• 1
  • 2
2015-10-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Hur kan man veta att man kommer att vinna på premieobligationer?

Det senaste lånet hade ingen garanterad vinst. Men i de tidigare premieobligationslånen brukar det vara en garanterad vinst om man äger 10 obligationer i nummerföljd. Men det är en oerhört låg procentuell vinst som brukar vara garanterad.
https://www.riksgalden.se/sv/spara/P...Fakta-villkor/

Personligen hade jag inte valt premieobligationer som sparfond. Det är bättre att spara maximalt hos de aktörer som har högst ränta och som har insättningsgaranti.
Citera
2015-11-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det senaste lånet hade ingen garanterad vinst. Men i de tidigare premieobligationslånen brukar det vara en garanterad vinst om man äger 10 obligationer i nummerföljd. Men det är en oerhört låg procentuell vinst som brukar vara garanterad.
https://www.riksgalden.se/sv/spara/P...Fakta-villkor/

Personligen hade jag inte valt premieobligationer som sparfond. Det är bättre att spara maximalt hos de aktörer som har högst ränta och som har insättningsgaranti.
Tack för ditt svar. Att spara på bankkonto i dagens läge kan väl inte vara en bra idé? Vad tror du om att lägga in 400 000 på premieobligationer? Iofs känns det riskabelt att låna ut pengar till staten i dagsläget.
Citera
2015-11-06, 09:09
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Att spara på bankkonto i dagens läge kan väl inte vara en bra idé? Vad tror du om att lägga in 400 000 på premieobligationer? Iofs känns det riskabelt att låna ut pengar till staten i dagsläget.

Det är ingen större risk att låna ut till staten. Om staten inte kan betala är landet mer eller mindre i konkurs och då har du sannolikt förlorat pengar oavsett vad du har placerat pengarna i om de är placerade i svenska tillgångar. Om du är väldigt negativ till Sverige får du placera dem i utlandet istället.

Men jag skulle inte köpa premieobligationer. Det låga ränteläget gör vinsterna är väldigt låga.
Om jag inte hade något bättre hade jag spridit pengarna på de nischbanker med högst ränta och som har insättningsgaranti.
Citera
2015-11-06, 15:08
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Förslag: SBAB har 0,65% på sparkontot, har du sedermera lån hos dom ökar det till 0,80% automatiskt. Inga som helst avgifter eller begränsningar.
https://www.sbab.se/1/privat/spara/s...sparkonto.html - fakta längst ner på sidan.
hoist har 1% på 1 års bindning
Annars kan man köpa billiga blandfonder (Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global Index), brukar gå c:a 10% per år
Senast redigerad av autostoperka 2015-11-06 kl. 15:10.
Citera
2015-11-06, 15:16
Medlem
Citat:
Nationell konkurs ser jag som en skrämmande nära konsekvens av det politiska dagsläget.
Men det är en annan diskussion. Jag har mitt nuvarande sparande i en utländsk nischbank och jag antar att jag gör bäst i att fortsätta med det även om räntorna är försvinnande låga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in