer hem också) så har jag börjat köpa allt mer fysiskt. Känns mer "rätt" på konsol.

Sen får vi se om de gör som med PC, att man till slut bara får en kod, men den dagen den sorgen!
+1

Jag har inte så mycket tid att spela närmsta tiden med sannolikt ingen långhelg före midsommar men är åtminstone stolt över att bara ha runt 25 spel totalt på min Steam-lista.
Jag har fler fysiska spel till PS Vita t o m. 😎

Nästa spel på PC lär bli först till hösten och är det klart lovande Iron Harvest där jag tog en rätt hög nivå på Kickstarter så kommer att få en stor låda i posten.....men även nedladdningskoder till PS4 för ett strategispel.

https://youtu.be/ZE6cqsm_584
(tidigt alfademo).
Citera
2020-04-03, 02:03
  #46
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Nu hymlar de inte längre i nyhetsbrevet om att de snart försvinner från Solnas nya köpcenter m fl.

Rabatterna på listade nyare spel verkar nästan alltid vara 50 kr.
Jag har köpt Game of Thrones merch, nästan uteslutande inkl drakryttare för 98 kr.
Nattens nedladdning på min Switch blir Diablo 3 för 299 kr för bränna ”besparingarna” 😜
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback