Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-10, 19:16
  #1
Avstängd
Tanken väcktes när jag tänkte om vi har det bättre idag än folk som levde för 1000 år sedan. Är det orättvist mot dem att vi har digitalteknologi idag och de hade inget av det.

Vi skulle ha svårt att klara oss utan saker som vi "känner till" och har idag, men för de som levde för 1000 år sedan, mådde de sämre eftersom de inte hade det som vi tar för givet idag?
Citera
2015-10-10, 19:17
  #2
Medlem
TheAssRapists avatar
Såklart inte. Vi mår ju inte sämra av att vi inte har grejjer som vi inte har än. Walla bror.
Citera
2015-10-10, 19:29
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheAssRapist
Såklart inte. Vi mår ju inte sämra av att vi inte har grejjer som vi inte har än. Walla bror.

Tänkte också så, men just nu slår en ny tanke mig, bedömningsmedel, visst är den bra och den fanns inte då. Gjorde detta människor mer olyckliga, även om de inte kände till det, fantiserade de om det?
Citera
2015-10-10, 20:11
  #4
Medlem
TheAssRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterWhitee
Tänkte också så, men just nu slår en ny tanke mig, bedömningsmedel, visst är den bra och den fanns inte då. Gjorde detta människor mer olyckliga, även om de inte kände till det, fantiserade de om det?

Möjligtvis. Jag fantiserar om saker som inte finns än men jag önskade fanns. Androider som ser ut som Megan Fox till exempel som man kan ha hemma. Ska givetvis vara 200% lik en riktig människa. Man ska inte på nått sätt märka någon som helst skillnad.
Citera
2015-10-10, 22:36
  #5
Medlem
M_Wittmanns avatar
Människor har alltid varit samlare och jägare. Det finns inte någonting särskilt som vi letar efter, utan vi är helt enkelt gränslöst giriga.
Evolutionen har inte skapat något "tak", utan hjärnans belöningssystem är snarare konstruerat för att vi aldrig ska kunna bli nöjda. Således vill feta personer äta mer och rika personer vill ha högre avkastning.

Det är ett missförstånd att människor var olyckliga förr. Samma principer gäller idag som förr; vi känner positiva känslor när vi vinner någonting och vi känner negativa känslor när vi förlorar någonting. Om "någonting" är en vass sten eller en iPhone, spelar absolut ingen roll.


Edit: Enligt min egen observation, så verkar människor värdesätta prylar som kan ge dem trygghet, bekvämlighet eller hög social status. Jag levde inte för tusen år sedan, men jag skulle kunna satsa en femkrona på att det inte var annorlunda förr.
__________________
Senast redigerad av M_Wittmann 2015-10-10 kl. 22:39.
Citera
2015-10-11, 00:00
  #6
Medlem
TheAssRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
Människor har alltid varit samlare och jägare. Det finns inte någonting särskilt som vi letar efter, utan vi är helt enkelt gränslöst giriga.
Evolutionen har inte skapat något "tak", utan hjärnans belöningssystem är snarare konstruerat för att vi aldrig ska kunna bli nöjda. Således vill feta personer äta mer och rika personer vill ha högre avkastning.

Det är ett missförstånd att människor var olyckliga förr. Samma principer gäller idag som förr; vi känner positiva känslor när vi vinner någonting och vi känner negativa känslor när vi förlorar någonting. Om "någonting" är en vass sten eller en iPhone, spelar absolut ingen roll.


Edit: Enligt min egen observation, så verkar människor värdesätta prylar som kan ge dem trygghet, bekvämlighet eller hög social status. Jag levde inte för tusen år sedan, men jag skulle kunna satsa en femkrona på att det inte var annorlunda förr.

Bra skrivet. Det är nog precis som du skriver.
Citera
2015-10-13, 22:17
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
Människor har alltid varit samlare och jägare. Det finns inte någonting särskilt som vi letar efter, utan vi är helt enkelt gränslöst giriga.
Evolutionen har inte skapat något "tak", utan hjärnans belöningssystem är snarare konstruerat för att vi aldrig ska kunna bli nöjda. Således vill feta personer äta mer och rika personer vill ha högre avkastning.

Det är ett missförstånd att människor var olyckliga förr. Samma principer gäller idag som förr; vi känner positiva känslor när vi vinner någonting och vi känner negativa känslor när vi förlorar någonting. Om "någonting" är en vass sten eller en iPhone, spelar absolut ingen roll.


Edit: Enligt min egen observation, så verkar människor värdesätta prylar som kan ge dem trygghet, bekvämlighet eller hög social status. Jag levde inte för tusen år sedan, men jag skulle kunna satsa en femkrona på att det inte var annorlunda förr.

Ja det låter vettigt, de hade förmodligen samma glädje när de hittade en fin glänsande sten som dagens ungdom har när de får en iphone.

Jag tycker att stenversionen gav bättre lycka då den medför mycket mindre komplikationer efter att man fått den. Ska ut och leta fina glänsande stenar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback