Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-11, 12:48
  #1
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....misstankt-bomb

"En bil i Angereds centrum har under förmiddagen exploderat. Polisen har spärrat av ett område på 400 meter runt bilen som säkerhetsåtgärd. "

Vilken konflikt kan den tillhöra?

Backa? Gårdsten konflikt? Ali kahn konflikt med gängen i gbg?

Eller ett simpelt försäkring bedrägeri?
Citera
2015-10-11, 13:11
  #2
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehaine
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....misstankt-bomb

"En bil i Angereds centrum har under förmiddagen exploderat. Polisen har spärrat av ett område på 400 meter runt bilen som säkerhetsåtgärd. "

Vilken konflikt kan den tillhöra?

Backa? Gårdsten konflikt? Ali kahn konflikt med gängen i gbg?

Eller ett simpelt försäkring bedrägeri?

Dom eldar väl upp sina bilar i sådana där områden? Varför mecka med sprängmedel om man bara ska få ut försäkringspengar?
Citera
2015-10-11, 15:29
  #3
Medlem
Frolmlansts avatar
Innan vi börjar spekulera om en massa trams här som sannolikt inte stämmer så kan vi börja med alla fakta som finns:

Bilen ägs av en 45-årig man från Angered som beskrivs som "företagare" som inte har någon hotbild och ingen känd koppling till kriminella gäng eller terrornätverk.

Man vet inte om bilen satts i brand och därpå exploderat eller tvärt om.

Fordonet saknade registreringsskyltar när det small. Varför?

---

Såvitt jag förstår så är terrorbrott uteslutet. Inga döda, inga skadade, väldigt lokal sprängverkan. Normalt brukar den som spränger ställa sig nära byggnad eller ha projektiler i bomben, men inte denna gång. Således ej terrorbrott.

Att det skulle bero på pågående gängkrig... Ja, mer sannolikt, men å andra sidan saknar bilens ägare enligt mina uppgifter koppling till den organiserade brottsligheten.

Då tror jag mer på affärsmotiv. Någon som anser att företagaren har en skuld eller annat och vill skicka en subtil hälsning. Det eller möjligen ett försök till försäkringsbedrägeri. Man bör kolla upp bilägarens ekonomi. Har han det dåligt kanske... Men jag tror mest på ilsken affärskontakt med låg moral.

Sedan finns såklart den osannolika teorin att det skulle vara en gas-passat eller liknande alternativt en bil med gasoltuber i som börjat brinna av okänd anledning. Då är förvisso avsaknaden av nummerskyltar ett mysterium.
Citera
2015-10-11, 15:37
  #4
Moderator
v50s avatar
Rubrik justerad

/ Moderator
Citera
2015-10-11, 16:01
  #5
Medlem
HollywoodHanks avatar
Outlaws MC är experter på att spränga bilar, kan det var dem som ligger bakom detta?
Citera
2015-10-11, 16:11
  #6
Medlem
Burgesss avatar
Har bilägaren invandrarbakgrund?
Citera
2015-10-11, 16:19
  #7
Medlem
halvsvennes avatar
Troligaste senario om ingen är skadad.
Kunta Kintes turkmobil är åldrad i förtid pga vrvningar vid rödljus och annat primirivt.
Istället för brand, handgrant.
Försäkring.
Citera
2015-10-11, 16:21
  #8
Medlem
HollywoodHanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HollywoodHank
Outlaws MC är experter på att spränga bilar, kan det var dem som ligger bakom detta?

Vafan nu sa en polare i telefon att det antagligen är Vagos MC som ska ha sprängt nån rödvit fjolla, det ska finnas minst två Vagos medlemmar i Gbg.

Oulatws MC finns i Strömstad närmast.
Citera
2015-10-11, 16:31
  #9
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvsvenne
Troligaste senario om ingen är skadad.
Kunta Kintes turkmobil är åldrad i förtid pga vrvningar vid rödljus och annat primirivt.
Istället för brand, handgrant.
Försäkring.

T.o.m. Kunta Kinte torde ha vett att i så fall inte spränga bilen intill ett arab-, neger- och människofyllt stadsdelscentrum mitt på blanka söndagsförmiddagen, om han nu alls vore intresserad av att låta sitt lilla bedrägeri ådra sig den relativt stora uppmärksamhet som en sprängning trots allt ännu skapar i Sverige.

Jag tror i detta fall mer på kaosartad blattekriminalitet av normaltyp än på försäkringsbedrägeri.
Citera
2015-10-11, 17:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Innan vi börjar spekulera om en massa trams här som sannolikt inte stämmer så kan vi börja med alla fakta som finns:

Bilen ägs av en 45-årig man från Angered som beskrivs som "företagare" som inte har någon hotbild och ingen känd koppling till kriminella gäng eller terrornätverk.

Man vet inte om bilen satts i brand och därpå exploderat eller tvärt om.

Fordonet saknade registreringsskyltar när det small. Varför?

---

Såvitt jag förstår så är terrorbrott uteslutet. Inga döda, inga skadade, väldigt lokal sprängverkan. Normalt brukar den som spränger ställa sig nära byggnad eller ha projektiler i bomben, men inte denna gång. Således ej terrorbrott.

Att det skulle bero på pågående gängkrig... Ja, mer sannolikt, men å andra sidan saknar bilens ägare enligt mina uppgifter koppling till den organiserade brottsligheten.

Då tror jag mer på affärsmotiv. Någon som anser att företagaren har en skuld eller annat och vill skicka en subtil hälsning. Det eller möjligen ett försök till försäkringsbedrägeri. Man bör kolla upp bilägarens ekonomi. Har han det dåligt kanske... Men jag tror mest på ilsken affärskontakt med låg moral.

Sedan finns såklart den osannolika teorin att det skulle vara en gas-passat eller liknande alternativt en bil med gasoltuber i som börjat brinna av okänd anledning. Då är förvisso avsaknaden av nummerskyltar ett mysterium.

Äh 45 åringen e bara målvakt för bilar
__________________
Senast redigerad av Chokladgrottan 2015-10-11 kl. 17:23.
Citera
2015-10-11, 17:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladgrottan
Äh 45 åringen e bara målvakt för bilar

Japp:

Citat:
Bilen, som var avställd, ägs av en medelålders företagare från Frölunda. Mannen betraktas som en så kallad bilmålvakt. Polisen letar dock fortfarande efter brukaren.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....gangen-rustar-
Citera
2015-10-11, 17:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
T.o.m. Kunta Kinte torde ha vett att i så fall inte spränga bilen intill ett arab-, neger- och människofyllt stadsdelscentrum mitt på blanka söndagsförmiddagen, om han nu alls vore intresserad av att låta sitt lilla bedrägeri ådra sig den relativt stora uppmärksamhet som en sprängning trots allt ännu skapar i Sverige.

Jag tror i detta fall mer på kaosartad blattekriminalitet av normaltyp än på försäkringsbedrägeri.

Detta har inte skett intill centrumet, utan på spadegatan, ett industri/företagsområde som är mer eller mindre tomt en söndagförmiddag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback