Jag är en man på 27 år som har ett knegar jobb och får ut ca 21000 kr i månaden.
Ofta lyckas jag kunna spara mellan 7-10k och har 130 000 kr just nu, men det
växer varje månad som sagt med 7-10k.
Jag sparar till lägenhet, men det jag reagera på att min bank (SEB) och alla andra
"vanliga" banker ger i stort sett ingen ränta alls.
Har ni något tips på hur jag till 100% får pengarna att växa?
Jag skulle investera de i högavkastande aktier, de rör sig inte lika mycket som andra aktier, därmed har de lägre risk. Några exempel är Telia och Fortum, med 6-8% direktavkastning, så även om aktierna skulle går ner några procent så har du lite fallhöjd med direktavkastningen. Jag räknar med att du kommer att spara ett par år iallafall.
Skall du bara spara ett år bör du INTE investera på börsen iallafall. (om du inte vill prova med en väldigt liten summa för att känna på det) satsa på att låsa alla/en del av pengarna på ett ränte konto i ett år är väll det smartaste i ditt fall. Eller att bara köra på som du gör för enkelhetens skull.
Om du ska ha pengarna om 1 år så är börsen inget alternativ. På så kort tid är det gambling och ingen kan garantera att du har fått en stor och fin avkastning på pengarna. Tråkigt men så är det.
Fortsätt spara och se om du eventuellt kan hitta ett konto som erbjuder en fast ränta och insättningsgaranti. Det är egentligen det du kan göra för att inte riskera att förlora pengarna.
Du borde aldrig investera alla pengar på ett och samma sätt.
Ha en liten buffert på bankkontot, satsa lite på fonder, köp lite guld ifall marknaden kraschar och hitta fler sätt att investera som passar dig och dina kunskaper. Om du inte har några kunskaper inom aktieinvestering så är det en bra idé att börja lära dig om det, men investera ingenting innan du har koll på vad du håller på med och aldrig mer än vad du har råd att förlora.
Passa dig för att investera i USD just nu då den ekonomiska situationen där borta är minst sagt labil.
Vid en kommande krash så kan det bli så att du inte får ut en krona från banken, därför kan det vara en bra idé att passa på att ta ut lite pengar och stoppa i madrassen också.
Kolla prisutvecklingen för lägenhetspris och köp när priserna ligger i botten, inte mitt i en uppgång.
Med sparhorisonten 1 år (ungefär) och under förutsättningen att det "garanterat" växer (och jag antar - utan i princip någon risk?) är det i princip omöjligt.
Det finns några "högräntekonton" som har typ 0,7-0,9% ränta - men då brukar det inte vara fria uttag - utan du binder dig till att inte röra pengarna på några månader (i vissa fall ett år).
Två förslag där det _finns_ risk (och framförallt med tanke på att sparhorisonten är så kort) men som man _möjligen_ skulle kunna överväga i din situation är antingen A) räntefonder (och hoppas på att räntorna går uppåt - det verkar de i och för sig göra nu, då staten måste låna mer stålar till statskassan) och/eller B) köpa serier med premieobligationer, så att man vet att man vinner i en dragning. Då vet du ju i och för sig inte _hur_ mycket du vinner (eller får i premie) - men _att_ du kommer att göra det.
Med sparhorisonten 1 år (ungefär) och under förutsättningen att det "garanterat" växer (och jag antar - utan i princip någon risk?) är det i princip omöjligt.
Det finns några "högräntekonton" som har typ 0,7-0,9% ränta - men då brukar det inte vara fria uttag - utan du binder dig till att inte röra pengarna på några månader (i vissa fall ett år).
Två förslag där det _finns_ risk (och framförallt med tanke på att sparhorisonten är så kort) men som man _möjligen_ skulle kunna överväga i din situation är antingen A) räntefonder (och hoppas på att räntorna går uppåt - det verkar de i och för sig göra nu, då staten måste låna mer stålar till statskassan) och/eller B) köpa serier med premieobligationer, så att man vet att man vinner i en dragning. Då vet du ju i och för sig inte _hur_ mycket du vinner (eller får i premie) - men _att_ du kommer att göra det.
Hur kan man veta att man kommer att vinna på premieobligationer?
Förslag: SBAB har 0,65% på sparkontot, har du sedermera lån hos dom ökar det till 0,80% automatiskt. Inga som helst avgifter eller begränsningar. https://www.sbab.se/1/privat/spara/s...sparkonto.html - fakta längst ner på sidan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!