Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-12, 07:35
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Som titeln lyder, vad motiverar dessa vansinniga priser från dessa kedjor?
Upp till 799 kronor för ett nytt jävla PS4-spel, medans man kan få det för max 599 på Webhallen.

"För att de kan", är säkert svaret MEN det är just här jag vill få fram poängen.

Jag vet inte GAMEs prisläge i sitt hemland England, då jag inte har varit i GAME där, men jag vet att i USA så är Gamestop väldigt konkurrenskraftigt.
Bra priser, bra deals på begagnade titlar och generellt så är Gamestop en väldigt bra affär att handla i och man känner sig inte rånad om man bestämmer sig för att gå dit istället för att gå till BestBuy eller Walmart, som man gör här i Sverige om man inte går till Webhallen eller Elgiganten.

I USA är ett sprillans nytt PS4-spel 60 dolares oavsett om man går till Gamestop eller Walmart alltså. Oftast i alla fall.

Varför drygar de ut på priserna så mycket i andra länder då, är frågan?
Citera
2015-10-12, 07:51
  #2
Medlem
boonies avatar
Skatter och avgifter antar jag. Sen i sverige är det en helidiot i ledningen
Citera
2015-10-12, 07:54
  #3
Medlem
Paragrafryttarns avatar
Sedan kan man inte riktigt jämföra fysisk butik mot webbutiker. Sedan är det helt andra skatteproblem och anställningskostnaderna är skyhöga i Sverige om man jämför BB butik i USA och Sverige.
Citera
2015-10-12, 08:25
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paragrafryttarn
Sedan kan man inte riktigt jämföra fysisk butik mot webbutiker. Sedan är det helt andra skatteproblem och anställningskostnaderna är skyhöga i Sverige om man jämför BB butik i USA och Sverige.

Gamestop och GAME har också webbutiker numera, har jag för mig i alla fall.

Dessa skatteproblem och anställningskostnader borde väl drabba Elgiganten och Webhallen också, iaf förstnämnda? Andra, inte så mycket då Webahllen enbart har ett 15-tal butiker jämfört Gamestop och GAME som troligen har runt 40-50 i landet.
Citera
2015-10-12, 09:10
  #5
Medlem
Vet inte, men Game Stop har ju mer centrala och större lokaler som kan påverka priser för slutkund, åtminstone här i Göteborg. Webhallen ligger mer avsides med mindre lokaler och säljer över disk nästan som i en lagershop.

Kedjor som Webhallen och Elgiganten kanske gör ingen eller mycket liten vinst på spel också, kosingen drar de in på annat, och de säljer ju allt möjligt.

Det är ju så inom i princip alla områden att de mindre, nischade butikerna är dyrare än stora kedjor och stormarknader. ICA Maxi säljer allt, och de har råd att sälja det billigare, så småbutikerna kan inte konkurrera med priserna.

GAME har ju för övrigt kursat i Sverige om ts inte visste det. Game stop har nog inte så långt kvar heller, med tanke på företagets uppenbara desperation som sipprar ut via de anställda - "Vill du ha scratch-protection på skivan? Vill du förboka ett annat spel utöver det du just ska betala här och nu?"
Citera
2015-10-12, 09:19
  #6
Moderator
memymos avatar
Sedan ska man tänka på att priserna i usa är utan moms.
Momsen läggs på i kassan sen så man kan lura sig på att det är "billigt" när man ser på priserna.
Citera
2015-10-12, 09:53
  #7
Medlem
Burkbubbas avatar
För det är en mindre kedja och mindre butiker, oftast med bra placering jämfört med te.x Elgiganten som oftast ligger i utkanten av städerna. Utöver det betalar man en hel del för servicen, att jämföra servicen mellan Gamestop och Elgiganten när det kommer till spel finns inte på världskartan. Personalen på Gamestop har så mycket bättre insyn och erfarenhet av spel och konsoler jämfört med personalen på Elgiganten och andra större kedjor.

Sen är Gamestop nischade, riktar in sig på spel och konsoler och inte tv, dammsugare, kaffemaskiner osv osv. Dom säljer inte lika mycket spel, och måste därför ha bättre marginaler. Vill även tillägga att kikar man på te.x Elgiganten så har dom många som är anställda på 25% så dom kan kasta runt sina anställda på värsta arbetstiderna och på så vis komma undan billigare per anställd. Kikar man på Gamestop har man några heltidsanställda som kostar mer.

Sen finns det ju en anledning till att Elgiganten och SIBA med flera går back, för att dom pressar priserna för mycket.
Citera
2015-10-12, 18:20
  #8
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Hörde när en brud i personalen fick en sådan fråga av en kund och hon sa att berodde på att dem enbart säljer spel medans andra butiker säljer andra varor också. Själv har jag slutat handla där. Översocial personal och höga priser nej tack. Ibland vid rea kan man hitta begagnade (framförallt äldre spel som är svåra att hitta på webhallen spelbutiken osv.) spel för bra priser men annars är det skräp. Game har väl dessutom konkat så nu finns bara gamestop kvar.
Citera
2015-10-12, 20:32
  #9
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Hörde när en brud i personalen fick en sådan fråga av en kund och hon sa att berodde på att dem enbart säljer spel medans andra butiker säljer andra varor också. Själv har jag slutat handla där. Översocial personal och höga priser nej tack. Ibland vid rea kan man hitta begagnade (framförallt äldre spel som är svåra att hitta på webhallen spelbutiken osv.) spel för bra priser men annars är det skräp. Game har väl dessutom konkat så nu finns bara gamestop kvar.


Fast samtidigt, hade inte enskilda spelbutiker, så som Kapten Krok, behövt ta 799 kr för nya spel också i så fall?
Nu var det år och dagar sedan jag var på Kapten Krok, men då var det i pris med webhallen och elgiganten.

För de som inte vet vad Kapten Krok är så är det en spelbutik som fokuserade på retro men hade en avdlning för nya spel också, som förut fanns på Hisingen i Göteborg men som nu flyttat ut på landet.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2015-10-12 kl. 20:36.
Citera
2015-10-12, 20:37
  #10
Medlem
Leukskeywalkahs avatar
Ganska så löjligt att priserna är höga med tanke på att folk köper mer och mer online än i affärer, borde dom inte sänka priserna för att locka till mer l33tg4m3rs?
Citera
2017-10-07, 07:44
  #11
Medlem
Cholas avatar
Bumpar lite efter att ha hittat tråden på Google.

Var inne härförleden på Game Stop och kollar efter ett relativt nytt spel i begagnatbingen. Blir glad i hågen när jag hittar det och tänker att jag fyndat till det, ända tills jag ser priset. 500 kronor. Femhundra riksdaler för ett begagnat spel som på exempelvis Elgiganten kostar 450 nytt. Billigast är det på Webhallen där det kostar 300.

Dom är alltså minst 50 kronor för dyra och som mest 200(!) för ett begagnat spel. Ett faktum som jag påpekar för killen i kassan dom motiverar det med något luddigt om att dom bara följer sina prislistor. Hur fan vore det om man istället höll lite koll på konkurrenterna?

Det här är inte första gången det här händer med just begagnat men jag förstår fortfarande inte hur dom tänker. På nya spel kan jag förstå att man konkurrerar med service, utbud eller vad fan som helst men när ett begagnat spel är 200 dyrare än att köpa det nytt så blir det mest bara konstigt.

Kan tillägga att jag köpte spelet på Giganten för samma pris som Webhallen efter att ha påtalat prisgarantin.
Citera
2017-10-07, 08:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chola
Bumpar lite efter att ha hittat tråden på Google.

Var inne härförleden på Game Stop och kollar efter ett relativt nytt spel i begagnatbingen. Blir glad i hågen när jag hittar det och tänker att jag fyndat till det, ända tills jag ser priset. 500 kronor. Femhundra riksdaler för ett begagnat spel som på exempelvis Elgiganten kostar 450 nytt. Billigast är det på Webhallen där det kostar 300.

Dom är alltså minst 50 kronor för dyra och som mest 200(!) för ett begagnat spel. Ett faktum som jag påpekar för killen i kassan dom motiverar det med något luddigt om att dom bara följer sina prislistor. Hur fan vore det om man istället höll lite koll på konkurrenterna?

Det här är inte första gången det här händer med just begagnat men jag förstår fortfarande inte hur dom tänker. På nya spel kan jag förstå att man konkurrerar med service, utbud eller vad fan som helst men när ett begagnat spel är 200 dyrare än att köpa det nytt så blir det mest bara konstigt.

Kan tillägga att jag köpte spelet på Giganten för samma pris som Webhallen efter att ha påtalat prisgarantin.

Köp på Tradera istället. Har många gånger sett samma spel som kostar 4-500 på Game/Gamestop gå för 50-100 kr på Tradera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback